Luentosarja on jatkumoa Faktabaarin Oodissa keväällä 2025 pidettävälle Fakta-isku-tapahtumasarjalle.
Faktabaari ja Aalto-yliopiston informaatiovaikuttamisen kurssi järjestävät keväällä 2025 yhdessä yleisöluentosarjan ”Fakta-isku internetiin – Mitä nuori haluaa tietää internetistä, mutta ei osaa kysyä?”
Yhdeksänosainen sarja alkoi 4. maaliskuuta, jolloin ensimmäinen luento pidettiin Aalto-yliopiston informaatiovaikuttamisen kurssin opiskelijoille. Luentotallenteet julkaistaan kaikkien katsottaviksi Faktabaarin verkkosivuille aina luennosta seuraavana päivänä. Luennot ovat saatavilla Faktabaarin sivuilla vähintään viikon ajan.
Aikataulu:
4.3. Pipsa Havula: Digitaalinen faktantarkistus käytännössä (Luento katsottavissa täällä)
11.3. Dominic Saari: Kognitiivinen turvallisuus ja Jyväskylän yliopisto (Luennon katseluaika on päättynyt)
18.3. Minna Horowitz: Amerikan ihmemaa ja alustojen valta (Luennon katseluaika on päättynyt)
25.3. Harto Pönkä: TikTok - miten lyhytvideot muuttavat uutismaisemaa? (Luennon katseluaika on päättynyt)
1.4. Joonas Pörsti: Mitä on poliittinen propaganda? (Luennon katseluaika on päättynyt)
15.4. Severi Hämäri: Mitä ovat verkkoviha ja digitaalinen väkivalta? (luento katsottavissa täällä)
29.4. Tarmo Toikkanen: Sosiaalisessa mediassa tekoäly muuntaa henkilötiedot rahaksi - mitkä ovat meidän vaihtoehtomme ja oikeutemme?
6.5. Kari Kivinen: Tekoälyn käytön arviointi: Mistä tiedän, onko tekoäly merkityksellinen tai asianmukainen?
20.5. Janne ”Rysky” Riiheläinen: Trump, tekoäly ja muut suomalaisen disinfokentän kuulumiset
Vaikka luentosarja onkin suunnattu erityisesti nuorille ja nuorille aikuisille – niin sanotuille “diginatiiveille” – sisältö on yhtälailla kiinnostavaa ja hyödyllistä myös muille. Luentosarja on jatkumoa Faktabaarin Oodissa keväällä 2025 pidettävälle Fakta-isku-tapahtumasarjalle.
Luentosarjaa koordinoi Aalto-yliopistosta Vesa Kantola. Faktabaarissa luentojen julkaisemisesta ja niistä viestimisestä vastaavat Pipsa Havula ja Markus Neuvonen. Faktabaari viestii luennoista verkkosivuillaan, uutiskirjeissään ja somekanavillaan.