Johdanto

TEKOÄLYOPAS ON JATKOA Faktabaarin vuonna 2024 julkaisemalle Digitaalinen informaatiolukutaito – tekoäly-oppaalle. Julkaisun tavoitteena on antaa koulutuksen järjestäjille, opettajille ja myös oppijoille perustietoa tekoälyn toiminnasta, mahdollisuuksista ja -rajoituksista, eettisistä haasteista, hyöty- ja väärinkäytöstä, tekoälypedagogiasta ja tekoälylukutaidosta.

Tavoitteena on selventää koulutuksen näkökulmasta:

  • MITÄ tekoäly on ja miten se toimii (Tekoäly oppimisen kohteena).
  • MITEN tekoälyä voi käyttää vastuullisesti ja eettisesti opetuksen tukena ja edistämään oppijan oppimista (Tekoäly opettajan työkaluna).
  • MILLÄ TAVOIN tekoäly muuttaa yhteiskuntaa? (Tekoälyn yhteiskunnallinen vaikutus työ-markkinoihin, tiedonhallintaan, ympäristöön, kommunikointiin, tulevaisuuden ammatteihin jne.).
  • MIKSI tekoälyn tuotoksiin tarvitsee suhtautua terveen kriittisesti (Tekoälyn haasteet).

Opas on pyritty kirjoittamaan mahdollisimman selkeästi, jotta sitä olisi helppo lukea ja ymmärtää. Lähdeviitteiden avulla jokainen voi hakea täydentävää tietoa.

Koska tekoälyteknologia on vielä murroksessa ja voimakkaassa kehitysvaiheessa, olemme pyrkineet valitsemaan oppaaseen aikaa kestävää tietoa.

Artikkelikokoelma perustuu useisiin kansainvälisiin tekoälyä koulutuksessa koskeviin suosituksiin, joita ovat julkistaneet mm. EU (1) (2) (3), Unesco (4) (5) (6), OECD (7), Unicef (8) ja muut tahot.

Tekoälyteknologia on kehittynyt viime vuosina niin nopeasti, että koulutuksesta vastaavilla tahoilla on ollut vaikeuksia pysyä kehityksen vauhdissa ja antaa päivitettyä ohjeistusta ja täydennyskoulutusta opettajille. Opettajat ovatkin joutuneet vaikeaan välikäteen. Miten opettaa oppilaille turvallista ja vastuullista tekoälyteknologian käyttöä, kun kouluilla ei ole selkeitä ohjeita siitä, mitkä ohjelmistot ja palvelut ovat turvallisia käyttää ja miten opettaa uusia taitoja osittain vanhentuneen opetussuunnitelman puitteissa?

Koulutuksen ja tekoälyn välinen suhde on muuttumassa nopeasti. Teko-älyn kehityksellä ja uusilla helppokäyttöisillä tekoälyjärjestelmillä, erityisesti generatiivisella tekoälyllä, on jo nyt merkittävä vaikutus opetukseen ja oppimiseen. Koneiden älykkyyden lisääntyessä ja työmarkkinoiden ja talouksien muuttuessa koulutusjärjestelmien on sopeuduttava, jotta opiskelijoille voidaan antaa tarvittavat tiedot ja taidot tulevaisuuden työtehtäviin.

Tämä kehitys edellyttää koulutuksen -järjestäjiltä opetussuunnitelmien päivittämistä, opettajilta täyden-nyskoulutusta uuden teknologian hyödyntämiseksi opetuksessa.

Suomalaisten opettajien tekoälytyökalujen käyttö

AVIn järjestämässä koulutuksessa kysyttiin osallistuneilta opettajilta (N=112, lokakuu 2024), kuinka usein he käyttävät tekoälytyökaluja arjessa ja työssä. Lähes 40 % koulutukseen hakeutuneista ilmoitti, että he käyttävät niitä harvoin tai ei koskaan.

Syynä on varmaankin se, että monet opettajat kokevat, ettei heillä ole riittäviä perustietoja tekoälyn käyttöönottoon. Kukaan koulutukseen osallistuneista ei kokenut omaavansa hyviä tietoja ja peräti 75 % opettajista (N=100) ilmoitti tarvitsevansa lisäkoulutusta.

Miten usein käytät tekoälytuokaluja kuten ChatGPT:tä arjessa tai työssä? (N=112)

Ihmisäly + tekoäly = tukiäly

Tukiälyllä tarkoitetaan ihmisälyn ja koneälyn vahvuudet yhdistävää teknologian käyttöä. Siinä tekoäly ei korvaa ihmisen älykkyyttä, vaan pikemminkin laajentaa ja tukee sitä.

Tukiälyn päämäärä on auttaa yksilöitä ja organisaatioita tekemään parempia päätöksiä hyödyntämällä tietokoneiden laskentatehoa ja -data-analyysiä (9). Koulutuksessakin parhaat tulokset saavutetaan ihmisen ja tukiälyn yhteistyöllä.

Onko opettajilla riittävät tekoälyperustiedot? (N=100)

Tekoälyhuimaus

Sitra esitteli yhtenä vuoden 2025 puheenaiheena -uudissanan “tekoälyhuimaus”. Sillä kuvataan tunnetta joka syntyy kun tekoäly kehittyy niin nopeasti, että on vaikeata pysyä mukana (10).

Faktabaarin tekoälyopas tarjoaa vastalääkettä tekoälyhuimauksesta kärsiville opettajille. Olemme keränneet oppaaseen taustatietoa tekoälyn toiminnasta, yhteenvetoja kansainvälisistä viitekehyksistä ja suosituksista, tekoälyä käyttäneiden opettajien käytännön kokemuksia ja asiantuntijoiden tuoreita pohdintoja eri näkökulmista.

Lähteet

(1) Vuorikari, R., Kluzer, S. and Punie, Y., DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens - With new examples of knowledge, skills and attitudes, EUR 31006 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2022, ISBN 978-92-76-48883-5, https://doi.org/10.2760/490274

(2) European Commission, Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture, Final report of the Commission expert group on artificial intelligence and data in education and training – A executive summary, Publications Office of the European Union, 2022, https://data.europa.eu/doi/10.2766/65087

(3) European Commission, Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture, Ethical guidelines on the use of artificial intelligence (AI) and data in teaching and learning for educators, Publications Office of the European Union, 2022, https://data.europa.eu/doi/10.2766/153756

(4) Miao, Fengschun, Cukurova & Mutlu (2024) AI comptency framework for teachers. UNESCO https://www.unesco.org/en/articles/ai-competency-framework-teachers

(5) UNESCO (2023) Guidance for generative AI in education and research. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386693

(6) Fengchun, M. (2023). Guidance for generative AI in education and research. UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386693

(7) OECD (2024) https://comite-etica.upc.edu/ca/actualitat/media/8-sti-explanatory-memorandum-on-the-updated-oecd-definition-of-an-ai-system_final_v3.pdf

(8) UNICEF (Ladattu 19.12.2023). Policy guidance on AI for children. https://www.unicef.org/globalinsight/reports/policy-guidance-ai-children

(9) Vrt. Lari Numminnen (haettu 31.12.2024). Mitä on tukiäly? https://www.finnishup.com/mika-on-tukialy/

(10) Vuoden 2025 puheenaiheet (haettu 31.12.2024) Sitra https://www.sitra.fi/artikkelit/vuoden-2025-puheenaiheet-pida-naita-silmalla/

edu@faktabaari.fi

Evästeet

Käytämme sivustollamme yksityisyyden suojaavaa analytiikkaa palveluidemme parantamiseksi.

Lue lisää tietosuoja käytännöistämme täältä.