Inledning

AI-guiden är en fortsättning på AI-guiden om digital informationskompetens, som Faktabaari gav ut 2024. Syftet med publikationen är att ge utbildningsanordnare, lärare och också elever grundläggande information om hur artificiell intelligens (AI) fungerar, vilka möjligheter och begränsningar och etiska utmaningar AI har, hur AI kan vara till nytta eller missbrukas och vad som avses med AI-pedagogik och AI-kompetens.

Syftet är att belysa följande frågor ur ett utbildningsperspektiv:

  • VAD är artificiell intelligens och hur fungerar den (AI som lärandemål)?
  • HUR kan AI användas ansvarsfullt och etiskt så att den stöder undervisningen och främjar elevernas lärande (AI som verktyg för läraren)?
  • HUR kommer AI att förändra samhället (AI:s inverkan på samhället inom områden som arbetsmarknad, informationshantering, miljö, kommunikation, framtidens yrken osv.)?
  • VARFÖR är det viktigt med ett sunt kritiskt förhållningssätt gentemot det som genererats av AI (Utmaningar med AI)?

Målet har varit att skapa en så tydlig guide som möjligt, så att den är lätt att läsa och förstå.  Med hjälp av källhänvisningar kan man söka efter ytterligare information.

Eftersom AI-tekniken fortfarande är i omvandling och utvecklas oerhört snabbt har vi i guiden fokuserat på kunskap som består på lång sikt.

Artikelsamlingen bygger på flera internationella rekommendationer för användning av AI i utbildning, som getts ut bland annat av EU[i][ii][iii], Unesco[iv][v][vi], OECD[vii], Unicef[viii] och andra instanser.

AI-tekniken har utvecklats så snabbt under de senaste åren att de som ansvarar för utbildning har haft svårt att hålla jämna steg med utvecklingen och att erbjuda lärare uppdaterade anvisningar och relevant fortbildning. Lärare har därför haft en rätt besvärlig sits. Hur lär man eleverna trygg och ansvarsfull användning av AI-teknik, när skolorna inte har tydliga anvisningar om vilken programvara och vilka tjänster som är säkra att använda, och hur lär man ut nya färdigheter utgående från en delvis föråldrad läroplan?

Förhållandet mellan utbildning och AI håller på att förändras snabbt. Utvecklingen av AI och nya, lättanvända AI-tjänster, särskilt generativ AI, har redan en betydande inverkan på undervisning och lärande. I och med att maskiner blir mer intelligenta och arbetsmarknader och ekonomier förändras måste utbildningssystemen anpassas för att utrusta studenterna med nödvändiga kunskaper och färdigheter inför framtidens arbetsuppgifter.

Den här utvecklingen förutsätter att utbildningsanordnarna uppdaterar läroplanerna och att lärare fortbildar sig för att kunna dra nytta av den nya tekniken i undervisningen.

Finländska lärares användning av AI-verktyg

I samband med en utbildning, som ordnades av regionförvaltningsverket, fick de deltagande lärarna (N=112, oktober 2024) besvara frågan hur ofta de använder AI-verktyg i vardagen och i sitt arbete. Nästan 40 % av de deltagande lärarna uppgav att de sällan eller aldrig använder dem.

Resultatet kan bero på att många lärare upplever att de inte har de nödvändiga grundkunskaperna för att börja använda AI. Ingen av deltagarna upplevde att de hade goda kunskaper, och så många som 91 % (N=100) uppgav att de var i behov av fortbildning.

Mänsklig intelligens + artificiell intelligens = förstärkt intelligens

Förstärkt intelligens syftar på användning av teknik på ett sätt som kombinerar styrkorna hos människo- och maskinintelligens. Det betyder att AI inte ska ersätta mänsklig intelligens utan snarare utvidga och stödja den.

Syftet med förstärkt intelligens är att hjälpa individer och organisationer att fatta bättre beslut med hjälp av datorkraft och dataanalys[ix]. Även i utbildningen uppnås de bästa resultaten när mänskligt och förstärkt intelligens får samarbeta.

AI-yrsel

Sitra utsåg nyordet “AI-yrsel” (fi. ’tekoälyhuimaus’) till ett av de heta temana år 2025. Termen beskriver känslan som uppstår på grund av att artificiell intelligens utvecklas så snabbt att det är svårt att hänga med[x].

AI-guiden från Faktabaari är motmedicinen mot AI-yrsel för lärare. I guiden har vi samlat bakgrundsfakta om hur AI fungerar, sammanfattningar av internationella ramverk och rekommendationer, praktiska erfarenheter från lärare som använt sig av AI och experters aktuella tankar kring AI ur olika synvinklar.

Källor

[i] Vuorikari, R., Kluzer, S. & Punie, Y., DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens – With new examples of knowledge, skills and attitudes, EUR 31006 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2022, ISBN 978-92-76-48883-5, https://doi.org/10.2760/490274

[ii] European Commission, Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture, Final report of the Commission expert group on artificial intelligence and data in education and training – A executive summary, Publications Office of the European Union, 2022, https://data.europa.eu/doi/10.2766/65087

[iii] European Commission, Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture, Ethical guidelines on the use of artificial intelligence (AI) and data in teaching and learning for educators, Publications Office of the European Union, 2022, https://data.europa.eu/doi/10.2766/153756

[iv] Miao, Fengschun, Cukurova & Mutlu (2024): AI comptency framework for teachers. Unesco https://www.unesco.org/en/articles/ai-competency-framework-teachers

[v] Unesco (2023): Guidance for generative AI in education and research. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386693

[vi] Fengchun, M. (2023): Guidance for generative AI in education and research. Unesco. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386693

[vii]  OECD (2024) https://comite-etica.upc.edu/ca/actualitat/media/8-sti-explanatory-memorandum-on-the-updated-oecd-definition-of-an-ai-system_final_v3.pdf

[viii] Unicef (Hämtad: 19.12.2023): Policy guidance on AI for children. https://www.unicef.org/globalinsight/reports/policy-guidance-ai-children

[ix]  Jfr Lari Numminen (Hämtad: 31.12.2024): Mitä on tukiäly?  https://www.finnishup.com/mika-on-tukialy/

[x]  Vuoden 2025 puheenaiheet (hämtad: 31.12.2024): Sitra https://www.sitra.fi/artikkelit/vuoden-2025-puheenaiheet-pida-naita-silmalla/

edu@faktabaari.fi

Evästeet

Käytämme sivustollamme yksityisyyden suojaavaa analytiikkaa palveluidemme parantamiseksi.

Lue lisää tietosuoja käytännöistämme täältä.