FactHacker-oppimateriaalit auttavat opettajia ja kasvattajia

Erityisesti digitaalisen median kuluttajat tarvitsevat kriittistä lukutaitoa ja uteliasta asennetta. Tähän Faktabaari tarjoaa työkaluja monien eri materiaalien avulla.

Ihminen on erehtyväinen ja meitä voidaan määrätietoisesti erehdyttää. Kiitos helppokäyttöisten tekoälysovellusten ja sosiaalisen median, erehdyttämistä ja manipulointia voidaan nykyään tehdä yhä suuremmassa mittakaavassa ja yhä helpommin.

Jokainen meistä ikään katsomatta tarvitsee kriittistä lukutaitoa, eli taitoa hakea tietoa eri medioista: arvioida esimerkiksi tekstien, kuvien ja videoiden luotettavuutta ja vertailla tekstien sisältämää informaatiota.

Kasvattajat ja opettajat ovat tämän taistelun etulinjassa, ja tunnetusti työtä heillä riittää. Siksi Faktabaari haluaa tarjota opettajille ja kasvattajille helppoja ja hyvin valmisteltuja materiaaleja, joiden avulla viestiä on sujuvaa viedä eteenpäin.

Oheisia FactHacker-oppimateriaaleja laadittaessa on mietitty erityisesti aikuistuvia digipalveluiden käyttäjiä, ja ne perustuvat seuraaviin asiantuntoijoiden laatimiin digitaalisen infomaatiolukutaidon oppaisiin:

  • Digitaalinen informaatiolukutaito-opas on laaja katsaus digitaaliseen ympäristöömme. Digitaalinen informaatiolukutaito on digiajan kansalaistaito, joka edistää aktiivista kansalaisuutta
  • Tekoälyopas on yleistajuinen tietopaketti, joka sopii kaikille tekoälystä kiinnostuneille, mutta siinä on monta lukua kirjoitettu suoraan opettajille.

Kaikki palaute on tervetullutta: edu@faktabaari.fi Nyt uteliaasti oppimaan FactHacker-taitoja!

FactHacker-oppimateriaalit sosiaalisen median ja generatiiviisten tekoälyohjelmistojen käyttäjille

Ensisijainen kohderyhmä 15–17-vuotiaat diginatiivit.

FLICC – disinfomaation viisi päästrategiaa

  • Käsitteen FLICC on kehittänyt australialainen John Cook, ja sen tarkoituksena on määritellä disinformaation viisi päästrategiaa: Fake Experts eli pseudoasiantuntijat, Logical Fallacies eli virhepäätelmät, Impossible Expectations eli mahdottomat odotukset, Cherry Picking eli valikointi ja Conspiracy Theories eli salaliittoteoriat. FLICC-konseptin tarkoituksena on auttaa tarkastelemaan kriittisesti etenkin internetissä olevaa tietoa ja tunnistamaan disinformaatio. Tarkoituksena on myös tuoda suurelle yleisölle esiin, kuinka tieteellistä informaatiota käsitellään – niin oikein kuin väärin.
  • Esittely, tuntisuunnitelma ja tehtäväpaketti

Prebunkkaus

Suosittelualgoritmit

  • Erilaiset suosittelualgoritmit ohjaavat sisältöjen näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa ja hakukoneissa. Kasvavissa määrin se, mitä ylipäätään näemme internetissä on erilaisten algoritmien ohjaamaa. Algoritmit toimivat pitkälti sen pohjalta, minkälaista dataa käyttäjä on (yleensä huomaamattaan) luovuttanut klikkailemalla.
  • Esittely, tuntisuunnitelma ja tehtäväpaketti
  • Katso myös Video: Tiedosta – tekoälyalgoritmit

Tekoälyn hallusinointi

  • Generatiiviset tekoälymallit on koulutettu erittäin suurella määrällä tekstiä, koodia, kuvia ja niin edelleen. Tekoälyn antamista vastauksista on vaikea päätellä, mihin aineistoon ne perustuvat lähdetietojen puuttumisen vuoksi. On tapauksia, joissa on todettu tekoälyn keksineen myös lähdemateriaaleja, joita ei ole oikeasti olemassa.
  • Esittely, tuntisuunnitelma ja tehtäväpaketti
  • Katso myös Video: Arvioi – tekoälysisällöt

Tekoäly & stereotypiat

  • Tekoälylle syötetyt aineistot sisältävät vinoumia ja stereotypioita esimerkiksi sukupuolista ja etnisistä ryhmistä. Generatiivinen tekoäly toistaa ja vahvistaa niitä. Tuotokset voivat myös sisältää kaupallista tai poliittista manipulointia. Siksi kriittinen suhtautuminen tuotoksiin on äärimmäisen tärkeää.
  • Esittely, tuntisuunnitelma ja tehtäväpaketti
  • Katso myös video: Huomaa – syväväärennökset

Johdantona tai jatkona digitaaliseen infomaatiolukutaitoon ja edellä mainittuihin FactHacker- teemoihin ja oppimateriaaleihin toimii AI-to-peli

  • Testaa, pystytkö tunnistamaan aidon kuvan tekoälyn tekemisen kuvien joukosta nopeasti? Entä jos on enemmän aikaa harkita? Pelaa vaikka oppitunnin alussa keskustelun pohjaksi tai jatka tunnin jälkeen. Peliosuutta seuraa Faktabaarin videoita tai syventävää tekstimateriaalia käyttäjäpprofiilista riippuen.

Materiaalit on tuotettu Faktabaarin EU-rahoitteisten hankkeiden ja Sitran “Oppaasta opetukseen: Digilukutaitoa nuorille” pilottihankkeessa 2024 ja ne ovat vapaasti hyödynnettävissä opetuskäyttöön. Palaute tervetullutta edu@faktabaari.fi

PYSÄHDY, HARKITSE, TARKISTA - Tervetuloa kasvavaan FactHacker-joukkoomme!

Lisää

edu@faktabaari.fi

Evästeet

Käytämme sivustollamme yksityisyyden suojaavaa analytiikkaa palveluidemme parantamiseksi.

Lue lisää tietosuoja käytännöistämme täältä.