FAKTAPOHJAISEN JULKISEN KESKUSTELUN PUOLESTA

Väite: EU vaatii kaikkiin uusiin autoihin vakoilulaitteet 2015

Väite, jonka mukaan EU vaatii kaikkiin uusiin autoihin vakoilulaitteet vuonna 2015, ei pidä paikkaansa.

Aamulehti siteerasi 19. toukokuuta 2014 brittilehti Mirroria. Sen uutisen mukaan EU:n lainsäädännön mukaan ensi vuoden marraskuusta lähtien kaikissa uusissa autoissa täytyy olla musta laatikko. Mirror kutsuu artikkelissaan mustia laatikoita “vakoilulaatikoiksi”. Lehden mukaan mustien laatikoiden tietojen luovutus olisi vapaaehtoista, mutta käytännössä kuljettajat pakotetaan antamaan tietoja vakuutusyhtiöille.

Vakoilusta ei ole kyse.

EU-komissio on ehdottanut, että kaikkiin uusiin ajoneuvoihin on asennettava eCall-järjestelmä 1.10.2015 alkaen. Kyseessä on järjestelmä, joka onnettomuustilanteessa ottaa automaattisesti yhteyden hätäkeskukseen ja lähettää perustiedot (ajoneuvon valmistenumeron, onnettomuuden koordinaatit, ajoneuvon kulkusuunnan jne.) hätäkeskukseen.

Järjestelmä aktivoituu vasta onnettomuustilanteessa, eikä sitä voi käyttää ajoneuvon jäljittämiseen. Järjestelmä ei myöskään pidä muistissaan ajoneuvon historiatietoja, joten esimerkiksi ajoneuvon kulkemaa reittiä tai ajonopeuksia ei voi selvittää järjestelmän avulla jälkikäteen.

Esille nousseeseen uutiseen saattaa liittyä kaksi muutakin asiaa: EDR (Event Data Recorder, jokseenkin vastaava kuin esimerkiksi lentokoneissa) ja vakuutusyhtiöiden muun muassa Britanniassa käyttöön ottamat ajoseurantalaitteet.

Komissio tutkii tällä hetkellä EDR-laitteiden asentamista ajoneuvoihin.

EDR:llä tarkoitetaan siis onnettomuustilanteessa juuri onnettomuutta edeltävän tilanteen tallentavaa laitetta, jotta onnettomuuksien syyt voidaan selvittää tarkemmin. Järjestelmä ei lähetä tietoja mihinkään, paitsi mainittuja valikoituja tietoja onnettomuuden satuttua. Vastaavat laitteet otetaan käyttöön Yhdysvalloissa lähiaikoina.

Vakuutusyhtiöillä muun muassa Britanniassa ja Yhdysvalloissa käytössä olevat ajoseurantalaitteet ovat vapaaehtoisia laitteita, jotka käyttöön ottamalla kuluttaja voi saada alennusta vakuutusmaksustaan, jos ajotapa on rauhallinen.

Toteutustapoja on monia, mutta yksi tapa on, että laitetta pidetään ajoneuvossa määrätyn ajan, esimerkiksi kuukauden verran, ja seurataan esimerkiksi hätäjarrutusten ja voimakkaiden ohjausliikkeiden määrää, joiden perusteella vakuutusmaksu määrätään. Laite palautetaan vakuutusyhtiölle tämän jälkeen. Näiden laitteiden käyttöönotosta EU-tasolla ei ole puhuttu.

Lisätietoa:

Komission eCall-sivut

Suomalaiset eCall-sivut

Yhdysvaltojen liikenneturvallisuusviraston EDR-sivut