Faktabaarin Tekoälyopas opettajille tuo tekoälylukutaitoa kouluihin

Faktabaari julkaisi Educa-messujen alla uuden Tekoälyoppaan opettajille. Se kertoo muun muassa, mitä tekoäly on ja miten sitä voi käyttää vastuullisesti. Opas julkaistaan myöhemmin keväällä myös ruotsiksi ja englanniksi.

Faktabaarin tuoreen Tekoälyopas opettajille -julkaisun tavoitteena on antaa koulutuksen järjestäjille, opettajille ja myös oppijoille perustietoa tekoälyn toiminnasta, mahdollisuuksista ja rajoituksista, eettisistä haasteista, hyöty- ja väärinkäytöstä, tekoälypedagogiasta ja tekoälylukutaidosta.

Lataa oppaan PDF-versio tästä!

Oppaan tavoitteena on selventää koulutuksen näkökulmasta:

  • MITÄ tekoäly on ja miten se toimii (Tekoäly oppimisen kohteena).
  • MITEN tekoälyä voi käyttää vastuullisesti ja eettisesti opetuksen tukena ja edistämään oppijan oppimista (Tekoäly opettajan työkaluna).
  • MILLÄ TAVOIN tekoäly muuttaa yhteiskuntaa? (Tekoälyn yhteiskunnallinen vaikutus työmarkkinoihin, tiedonhallintaan, ympäristöön, kommunikointiin, tulevaisuuden ammatteihin jne).
  • MIKSI tekoälyn tuotoksiin tarvitsee suhtautua terveen kriittisesti (Tekoälyn haasteet).

Opas on pyritty kirjoittamaan mahdollisimman selkeästi, jotta sitä olisi helppo lukea ja ymmärtää.

Tekoälyteknologia on kehittynyt viime vuosina niin nopeasti, että koulutuksesta vastaavilla tahoilla on ollut vaikeuksia pysyä kehityksen vauhdissa ja antaa päivitettyä ohjeistusta ja täydennyskoulutusta opettajille. Opettajat ovatkin joutuneet vaikeaan välikäteen. Miten opettaa oppilaille turvallista ja vastuullista tekoälyteknologian käyttöä, kun kouluilla ei ole selkeitä ohjeita siitä, mitkä ohjelmistot ja palvelut ovat turvallisia käyttää ja miten opettaa uusia taitoja osittain vanhentuneen opetussuunnitelman puitteissa?

Koulutuksen ja tekoälyn välinen suhde on muuttumassa nopeasti. Tekoälyn kehityksellä ja uusilla helppokäyttöisillä tekoälyjärjestelmillä, erityisesti generatiivisella tekoälyllä, on jo nyt merkittävä vaikutus opetukseen ja oppimiseen. Koneiden älykkyyden lisääntyessä ja työmarkkinoiden ja talouksien muuttuessa koulutusjärjestelmien on sopeuduttava, jotta opiskelijoille voidaan antaa tarvittavat tiedot ja taidot tulevaisuuden työtehtäviin.

Tämä kehitys edellyttää koulutuksen järjestäjiltä opetussuunnitelmien päivittämistä, opettajilta täydennyskoulutusta uuden teknologian hyödyntämiseksi opetuksessa. Näissä Tekoälyopas opettajille on hyvä apukeino.

Faktabaarin ohjeita oppijoille

  • Tekoäly on työkalu – käytä sitä vastuullisesti!
  • Tarkista säännöt: Ota selvää, mitkä tekoälytyökalut ovat sallittuja koulussa ja missä tilanteissa.
  • Ole kriittinen – muista lähdekritiikki: Tekoäly voi tehdä virheitä. Tarkista aina tekoälyn tuotos, sen antamat lähdeviitteet ja vertaile saatua informaatiota muihin lähteisiin.
  • Ole rehellinen – lähteytä: Merkitse avoimesti, mitä tekoälyn avulla on tehty samalla tavalla kuin merkitään muitakin lähteitä. Joskus on hyvä jakaa avoimesti minkälaisia prompteja on käytetty.
  • Noudata ohjeita: Toimi opettajan antamien ohjeiden mukaan.
  • Suojaa yksityisyyttäsi: Älä syötä luottamuksellisia tietoja tekoälylle.
  • Ole varovainen: Noudata turvallisuusohjeita.
  • Pyydä apua: Jos olet epävarma, kysy neuvoa.
  • Auta muita: Jaa osaamistasi muiden kanssa
  • Rajoita: Käytä tekoälysovelluksia kohtuullisesti, jottei niiden käyttö vie kaikkea aikaasi. Muista myös, että tekoäly käyttää paljon energiaa – käytä sitä tukenasi vain tärkeisiin tehtäviin.
  • Toimi vastuullisesti: Tarkkaile, ettet riko tekijänoikeuksia tai plagioi muiden töitä.

Muista

  • Tekoäly ei korvaa omaa ajatteluasi. Tekoäly on tukiälysi.
  • Tekoäly voi olla hyödyllinen työkalu, mutta sitä on käytettävä vastuullisesti.
  • Tekoäly ei ole ihminen, eikä se voi ajatella itsenäisesti.
  • Sinä olet vastuussa siitä, miten käytät tekoälyä ja sen tuotoksia.

Lataa koneellesi: Tekoälyopas opettajille (pdf)

edu@faktabaari.fi

Evästeet

Käytämme sivustollamme yksityisyyden suojaavaa analytiikkaa palveluidemme parantamiseksi.

Lue lisää tietosuoja käytännöistämme täältä.