Nuorten FAKTA-iskut vahvistavat tekoälyajan kriittistä ajattelua - mitä niissä opittiin?

Faktabaarissa on kuluneen vuoden aikana järjestetty nuorten digitaalista informaatiolukutaitoa vahvistavia FAKTA-iskuja eli toiminnallisia työpajoja. Työpajoissa on käsitelty disinformaatiota, tekoälyn tuottamia sisältöjä ja faktantarkistuksen menetelmiä konkreettisin esimerkein. Palautteiden perusteella FAKTA-iskut lisäsivät osallistujien valmiuksia tunnistaa hämmentävää sisältöä ja toimia verkossa aiempaa kriittisemmin.

Disinformaation aikakaudella nuorten digitaalinen informaatiolukutaito on kriittinen kansalaistaito

Kuinka erottaa totuudenmukainen tieto hämmentävästä sisällöstä? Sekä nuoret että aikuiset viettävät ison osan arjestaan alustoilla, joilla rajat aidon, muokatun ja tekoälyn tuottaman sisällön välillä hämärtyvät. Virheellistä tietoa on helppo luoda ja jakaa eteenpäin – ja yhtä helppo uskoa.

Tämä on pistetty merkille myös Faktabaarissa. FAKTA-isku -työpajat on kehitetty tukemaan disinformaation ja virheellisen tiedon tunnistamista nuorten kanssa. Työpajat on suunnattu erityisesti peruskoulua päättäville ja toisen asteen opintoja aloittaneille, jotka lähestyvät äänestysikää. Työpajoihin osallistui vuoden aikana yhteensä satoja nuoria.

Mitä FAKTA-isku -työpajoissa käsitellään?

Työpajojen konsepti ”FAKTA-iskut hämmentämiselle – Pysähdy, harkitse & tarkista” on rakennettu nuorten tiedontarpeiden ympärille. Konseptia on kehitetty edelleen kuluneen vuoden aikana. Tunnin tai puolentoista mittaisissa työpajoissa on harjoiteltu muun muassa:

  • kuvien ja videoiden aitouden tarkistamista
  • tekoälyn tuottaman sisällön tunnistamista
  • epäluotettavien lähteiden ja väitteiden erottamista luotettavista
  • käytännön tekniikoita, kuten käänteisiä kuvahakuja
  • oman digitaalisen informaatiolukutaidon vahvistamista arjen pienillä valinnoilla

Nuorten kanssa työskentelyssä yhistetään lyhyitä tietoiskuja ja mobiililaitteella tehtäviä tarkistustehtäviä ja käytännön kokeilua sekä Faktabaarin AI-TO -peliä. Työpajojen esimerkeissä on nostettu esiin teemoja, jotka koskettavat juuri nuoria - mutta myös muita ilmiöitä maailmalta, joista aikuistuvien nuorten on hyvä olla tietoisia valmistautuessaan tekemään tietoisia ja turvallisia valintoja digimaailmassa - ja laajemminkin elämässä.

Mitä nuoret oppivat?

Kuluneen vuoden työpajoissa käsiteltyjä teemoja olivat muun muassa:

  • Miten erottaa faktat mielipiteistä ja tunteisiin vetoavista väitteistä?
  • Mistä näkee, onko kuva manipuloitu?
  • Kuinka tunnistaa tekoälyllä tehty video tai teksti?
  • Mikä tekee verkkolähteestä luotettavan – ja mikä ei?
  • Milloin sisältö on tarkoituksella hämmentävää

Opetuksessa hyödynnettiin tosielämän esimerkkitapauksia. Nuoret pääsivät kokeilemaan faktantarkistusmetodeja, joita voi soveltaa omassa arjessa esimerkiksi TikTokissa, Instagramissa ja uutisvirrassa.

Nuoret tunnistivat työpajassa keskeisiä sosiaalisen median haasteita:

“Olen satavarma siitä, että olen joutunut disinformaation kohteeksi, mutta en välttämättä tietoinen siitä,” kertoo Samuel Rantanen Lappeenrannasta FAKTA-isku -työpajan jälkeen SVT:n haastattelussa.

Työpajojen seurauksena nuoret aikovat tarkistaa uutisvirran väitteitä useammin

Palautteen perusteella nuorilla oli työpajan jälkeen aiempaa paremmat valmiudet tunnistaa manipulaatiota, arvioida sosiaalisen median sisältöjen paikkansapitävyyttä ja tehdä tietoisempia päätöksiä verkossa.

Valtaosa osallistujista arvioi pilottityöpajat “hyviksi” tai “erittäin hyviksi”. 60–80 % kertoi aikovansa tarkistaa väitteiden paikkansapitävyyttä useammin jatkossa ja selvä enemmistö suosittelisi työpajaa muille.

Nuorten työpajoista antamassa palautteessa korostui erityisesti tehtävien ja käytännön tekemisen mielekkyys. He pitivät siitä, että työpajassa oli paljon osallistavia, sopivasti haastavia tehtäviä, joissa pääsi hakemaan tietoa, ratkomaan ongelmia ja tutkimaan asioita itse.

Erityisen kiinnostavia olivat ajankohtaisiin trendeihin nojaavat tehtävät, kuten Biden–Trump-aiheiset harjoitukset, Barron Trump -tehtävä, kuvanhaun ja kontekstin etsinnän harjoitukset sekä tunnistuspeli ja AI-TO -tekoälypeli. Myös visuaaliset esimerkit ja videot saivat kiitosta. Nuorten mielestä Faktabaarin rakentama interaktiivinen ja käytännöllinen toimintatapa sopii työpajaan erittäin hyvin.

FAKTA-iskut osoittivat, että nuoret haluavat oppia – ja että konkreettinen, harjoituksiin perustuva työpajatyöskentely toimii. Digitaalinen informaatiolukutaito ei ole oppiaine, vaan tekoälyajan kansalaistaito, jota voi hyödyntää koulussa ja vapaa-ajalla minkä tahansa epäilyttävän tai tunteita herättävään sisällön äärellä.

Nuoret tarvitsevat taitoja navigoida hämmentävässä mediaympäristössä - työ FAKTA-iskujen parissa jatkuu

Faktabaarin työ jatkuu, jotta yhä useampi nuori oppii kysymään kriittisen kysymyksen: ”Onko tämä totta – ja mistä sen voi tarkistaa?” Tulevina vuosina tulemme toteuttamaan FAKTA-isku -konseptia täydentäviä koulutuksia ja työpajoja yhteistyössä erilaisten sidosryhmien kanssa.

FAKTA-iskut on tarkoitus vakiinnuttaa osaksi Faktabaarin nuorille suuntaamaa toimintaa. Niiden pohjalta jatketaan myös disinformaation torjuntaan liittyvän koulutuksen kehittämistä opettajien ja mediakasvattajien tukena. Työpajojen kokemuksia hyödynnetään sekä sisältöjen päivityksessä että laajempien kokonaisuuksien suunnittelussa.

Informaatioympäristömme muuttuu nopealla tahdilla ja demokratia tarvitsee tuekseen jatkossakin uteliaan kriittisiä kansalaisfaktantarkistajia; siksi tulevat koulutukset ja työpajat nuorille, mutta myös muille kohderyhmille tulevat sisältämään aina sekä tilannekuvaa muuntuvasta mediaympäristöstä, tietoja ja taitoja kriittisen ajattelun kehittämiseen, disinformaatioesimerkkejä sekä käytännön faktantarkistustekniikoita.

Vuonna 2026 on suunnitteilla myös opettajille suunnattu koulutus. Tavoitteena on, että opettajat voivat tulevaisuudessa vetää oppilaille kouluissa itsenäisesti faktantarkistus- ja informaatiolukutaitotyöpajoja.

Tule kumppaniksi informaatioresilienssin edistämistyöhön

Etsimme parhaillammme vuoden 2026 FAKTA-iskujen toteutukseen kumppaneita ja lisärahoitusta. Haluatko tilata tai mahdollistaa FAKTA-iskun koululaisryhmälle tai kasvattajille? Opetetaan tulevaisuutemme tekijöille tekoälyajan informaatiolukutaitoa ja faktantarkistustaitoja yhdessä!

Ota yhteyttä ja ehdota yhteistyötä edu@faktabaari.fi

Lue lisää:

FAKTA-iskut edistävät suomalaisten informaatioresilienssiä: Medialukutaidon “mallimaassakin” tarvitaan uusia tietoja ja taitoja informaatiokaaokseen

edu@faktabaari.fi

Evästeet

Käytämme sivustollamme yksityisyyden suojaavaa analytiikkaa palveluidemme parantamiseksi.

Lue lisää tietosuoja käytännöistämme täältä.