FAKTAPOHJAISEN JULKISEN KESKUSTELUN PUOLESTA

Väite: Rengaspainevalvonnan käyttöönotto EU:ssa vie 1,5 miljardia autoilijoiden taskusta

Keskustan eurovaaliehdokas Johannes Hirvaskoski kirjoittaa Uuden Suomen blogissaan 23.4., että jos rengaspainevalvonnan TPMS-järjestelmä otetaan käyttöön koko laajuudessaan, se merkitsee Suomen 2,5 miljoonan henkilöauton kannalla noin 1,5 miljardin euron panostusta liikenneturvallisuuteen suomalaisten autoilijoiden taskusta.

Väite ei pidä paikkaansa.

Kirjoituksessa ei oteta huomioon, että käytössä on myös niin sanottuja passiivisia järjestelmiä, eli ilman erillisiä paineantureita oleviin autoihin ei 600 euron kustannuksia tule autoilijoiden maksettaviksi.

Henkilöautojen romutusikä Suomessa on keskimäärin 20,4 vuotta, mistä syystä uuden vaatimuksen voimaantulon vaikutusten toteutuminen koko autokantaan kestää pitkään.

Nykyhetken tilanteen lukujen perusteella arvioiden 1,5 miljardin kumulatiivinen kuluvaikutus TPMS-järjestelmästä autoilijoille toteutuisi 25-27 vuoden kuluessa.

Uusi Suomi uutisoi 23.4., että Euroopan unionin asetuksesta “on seuraamassa ehkä yli 600 euron kulut per auto, kun uusien autojen renkaisiin vaaditaan paineanturit ensi marraskuun alusta alkaen”.

Rengaspainevalvonta koskee kaikkia uusia henkilöautoja, mistä on säädetty EU-asetuksessa 661/2009.

Uusia henkilöautoja arvioidaan ensirekisteröitäväksi Suomessa vuonna 2014 noin 110 000 kappaletta.

Paineantureiden mahdollinen vikaantumisalttius on se tekijä, joka vaikuttaa kuluttajille koituviin kustannuksiin, mutta 600 euroa voidaan arvioida riittävän nykyhinnoilla varaosapaineanturin hankkimiseen keskimäärin kahteen kertaan kaikkiin neljään renkaaseen, joten sitä on pidettävä suuruusluokaltaan realistisena koko auton elinkaaren ajalta.

Alustavan arvion mukaan nykyisellään 78 prosenttia valmistajista käyttäisi rengaspaineanturiin pohjautuvaa valvontajärjestelmää ja muilla olisi käytössä renkaiden pyörimisnopeuseroista valvontatiedon saava järjestelmä. Se mikä osuus kutakin tekniikkaa on tulevassa ajoneuvokannassa, riippuu eri merkkien ja mallien myyntiosuuksista ja tekniikan kehittymisestä.

Suomen ajoneuvotilastoissa on tällä hetkellä 3,1 miljoonaa henkilöautoa.

Keskimäärin uusia henkilöautoja ensirekisteröidään Suomessa 125 000 kappaletta vuosittain (keskiarvo on vuosilta 2000-2013).

Komission vaikutusarvioinnissa polttoainesäästön potentiaaliksi on arvioitu 2,5 prosentin vähenemää, joka on merkittävä kulujen kompensaatio kuluttajille ja samalla odotettavissa merkittäviä ympäristöhyötyjä ja alipaineisista renkaista johtuvan onnettomuusriskin pienenemistä

TPMS-järjestelmän seurannaisvaikutuksiksi voidaan lukea myös polttoaineen myynnin pieneneminen (verotulojen pieneneminen). Vaikutuksia lienee myös rengasmarkkinoihin, mutta sen arviointi lienee varsin vaikeaa näin pitkälle ajanjaksolle.

Lähteitä:

Autokannan keskimääräinen romutusikä 2002-2012

EU-asetus 661/2009

EU-komission vaikutusarvioinnissa polttoainesäästön potentiaaliksi