Digiajan demokratian puolustaminen vaatii informaatiolukutaitoisia some-kuluttajia

Oheinen Avoin yhteiskunta ry puheenjohtajan Mikko Salon haastattelu some-ajan demokratiahaasteista julkaistiin 22.12.2020 osana toimittaja Mika Horellin MustRead-juttua EU komission digialustoja koskevista säätelyaloitteista:  ”EU haluaa Facebookin ja Googlen kaltaisille jäteille enemmän vastuuta ja vähemmän valtaa – uudet digilait mylläävät internetin pelikentän uusiksi”.  Maksullisessa MustRead-vaikuttajamedian jutussa haastateltiin myös teemaan perehtynyttä poliitikkoa MEP Miapetra Kumpula-Natria. Oheinen ote Salon haastattelusta on julkaistu toimittajan luvalla. Avoin yhteiskunta ry on tehnyt aloitteen digitaalisen informaatiolukutaidon kehittämisestä avoimen Faktabaari EDU informaatiolukutaito hankkeen ympärille.

Olemmeko myytävä tuote vai tiedostava kuluttaja?

Myös kansalaisjärjestöt ovat ottaneet kantaa komission digilakiehdotuksiin.”Komission lakihankkeessa on kysymys merkittävästä informaatioympäristömme peruskorjauksesta, jolla on valtava merkitys demokratian tulevaisuudelle digiaikana”, sanoo Avoin yhteiskunta ry:n puheenjohtaja Mikko Salo MustReadille sähköpostitse.  Salo on Faktabaarin perustajajäsen ja osallistunut EU-tason valmistelutyöhön muun muassa komission riippumattoman disinformaatio-työryhmän ainoana suomalaisjäsenenä vuonna 2018. ”Oletko sinä kahden tai kolmen vuoden päästä internetissä ensisijaisesti myytävä tuote vai informaatiolukutaitoinen ja tiedostava kuluttaja”, hän summaa mistä paketissa on kysymys yksilön näkökulmasta.  

Lakiehdotusten lopullinen hyväksyminen EU-maita sitoviksi asetuksiksi ottaa vielä aikaa. Salo ennakoi, että komission lakiehdotusten johdosta yhtäältä kansanedustajat ja poliitikot EU:n jäsenmaissa ja toisaalta avainvirkamiehet ja Euroopan parlamentin jäsenet joutuvat lähivuosina ankaran lobbauksen kohteeksi. Alustayhtiöt eivät haluaisi taipua muuttamaan vallitsevaa – pitkälti sääntelemätöntä – tilannetta.  ”Komission aloitteisiin on sidottu paljon arvovaltaa, mutta myös EU:n perusarvot. Puhutaan sekä digitaalisista ihmisoikeuksista että koko tuntemamme EU:n kyvystä sopeuttaa demokratia digiaikaan.”

Salon mukaan lähtötilanne on se, että käyttäessämme suosituimpia, näennäisen “ilmaisia” sosiaalisia medioiden palveluja, kuten Facebookia, Youtubea tai Twitteriä, emme tule ajatelleeksi, että samalla maksamme niiden käytöstä yksityisyydellämme. Kerrytämme – usein virheellisesti yksityiseksi luulemallamme – datalla maailman suurimpia yksityisiä tietopankkeja.  

”Alustayhtiöt myyvät verkkokäyttäytymiseen perustuvat tietomme ja jopa tunnedatamme sekä harmittomille mainostajille että esimerkiksi poliittisille manipuloijille. Facebookin kaltaiset toimijat ovat olleet ennen komission esitystä toistaiseksi pitkälti sekä demokraattisen sääntelyn että riippumattoman arvioinnin ulkopuolella”, Salo varoittaa nykyisin vallitsevasta tilanteesta.

__Hänen mukaansa komission lakiehdotus on yhteensopiva myös ihmiskeskeistä datataloutta edistävän, suomalaislähtöisen _MyData –liikkeen_ tavoitteiden kanssa.

”Digitaalisesta jalanjäljestään tietoinen henkilö ei halua olla tuote”, Salo muistuttaa.

”Digiajan demokratian toteutumisen osalta meidän tulee olla tiedostavia kuluttajia myös verkossa. Rakenteellisella tasolla yritysten välisen kilpailun tulee toteutua – kuluttajilla tulee olla aitoja valinnan vaihtoehtoja.”

avoinyhtk@faktabaari.fi

Evästeet

Käytämme sivustollamme yksityisyyden suojaavaa analytiikkaa palveluidemme parantamiseksi.

Lue lisää tietosuoja käytännöistämme täältä.