Uudet lukutaidot edellyttävät myös uusia keinoja opettaa. ENDGAME-hankkeessa kehitämme yhdessä hankekumppaniemme kanssa tapoja opettaa kriittistä informaatiolukutaitoa ja disinformaationarratiivien tunnistamista nuorille ja aikuisille opetuksellisten ja viihdyttävien pakohuonepelien kanssa.
Maaliskuussa Faktabaarilla käynnistyi uusi kansainvälinen, EU-rahoitteinen hanke, jonka tavoitteena on kehittää uusia tapoja opettaa kriittistä medialukutaitoa ja informaation arviointia sosiaalisessa mediassa ja muualla verkossa. Informaatiolukutaidon tärkeys korostuu julkisessa keskustelussa niin Suomessa kuin maailmalla, ja huoli erilaisen dis- ja misinformaation leviämisestä ja sen vaikutuksista on laajalti jaettu muun muassa ammattikasvattajien keskuudessa.
ENDGAME-hankkeessa tätä teemaa lähestytään pakohuonepelien näkökulmasta. Hankkeen tavoitteena on tuottaa kolme digitaalista pakohuonetta, jotka jäljittelevät tai simuloivat jotain todenmukaista mediankäyttötilannetta, ja harjoittavat pelaajien kriittistä informaation arviointia ja itsenäistä ajattelua näissä tilanteissa jännittävän kehyskertomuksen puitteissa. Hankkeessa tehdään myös tieteellistä tutkimusta ja kehitetään pedagogisia työkaluja opettajille tällaisten keinojen käyttämiseksi omassa opetuksessa.
Hankekumppaneinamme ovat Itä-Suomen yliopisto, espanjalaiset Universidad Politécnica de Madrid sekä faktantarkistusorganisaatio Fundación Maldita.es, sekä Serbiasta Belgrade Metropolitan University ja faktantarkistusorganisaatio Fake News Tragač. Hanke on EU-osarahoitteinen (CREA-CROSS-2024-MEDIALITERACY), ja kestää yhteensä kaksi vuotta. Hankkeen kokonaisbudjetti kuudelle hankepartnerille on 712 831,86 euroa, josta 498 982,30 euroa on EU:n rahoittamaa ja loput hankekumppanitahojen omarahoittamaa.
Hankkeen ensimmäisessä vaiheessa kerätään tietopohja pakohuonepelien laatimiselle ja yhteiskehitetään pakohuoneiden suunnitteluperiaatteita sekä kiinnostavia tarinallisia kehyksiä. Ensimmäinen pakohuone suunnitellaan peluutettavaksi kouluissa ympäri Euroopan joulukuussa, toinen keväällä 2026, ja kolmas loppuvuodesta 2026. Näiden lisäksi pelejä on tarkoitus peluuttaa isoissa tapahtumissa, sekä järjestää laaja streaming-tapahtuma jossa ammattipelaajat yrittävät ratkoa peliä.
Mikäli olet opettaja tai rehtori, ja sinua kiinnostaa koko koululle tarkoitetun, hauskan ja opettavaisen pakopelitapahtuman järjestäminen, olethan yhteydessä Faktabaariin – etsimme aktiivisesti kiinnostuneita kumppaneita kouluista ja opettajista pelin testaamiseen ja pelauttamiseen!
Kyselyitä hankkeesta, Faktabaarista tai ilmoituksia kiinnostuksesta osallistua pelien kokeiluun voi lähettää meille helpoiten sähköpostitse: edu@faktabaari.fi.
Hankkeen kotisivut löytyvät täältä: https://endgameproject.github.io
Kuva: ENDGAME