Yleisökyselyn pohjalta syntyi uutiskirje

Faktabaari toteutti viime vuoden lopussa yleisökyselyn, jonka tavoitteena oli kehittää yleisötyötä ja parantaa viestintää.

Faktabaarin yleisökysely toteutettiin osana Avoin yhteiskunta ry:n strategiatyötä, joka alkoi viime vuoden alussa. Strategisen uudistumisen ensivaiheessa tehtiin organisatorisia muutoksia sekä toteutettiin mittava verkkosivu-uudistus. Kyselyn tavoitteena oli luoda parempi kuva Faktabaarin yleisöstä sekä saada palautetta tulevaa kehitystyötä varten. Kyselyn toteutti Petra Piitulainen- Ramsay osana Tampereen yliopiston Journalistinen yleisötyö digiympäristössä -kurssia.

Yleisökysely julkaistiin 28.11.2022 ja vastausaikaa oli 12.12. saakka. Kyselystä julkaistiin lyhyt blogiteksti Faktabaarin verkkosivuilla ja sitä mainostettiin Twitterissä, Facebookissa, Instagramissa ja LinkedIn:ssa. Maksullista mainontaa ei kyselyssä käytetty ja se toteutettiin teknisesti Microsoft Forms:lla.

Halukkaiden vastaajien kesken arvottiin 4 kpl Finnkinon leffalippuja ja arvonnan voitti Kirsi Salminen, jolle lähti postia ennen joulua.

Kyselyyn vastasi 49 henkilöä. Kyselyä ei voi näin ollen pitää kattavana, koska siihen vastasi hyvin pieni osa Faktabaarin oletetusta yleisöstä (verkkosivun ja sosiaalisen median analytiikan perusteella), mutta tuloksia voi käsitellä suuntaa antavana. Tulosten käsittely tarkoittaa siis tässä tekstissä näiden 49 henkilön mielipiteitä, vaikka välillä saatetaan puhua yleisöstä.

Kyselyyn vastanneiden perusteella tyypillinen Faktabaarin seuraaja on keski-ikäinen nainen Etelä- Suomesta. Faktabaari ei siis ole nykyisen sisällön perusteella nuorten media.

Ei ollut yllättävää, että suurin osa on kiinnostunut Faktabaarista alun perin faktantarkistusten vuoksi, koska se on ollut Faktabaarin ydintä perustamisvaiheesta lähtien. Enemmistö seuraa Faktabaaria yksityishenkilönä, mikä oli toisaalta hivenen yllättävää, mutta toisaalta ilahduttavaa. Vastaajista suurin osa seuraa Facebookista ja yllättävän moni suoraan nettisivulta. Oli mielenkiintoista, että suurin osa nimesi TikTok:n sellaiseksi uudeksi kanavaksi, jossa toivoisi Faktabaarin olevan läsnä, mutta kun kysyttiin mitä kautta haluaisi saada tietoa informaatiohäiriöiden maailmasta, sitä ei nimennyt yksikään. Kenties Faktabaarin halutaan olevan TikTok:ssa ”valistavassa” roolissa. Faktabaari aktivoituukin Tiktokissa 6.2. alkaen. Täältä pääset seuraamaan tiliä.

Kiinnostavinta sisältöä olivat faktantarkistukset ja digitaalisen informaatiolukutaidon sisällöt. Oppaat ja muut materiaalit koettiin myös suhteellisen kiinnostaviksi. Vastaajat haluaisivat myös lukea Faktabaarin sisältöjä nykyistä julkaisutahtia useammin.

Pintaraapaisusta huolimatta kysely antaa konkreettisempaa tuntumaa Faktabaarin yleisöön, mikä auttaa nykyisen tilanteen ymmärtämisessä sekä sisällön suunnittelussa. Tekeillä on strategia vuoteen 2025 saakka, jonka laatimisessa tätä kyselyä hyödynnetään.

Yksi kyselyn tavoite oli kartoittaa, onko tarpeen luoda jokin uusi vuorovaikuttamisen kanava nykyisen yleisömme kanssa. Jos jätetään ulkopuolelle ne kanavat, joiden kautta Faktabaari jo nykyisellään viestii, suurin osa vastaajista halusi saada tietoa informaatiohäiriöiden maailmasta myös uutiskirjeen kautta. Halusimme vastata tähän toiveeseen, joten 26.1.2023 lähtee maailmalle ensimmäinen Faktabaarin uutiskirje.

Faktabaarin kuukausikirje kolahtaa sähköpostiin aina kuukauden viimeinen torstai ja se voi tilata 26.1.2023 alkaen täältä.

Alun perin 28.11.2022 julkaistu artikkeli päivitetty kauttaaltaan 25.1.2023 kello 10.55. Alkuperäinen artikkeli löytyy verkkosivuarkistosta.

avoinyhtk@faktabaari.fi

Evästeet

Käytämme sivustollamme yksityisyyden suojaavaa analytiikkaa palveluidemme parantamiseksi.

Lue lisää tietosuoja käytännöistämme täältä.