Faktabaari koulutti päivässä yli 150 lukiolaista ja opettajaa

Faktabaari koulutti päivässä yli 150 lukiolaista ja opettajaa

Faktabaari jalkautui 5. maaliskuuta tekemään koulutuksia Helsinkiin ja Hyvinkäälle. Kuusi faktabaarilaista koulutti päivän aikana kaikkiaan noin 60 lukiolaista ja yli sata opettajaa faktantarkistuksesta, digitaalisesta informaatiolukutaidosta ja tekoälystä.

Resurssitilanteestaan johtuen Faktabaari ei pysty pitämään luentoja ja koulutuksia niin paljon kuin niille olisi kysyntää, vaan joudumme usein sanomaan “ei”. Maaliskuun alussa kuitenkin pidimme koulutuspäivän, jotta pääsemme paitsi jalkauttamaan omaa osaamistamme eteenpäin, myös kuulemaan arvokkaita näkökulmia ja ajatuksia nuorilta ja opettajilta.

Faktantarkistusta Hyvinkään lukiossa

Lukiolaisten faktantarkistustyöpajoissa Hyvinkäällä testattiin 75 minuutin versiota 17-vuotiaille suunnatusta Fakta-iskusta, jota Faktabaari tänä keväänä kehittää. Tavoitteena ja toiveena Faktabaarilla on, että ehdotettuun maanpuolustuspäivään sisältyisi koko ikäluokalle sopiva 45 minuutin tietoisku ja työpaja faktantarkistuksesta ja informaatiovaikuttamisesta. Tätä työpajamuotoa hiotaan ja kehitetään kevään aikana Helsingin keskustakirjasto Oodissa pidettävissä Fakta-isku-työpajoissa.

Hyvinkään lukiolaiset saivat tehtäväkseen harjoitella käänteisen kuvahaun käyttöä, tarkistaa verkossa leviävän väitteen todenperäisyyden sekä selvittää, missä eräs video on kuvattu. Lisäksi työpajassa harjoiteltiin tekoälykuvien tunnistamista Faktabaarin AI-to-pelissä sekä Washingtonin yliopistossa kehitetyssä WhichFaceIsReal-pelissä.

Oppilailta saadun palautteen perusteella työpaja tuntui hyödylliseltä. Myös opettaja Kirsi Valajärvi kiitteli työpajaa hyödylliseksi ja kehui sitä, että oppilaat pääsivät myös itse harjoittelemaan faktantarkistusta, eikä siitä kerrottu ainoastaan teoriassa. Oppilaat tekivät töitä hyvin keskittyneesti, Valajärvi arvioi työpajan jälkeen.

Valajärvi myös kertoi, että työpajassa esitellyt pelit tulevat ehdottomasti käyttöön omilla oppitunneilla.

Läppäri jossa näkyy karttapalvelu

Yhdessä tehtävässä selvitettiin, missä video on kuvattu. Selvitystyössä käytettiin muun muassa käänteistä kuvahakua ja päättelyä.

Työpajat Helsingissä valtion kielikoulujen opettajien yhteisessä koulutusiltapäivässä

Helsingissä valtion kielikoulujen opettajien yhteisessä koulutusiltapäivässä suomalais-venäläisellä koululla Faktabaarin EDU-tiimi veti yhteensä viisi erilaista työpajaa, ja jokaisen niistä kaksi kertaa: kerran suomeksi ja kerran englanniksi. Työpajojen aiheina olivat muun muassa digitaalisen informaatiolukutaidon vaatimat taidot nyky-ympäristössä, nuorten kohtaaman disinformaation käsittely sekä tekoäly.

Vajaan tunnin mittaisissa työpajoissa opettajat ehtivät kokeilla omia taitojaan mm. käänteisen kuvahaun käytössä sekä pohtia sitä, miten he voisivat keskustella tekoälystä, algoritmeista ja niiden tuottamista muutoksista informaatioympäristössä oppilaidensa kanssa lähestyttävästi ja ratkaisukeskeisesti. Toisissa työpajoissa pohdittiin yhdessä opiskelijoiden “rokottamista” disinformaationarratiiveja vastaan, faktantarkistuksen opetuskäyttöä yksittäisiin oppiaineisiin sekä käsiteltiin tekoälysuosituksia käytännössä.

Oman arviointikyvyn ja uteliaisuuden tärkeys korostui työpajoissa. Yhdessä työpajassa huomattiin, että käänteinen kuvahakukin on vain yksi väline, joka auttaa tiedonhaussa ja tiedon todenperäisyyden tarkistamisessa, eikä anna oikeaa vastausta suoraan. Muissa työpajoissa opettajan perinteiseen rooliin liittyvät kysymykset nousivat esille ja niissä myös tutkittiin tapoja vahvistaa koulun roolia luotettavan tiedon lähteenä.

Opettajat vaikuttivat hyvin kiinnostuneilta siitä, miten esimerkiksi tekijänoikeuteen ja oikeudenmukaisuuteen liittyviä kysymyksiä voisi tuoda esille luokkahuoneissa tai oppilaiden kanssa käydyissä keskusteluissa. Sisältöjen sitominen yksittäisten aineiden opetukseen sekä kytkeminen opetussuunnitelmaan puhutti myös paljon – faktantarkistuksen sisältöjen tuominen esimerkiksi kielten tai musiikin opetukseen vaatii erityistä luovaa ajattelua.

Kaiken kaikkiaan osaamisen päivittämisen ikuinen tarve korostui monen opettajan puheissa. Opettajat kokivat, että toistaiseksi he pystyvät esimerkiksi tunnistamaan, mikä on aito kuva ja mitkä yksityiskohdat tai kaavat voivat antaa vihiä siitä, että jokin on generatiivisen tekoälyn tuottamaa. Toisaalta opettajat olivat myös hyvin epävarmoja siitä, kuinka kauan he pystyvät enää sanomaan näin. Samoin korostui kokemus siitä, että nuorisokulttuuri muuttuu valtavan nopeasti, ja vaatimukset nuorten kriittiselle ajattelulle ja digitaaliselle lukutaidolle ovat hurjat.

Yleisenä kokemuksena ja päätellen Faktabaarin tiimiläisten lukuisista keskusteluista opettajien kanssa, näille taidoille ja tiedoille tuntuu olevan alati kasvava kysyntä koulumaailmassa. Siihen me Faktabaarina luonnollisesti pyrimme vastaamaan resurssiemme puitteissa.

Tustu oppimateriaaleihimme oppimateriaalit-sivulla.

Faktabaarin medialukutaitovideot löytyvät Youtube-kanavaltamme.

Faktabaarin tuore tekoälyopas opettajille löytyy puolestaan oppaat-sivulta.

edu@faktabaari.fi

Evästeet

Käytämme sivustollamme yksityisyyden suojaavaa analytiikkaa palveluidemme parantamiseksi.

Lue lisää tietosuoja käytännöistämme täältä.