Artikkelin lopusta löytyy lista digilukutaitopeleistä. Myös Faktabaarilta julkaistaan digilukutaitopeli tammikuussa Tubecon Gamesissa.
Digilukutaitoa opettavat pelit toimivat – ihan oikeasti.
Tähän johtopäätökseen päätyi Aalto-yliopiston informaatioverkostojen kandiohjelmasta valmistuva Hiski Huovila. Huovila teki syyskuussa valmistuneen kandityönsä DIL-peleistä (digilukutaitopeleistä) ja on ollut yhteistyökumppanina ja konsulttina myös Faktabaarille DIL-pelien tiimoilta.
Kandityössään Huovila halusi muodostaa lukijalle yleiskuvan siitä, miksi DIL-pelejä on tehty ja mitä on syytä ottaa huomioon, jos kehittää tai tutkii niitä. Syyskuussa valmistuneessa Understanding Digital Information Literacy Games -työssä Huovila havaitsi, että digilukutaitoa kehittävät oppimispelit auttavat suojaamaan pelaajia disinformaatiolta, vaikkakaan vaikutukset eivät välttämättä ole kovin pitkäkestoiset.
Lisäksi Huovila nostaa työssään esiin sen, että digilukutaidon opetuksessa on puutteita vuorovaikutuksessa, sillä osalta opettajista puuttuu ymmärrystä verkon monimutkaisemmista toiminnoista, kuten evästeistä ja sosiaalisen median algoritmeista. Näitä puutteita voidaan digilukutaitopeleillä paikata.
”Tutkimuksissa on havaittu, että digilukutaitopeleistä on apua, mutta suuri haaste on se, että vaikutus on kohtalaisen lyhyt: viikoista pariin kuukauteen. Ja silloinkin peliä oli pelattu useita kertoja tutkimuksen aikana”, Huovila summaa löytöjään.
Silti digilukutaitopelit toimivat. ”Jos niitä pelattaisiin säännöllisesti kouluissa – vaikka vuosittain – niistä voisi jäädä asioita mieleen”, hän uskoo.
Huovila huomauttaa, että ylipäätään on laajemmin näyttöä siitä, että pelit toimivat opetuksessa hyvin ja toisinaan jopa paremmin kuin perinteinen opettaminen. ”Pelit ovat siitä kova juttu, että ne saavat pelaajan vapaaehtoisesti kohtaamaan vastoinkäymisiä ja haastamaan itseään.”
Lisää digilukutaitopelejä Suomeen
Huovila on parhaillaan suunnittelukonsulttina Faktabaarin hankkeessa, jossa Euroopan komission Suomen edustuston tuella luodaan AI-kuvien tunnistuspeli. Se lanseerataan Tubecon Gamesissa 6.1.2024 Tampereella. Hankkeessa tuotantokoordinaattorina toimii pitkään niin sanottua ”trollikurssia” Aalto-yliopistolla vetänyt Vesa Kantola, joka innoitti Huovilankin tekemään kanditutkielmansa DIL-peleistä.
Yllä ruutukaappaus Euroopan komission Suomen-toimiston Instagram-tililtä. Pääset julkaisuun tästä.
Faktabaari esitteli luonnosta uudesta AI-pelistään 8.12. tekoälyopasta käsittelevässä tilaisuudessa, ja pelistä tiedotetaan lisää, kun se on valmis. Tubecon Gamesin lisäksi peliä esitellään tammikuussa EDUCA-messuilla Helsingissä 26-27.1.2024, ja se tulee myös verkkoon.
Huovila on ollut myös suomentamassa Washingtonin yliopiston Center for an Informed Publicissa (CIP) kehitettyä The Euphorigen Investigation -peliä, joka on tarkoitus julkaista suomeksi vuodenvaihteen jälkeen. Euphorigen Investigation on digilukutaitoa opettava pakohuonepeli. Huovila testautti peliä tänä keväänä Faktabaarin kanssa Aalto-yliopiston informaatioverkostojen opiskelijoilla, ja kokemus oli lupaava.
”En halua paljastaa siitä liikaa, mutta Euphorigen Investigationissa pelaajat selvittävät mysteeriä ja ratkovat älypähkinöitä – jotka samalla opettavat digilukutaitoa”, Huovila kertoo. Pelin kehittäjät ovat olleet tarkkoja siitä, että kyse olisi ensisijaisesti hauskasta pakohuonepelistä eikä digilukutaidon oppimisesta. Oppiminen hyvän pelin ohessa on ”pelkkää plussaa.”
Huovila näkisi, että Euphorigen Investigationissa voitaisiin suomalaiskouluissakin jatkossa pelata. Peli sopii Huovilan mukaan parhaiten lukiolaisille, mutta myös nuoremmat pystyvät sitä pelaamaan. Pelin materiaalit tulevat suomeksi verkkoon osoitteeseen lokisloop.org, josta kuka vain voi tulostaa ne ja ryhtyä pelaamaan. Englanninkielistä versiota voi pelata myös digitaalisena.
KUVATEKSTI: Hiski Huovila itse on juuri julkaissut kaksi peliä: fantasiamaailmaan keskittyvän roolipelin sekä maailmapolitiikkasimulaation, jossa pohditaan muun muassa ilmastonmuutosta ja tekoälyä.
Mikäli digilukutaitopeliä intoutuu itse kehittämään, Huovila neuvoo, että tiimin kannattaa olla laaja-alainen. ”DIL-pelin tekemiseen ei yhden alan ammattilainen riitä. Siihen tarvitaan tosi erilaisia ihmisiä erilaisilta aloilta, ja mielellään myös useita aloja yhdistäviä asiantuntijoita. Ei riitä, että ymmärtää vain pelejä tai digilukutaitoa tai tekoälyä.”
Faktabaari on tehnyt yhteistyötä laajasti arvostetun CIP:n kanssa helmikuusta 2023 alkaen erityisesti vaalien, pelien ja tekoälyn osalta. Faktabaarin Mikko Salo ja Kari Kivinen järjestivät kesäkuussa Seattlessa kaksipäiväisen “Teaching for Resilience: FinnishED” -luentosarjan ja työpajan yhdysvaltalaisille asiantuntijoille ja paikallisille opettajille.
Faktabaari on jo vuonna 2018 ollut fasilitoimassa myös mm. hollantilaisten ja suomalaisten pelikehittäjien yhteistyötä. Faktabaarin yhteistyökumppanin CRITICAL-hanke on niin ikään tuottanut kouluun soveltuvia oppimispelejä.
Verkosta ilmaiseksi löytyviä digilukutaitopelejä:
Criticalin Mediawatch-peli https://educritical.fi/fi/mediawatch/
Ylen trollitehdas https://trollitehdas.yle.fi/
The Euphorigen investigation -peli https://lokisloop.org/games/
Go viral game: https://www.goviralgame.com/en (englanniksi)
Breaking Harmony Square: https://harmonysquare.game/ (englanniksi)
Bad news: https://inoculation.science/inoculation-games/bad-news/ (englanniksi)
Cranky Uncle: https://crankyuncle.com/ (englanniksi)
Agents of influence. https://www.agentsofinfluencegame.com/educators/ (englanniksi)
Listaa päivitetään - ehdota pelejä edu@faktabaari.fi
Lisätietoa aiheesta:
Understanding Digital Information Literacy Games. Huovila, H. (2023): täällä.
Tackling Misinformation with Critical Reading Games: A Systematic Literature Review. Kiili, K., Siuko, J. ja Ninaus, M. (2023): https://doi.org/10.31219/osf.io/8qrx3
Psychological Inoculation against Misinformation: Current Evidence and Future Directions. Traberg, C.S., Roozenbeek, J. ja Van Der Linden, S. (2022): https://doi.org/10.1177/00027162221087936