Digitaalinen informaatiolukutaito. Yleistajuinen opas uutisvirran seuraajille

Digitaalinen informaatiolukutaito on nykyajan kansalaistaito, jonka varaan rakentuu osallistuminen demokraattiseen päätöksentekoon. Suomi on tunnettu hyvästä lukutaidostaan, ja monilukutaidon opetusta on sisällytetty nykyisiin opetussuunnitelmiin varhaiskasvatuksesta alkaen.

Verkon digitaalisilla alustoilla me kaikki törmäämme kuitenkin hämmentävään informaatiovirtaan, jonka seulomiseen kouluyhteisössä ja kotona saadut eväät eivät välttämättä riitä: somevaikuttajien väitteisiin erilaisista tuotteista, kaupallisten algoritmien räätälöimiin hakutuloksiin, taidolla käsikirjoitettuun propagandaan ja lukemattomien kyllä-näppäinten taakse kätkettyihin lupiin jäljittää verkkokäyttäytymistä tai fyysistä liikkumista kaupunkitilassa. Siksi on tärkeää vahvistaa kaikkien verkon käyttäjien ja erityisesti nuorten digitaalista lukutaitoa, jonka avulla voi tunnistaa, miten meihin vaikutetaan verkossa.

Tämä opas kokoaa kattavasti tietoa ja esimerkkejä digitaalisen informaatiolukutaidon edistämiseen.

Lataa Digitaalinen informaatiolukutaito-opas (PDF)

14.09.2022 DIL

Johdanto

14.09.2022 DIL Kari Kivinen, Elsa Kivinen, Joonas Pörsti
14.09.2022 DIL

1. Digitaalinen informaatiolukutaito (DIL) – Mitä se on?

14.09.2022 DIL Kari Kivinen
14.09.2022 DIL

2. Mitä digitaalinen osaaminen tarkoittaa nykyään?

14.09.2022 DIL Riina Vuorikari, Kari Kivinen
14.09.2022 DIL

3. Diginatiiveista digitaalisesti lukutaitoisiksi kriittisiksi ajattelijoiksi

14.09.2022 DIL Kari Kivinen
14.09.2022 DIL

4. Korona ja Ukrainan sota lisäsivät suomalaisten sosiaalisen median käyttöä

14.09.2022 DIL Harto Pönkä
14.09.2022 DIL

5. Tutkiva nettilukeminen vaatii kriittistä lukutaitoa

14.09.2022 DIL Carita Kiili
14.09.2022 DIL

6. Verkkolukutaidot ja -strategiat

14.09.2022 DIL Kari Kivinen
14.09.2022 DIL

7. Vaadi oikeuksiasi! Käyttäjistä kansalaisiksi verkkoympäristöissä

14.09.2022 DIL Minna Aslama Horowitz
14.09.2022 DIL

8. Monen muotoisia ja kokoisia: verkkohäiriöiden jäsentelyä

14.09.2022 DIL Minna Aslama Horowitz
14.09.2022 DIL

9. Poliittinen propaganda perustuu psykologiseen manipulointiin

14.09.2022 DIL Joonas Pörsti
14.09.2022 DIL

10. Mitä voimme oppia faktantarkastajilta?

14.09.2022 DIL Pipsa Havula
14.09.2022 DIL

11. Faktantarkistuksen avoimuuskoodistot – kuinka tunnistan faktantarkistajan?

14.09.2022 DIL Mikko Salo
14.09.2022 DIL

12. Mistä tunnistaa luotettavan asiantuntijan ja miten arvioida tieteellistä väitettä?

14.09.2022 DIL Kari Kivinen
14.09.2022 DIL

13. Algoritmitietoisuus – tekoälyn luomat haasteet

14.09.2022 DIL Harto Pönkä
14.09.2022 DIL

14. Digitaalinen jalanjälki ja yksityisyys verkkopalveluissa

14.09.2022 DIL Harto Pönkä
14.09.2022 DIL

15. Arkipäiväinen digipalvelujen käyttö synnyttää digitaalista valtaa

14.09.2022 DIL Tiina Härkönen
14.09.2022 DIL

16. Digitaalinen sivistys on keskeinen keino puolustaa demokratiaa

14.09.2022 DIL Jukka Vahti