Tekoälyn suositukset opetukselle ovat tulossa

Kansallisia opetuksen ja varhaiskasvatuksen tekoälysuosituksia on valmisteltu viime vuodesta alkaen Opetus- ja kulttuuriministeriön sekä Opetushallituksen johdolla. Suosituksia tarvitaan paitsi lainsäädännön velvollisuuksien huomioimiseksi myös siksi, että tekoälyn käyttöön liittyy monia haasteita opetuksessa. Tekoälysovellusten käyttö voi esimerkiksi heikentää kriittisen ajattelun taitoja.

Työhön on osallistunut hyvinkin satoja tahoja ja luonnokset ovat olleet kaikkien halukkaiden kommentoitavana Lausuntopalvelu.fi:ssä. Ensimmäinen versio oli kommentoitavana viime syksynä. Tuolloin kyse oli laajuudeltaan (17 sivua) pikemminkin oppaasta kuin suosituksista. Niinpä oli positiivinen yllätys, että tammikuun puolivälissä lausuntopyynnölle tullut toinen versio oli tiivistetty vain neljään sivuun.

Kävin kantamassa korteni kekoon ja jättämässä kehitysehdotukseni. Jätin lausuntoni myös Faktabaaria mahdollistavan Avoin Yhteiskunta ry:n hallituksen mandaatilla. Lausuntopyyntö sulkeutui viime perjantaina, ja lausuntoja tuli yhteensä 77 taholta.

Lausunnot muodostavat kiinnostavan läpileikkauksen siihen, miten tekoälyn käyttöön koulutuksessa suhtaudutaan Suomessa ja mitä osaamistarpeita siihen liittyy. Lukipa lausunnot itse - mitä suosittelen - tai käyttipä apuna jotain tekoälytyökalua, niistä nousee esiin erityisesti neljä teemaa: tekoälylukutaito, tekoälyn rajoitusten ymmärtämisen tärkeys, tietosuoja ja tekijänoikeudet.

Tekoälylukutaito

Lausunnoista välittyy vahvasti tarve tekoälylukutaidon sisällön määrittelylle. EU:n tekoälyasetuksessa tekoälylukutaito määritellään vain lyhyesti (3 artiklan 56 kohta). Sen lisäksi kaivataan selkeää listaa tekoälyosaamisen käytännön minimivaatimuksista.

Lausuntojen mukaan tekoälylukutaidossa tulee huomioida mm. seuraavat asiat:

  • Tekoälyn toimintaperiaatteiden ja peruskäsitteiden ymmärtäminen
  • Generatiivisella tekoälyllä tehdyn sisällön kriittinen arviointi vinoumien ja virhepäätelmien tunnistamiseksi
  • Tekoälyn käytön eettinen arviointi ja vastuullisuus
  • Tekoälysovellusten käyttöön liittyvä osaaminen
  • Kyky arvioida tekoälyn käytön hyötyjä ja riskejä
  • Tekoälylukutaidon yhteys mm. algoritmiseen ja ohjelmoinnilliseen ajatteluun
  • Oppijoiden erilaiset osaamistarpeet tekoälyn käytössä

Tekoälykutaito nähdään tärkeäksi yhtälailla opetus- ja kasvatushenkilöstölle kuin oppijoille. Tekoälyjärjestelmien käyttäjien osalta vaatimus henkilöstön tekoälylukutaidon varmistamiselle tuli voimaan 2.2.2025. Ei siis ole ihme, että lausunnoissa peräänkuulutettiin tekoälyyn liittyvää täydennyskoulutusta opettajille ja sen huomiointia opettajankoulutuksessa.

Oppijoiden tekoälylukutaidon osalta on syytä huomata, että vaikka tekoäly-sanaa ei mainita voimassa olevissa perusopetuksen opetussuunnitelman perusteissa, niin se sisältyy laaja-alaisen osaamisen tavoitteisiin. Alla on lainattu keskeisiä kohtia:

Ajattelu ja oppimaan oppiminen

  • Olennaista on myös, miten he oppivat tekemään havaintoja ja hakemaan, arvioimaan, muokkaamaan, tuottamaan sekä jakamaan tietoa ja ideoita.
  • Oppimaan oppimisen taidot karttuvat, kun oppilaita ohjataan ikäkaudelleen sopivalla tavalla asettamaan tavoitteita, suunnittelemaan työtään, arvioimaan edistymistään sekä hyödyntämään teknologisia ja muita apuvälineitä opiskelussaan.

Itsestä huolehtiminen ja arjen taidot

  • Opetuksessa tarkastellaan teknologian monimuotoisuutta ja ohjataan ymmärtämään sen toimintaperiaatteita ja kustannusten muodostumista.
  • Perusopetuksessa oppilaita ohjataan teknologian vastuulliseen käyttöön ja pohditaan siihen liittyviä eettisiä kysymyksiä.

Monilukutaito

  • Monilukutaito merkitsee taitoa hankkia, yhdistää, muokata, tuottaa, esittää ja arvioida tietoa eri muodoissa, eri ympäristöissä ja tilanteissa sekä erilaisten välineiden avulla.
  • Monilukutaitoon sisältyy monia erilaisia lukutaitoja, joita kehitetään kaikessa opetuksessa.

Tieto- ja viestintäteknologinen osaaminen

  • Oppilaita ohjataan ymmärtämään tieto- ja viestintäteknologian käyttö- ja toimintaperiaatteita ja keskeisiä käsitteitä sekä kehittämään käytännön tvt-taitojaan omien tuotosten laadinnassa.
  • Oppilaita opastetaan tuntemaan tvt:n erilaisia sovelluksia ja käyttötarkoituksia sekä huomaamaan niiden merkitys arjessa, ja ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa ja vaikuttamisen keinona.

Tekoälysovellusten kehittyminen tulee huomioida opetuksen järjestäjien paikallisten opetussuunnitelmien päivittämisessä siten, että oppijat saavat vähintään tekoälylukutaidon perusteet. Suuri osa lapsista ja nuorista käyttää tekoälysovelluksia jo aktiivisesti.

Tekoälyn rajoitusten ymmärtämisen tärkeys

Yksittäisenä asiana lausunnoissa nousee esiin tekoälysovellusten rajoitusten ymmärtämisen tärkeys. Tällä tarkoitetaan mm. seuraavaa:

  • On tärkeää ymmärtää, mitkä tekoälysovellukset on tarkoitettu tiedonhakuun
  • Sen tiedostaminen, että tekoäly ei ole auktoriteetti, vaan sen vastauksiin tulee suhtautua kriittisesti
  • Riittävä tekoälylukutaito sen ymmärtämiseen, ettei tekoälyn vastauksiin tule suhtautua totuutena
  • Tekoälyn käytön avoimuus ja läpinäkyvyys
  • Tarvitaan konkreettisia esimerkkejä ja ohjeita siihen, miten tekoälyä käytetään turvallisesti

Lausuntoja voi tulkita niin, että niissä näkyy suuri hämmennys ja ristiriita siitä, että toisaalta tekoälychatbotteja kuten ChatGPT:tä, Copilotia ja DeepSeekiä kehitetään ja markkinoidaan työkaluina tiedonhakuun, mutta samaan aikaan tekoälysovellusten vastaukset ovat usein virheellisiä ja asiantuntijat painottavat vastausten tarkistamisen tärkeyttä ja sen ymmärtämistä, mitä laajat kielimallit ovat.

Lausunnot sijoittuvat mielenkiintoiseen ajankohtaan, jossa tekoälysovellusten kehityksessä on Googlen toimitusjohtajan sanoin poimittu “matalalla roikkuvat hedelmät” ja jatkossa tekoälyn älykkyyden lisääminen on vaikeampaa. Suosittelen lukemaan toimittaja Elias Ruokasen kirjoituksen, joka avaa mainiosti neuroverkkojen älykkyyden rajoja.

Tietosuojan huomiointi tekoälyn käytössä

Lausunnoissa kiinnitetään aivan oikein huomiota tekoälysovellusten tietosuojaan liittyviin kysymyksiin ja huoliin. Alla otteita:

  • Tekoälysovellusten henkilötietojen käsittelyyn liittyy suurta epätietoisuutta
  • Opetuksen järjestäjien vastuut rekisterinpitäjänä
  • Tekoälysovellusten riskiarviointi ja tietosuojan vaikutustenarviointi
  • Erityisiä ja salassa pidettäviä henkilötietoja ei pitäisi päätyä tekoälysovelluksiin
  • Oppijoiden ja huoltajien informointi henkilötietojen käytöstä sovelluksissa
  • Tiedon elinkaaren ymmärtäminen tekoälysovelluksissa
  • Tekoälytoimintojen integrointi olemassa oleviin opetuksessa käytettäviin järjestelmiin
  • Ihmisen suorittama valvonta tekoälyä hyödyntävässä päätöksenteossa
  • Esimerkkinä mainitaan suuret riskit, jotka liittyvät tekoälyjärjestelmien käyttöön arvioinnissa
  • Tekoälysovellusten tietoturvallisuuden varmistaminen käytännössä

Ei ole yksinkertaista tapaa selittää, miten tekoälysovellukset käyttävät henkilötietoja, sillä se riippuu täysin sovelluksesta ja siihen hankitusta lisenssistä. Vielä pidättyväisemmin on syytä suhtautua ilmaispalvelujen käyttöön opetuksessa, jotta henkilötietoja ei vahingossa päädy ulkopuolisille tahoille.

Suosituksista pitää tulla selvästi esiin, että tekoälysovellusten tietosuojasta huolehtiminen on opetuksen järjestäjien velvollisuus. Niiden tulee myös laatia selvät ohjeet henkilöstölleen sekä tarjota koulutusta tekoälysovellusten turvalliseen käyttöön.

Tekijänoikeudet tekoälysovelluksissa

Tekijänoikeudet mietityttävät myös monia lausunnonantajia. Tässä tärkeimpiä näkökohtia:

  • On tärkeää tuntea tekijänoikeuksien perusteet myös tekoälysovelluksia käytettäessä.
  • Tekoälysovellusten tuotokset eivät yleensä saa tekijänoikeussuojaa.
  • Tekijänoikeudet on huomioitava tekoälyn kouluttamisessa käytettävissä materiaaleissa
  • On epäselvää, saako tekoälysovelluksille syöttää tekijänoikeuksien alaista materiaalia. Tämä koskee myös oppijoiden tekemiä sisältöjä.
  • On tunnettava käytettävien tekoälysovellusten käyttöehdot tekijänoikeuksien osalta.
  • Tarvitaan konkreettisia ohjeita, miten tekijänoikeudet tulee huomioida.

Apua tekoälyn opetuskäyttöön tuoreesta oppaasta

Faktabaari julkaisi tammikuussa Tekoälyoppaan opettajille, jossa on käsitelty useimpia edellä mainittuja tekoälyn käyttöön liittyviä kysymyksiä. Tässä lukuvinkit kuhunkin teemaan liittyen:

Tekoälylukutaito ja tekoälyn rajoitusten ymmärtämisen tärkeys

  • Luku 5: Digitaidot, informaatioresilienssi & opettajat (Kari Kivinen)
  • Luku 7: Tekoälyosaamisen viitekehykset opettajille (Kari Kivinen)
  • Luku 10: Tekoälytaitojen opettaminen Generation AI -sovellusten avulla (Jari Laru)

Tietosuojan huomiointi tekoälyn käytössä

  • Luku 20: Tekoälysovellusten tietosuoja (Harto Pönkä)

Tekijänoikeudet tekoälysovelluksissa

  • Luku 19: GenAI, tekijänoikeudet ja opettajat (Kari Kivinen)
avoinyhtk@faktabaari.fi

Evästeet

Käytämme sivustollamme yksityisyyden suojaavaa analytiikkaa palveluidemme parantamiseksi.

Lue lisää tietosuoja käytännöistämme täältä.