GenAI, tekijänoikeudet ja opettajat

Tekoälytyöpalveluiden käyttö herättää eettisiä ja tekijänoikeudellisia huolenaiheita. Jotta opettajat ja opiskelijat voisivat toimia luottavaisesti, kriittisesti ja turvallisesti uusien ja kehittyvien teknologioiden kanssa, heillä olisi oltava perustiedot ja yhteinen ymmärrys siitä, miten GenAI:ta voidaan käyttää opetuksessa tekijänoikeuskysymyksiä unohtamatta.

Generatiivisten tekoälypalvelujen avustuksella on mahdollista luoda tekstiä, kuvia, videoita ja musiikkia. Palveluiden luovien tuotosten taustalla on kuitenkin paljon tekijäoikeudellisia epävarmuustekijöitä ja nopean kehityksen jäljessä laahaavaa uutta lainsäädäntöä.

Suurten kielimallien kouluttamiseen tarvitaan valtavia määriä tekstiä, koodia, kuvia ja dataa, joista suuri osa saattaa olla tekijänoikeudellisesti suojattua. Jos tällaista dataa kerätään ilman lupaa, riskinä on, että jonkun tekijänoikeuksia saatetaan loukata.

Suosittujen kielimallien kouluttamiseen käytetyn materiaalin sisältö on ainakin toistaiseksi hämärän peitossa. EU:n vuonna 2026 voimaan astuva tekoälysäädös edellyttää, että tulevaisuudessa yleiskäyttöisten tekoälyjärjestelmien on noudatettava EU:n tekijänoikeuslainsäädäntöä ja toimitettava yhteenvedot datan koulutuksessa käytetystä sisällöstä. Lähitulevaisuus näyttää, miten tämä tullaan toteuttamaan. Koska emme vielä tiedä, mitä informaatiota on käytetty tekoälymallien koulutukseen, on vaikea arvioida mahdollisia tekijänoikeusloukkauksia.

Paljon kanteita

Tekoälypalvelut voivat tuottaa tuotoksia, jotka imitoivat tai muistuttavat läheisesti tekijänoikeudella suojattua teosta. Useat taiteilijat ja kustantajat ovat nostaneet kanteita, joissa he syyttävät tekoälyalustoja laittomasta kopioinnista ja kieltävät teostensa käytön datan keruussa ja koulutuksessa. Seuratuin näistä kanteista on New York Timesin tapaus OpenAI:ta vastaan. Puolustukseksi OpenAI on antanut mielenkiintoisen vastauksen:

”Koska tekijänoikeudet kattavat nykyään käytännössä kaikenlaisen inhimillisen ilmaisun - mukaan lukien blogikirjoitukset, valokuvat, foorumiviestit, ohjelmistokoodin pätkät ja hallituksen asiakirjat - olisi mahdotonta kouluttaa nykypäivän johtavia tekoälymalleja käyttämättä tekijänoikeudellisesti suojattua materiaalia.” (1)

Näiden oikeustapauksien päätökset tulevat muokkaamaan ja päivittämään tekijänoikeuslainsäädäntöä ja -käytäntöjä lähivuosien aikana. Vielä on suhteellisen epäselvää, miten voimme estää tekoälypalveluita loukkaamasta tekijänoikeuksia ja mitä seuraamuksia pitäisi soveltaa ja kenen toimesta.

Tekoälypalveluiden käyttäjien kannalta tärkein kysymys on kysymys siitä, kuka omistaa tekoälyn tuotokset. Voidaanko niihin soveltaa perinteistä tekijänoikeutta, vai tarvitaanko uusia ratkaisuja?

Tällä hetkellä tekijänoikeudet eivät suojaa tekoälyn tuottamaa teosta, jossa ihmisen panos on vähäinen tai sitä ei ole lainkaan.

Tiedonkeruun estäminen

Varsinkin suuret kustantajat ja mediatalot ovat alkaneet estää tekijänoikeudella suojatun sisällön keräämistä heidän nettisivuillaan. Koulutusdatan keräämisen estäminen saattaa kuitenkin rajoittaa sivuston näkyvyyttä hakukoneissa ja estää laillisia hakukoneita indeksoimasta sivuston sisältöjä.

Wiredin (2) mukaan 88 prosenttia Yhdysvaltain johtavista uutistoimistoista estää datan keruun. Reuters Institute (3) on raportoinut, että helmikuussa 2024 lähes puolet (48 %) kymmenen maan johtavista uutissivustoista esti OpenAI:n datan kerääjät. GenAI:n käyttäjien kannalta tämä on jossain määrin pulmallista, sillä koulutusmateriaalin ulkopuolelle jää usein laadukasta ja ajankohtaista sisältöä. Tekoälypalvelut ovatkin alkaneet solmia lisenssejä eri sisällöntuottajien kanssa laadukkaan koulutussisällön turvaamiseksi. Tämä tulee todennäköisesti lisääntymään lähitulevaisuudessa.

Tekijänoikeudet ja koulutus

Generatiiviset tekoälypalvelut saattavat kerätä tietoja kaikista syötteistä ja kehotuksista tietokantoihinsa kielimallien jatkokoulutusta varten. Samoin voi käydä esimerkiksi silloin, kun opiskelijoiden töitä skannataan plagiointitarkastusohjelmilla.

Erityisesti arkaluonteisten tietojen kanssa on oltava varovainen, eikä niitä pitäisi missään tapauksessa syöttää tekoälypalveluihin. Siksi onkin ensiarvoisen tärkeää valita tietoturvakäytännöt turvaavat tekoälytyökalut. Niiden pitäisi taata esimerkiksi, ettei syötteiden tietoja tallenneta tai käytetä uudelleen jatkokoulutustarkoituksiin. On myös tärkeää muistaa, että suurin osa opiskelijoiden töistä on tekijänoikeudellisesti suojattua materiaalia. Koulutuksen järjestäjien onkin hyvä varmistaa, että käytetyt tekoälytyökalut noudattavat EU:n tekijänoikeuslakeja.

EUIPO julkaisi interaktiivisen infograafin (4) aiheesta ”Miten opettajat voivat auttaa oppilaita välttämään tekijänoikeusrikkomuksia GenAI:ta käyttäessään?”

  1. Kerro oppilaillesi tekijänoikeuksista.
  2. Selitä, että tekoälyn tuottama sisältö voi loukata olemassa olevia tekijänoikeuksia, jos siinä toistetaan tekijänoikeudella suojattua materiaalia.
  3. Opeta asianmukaiset lähdeviittaustaidot ja kerro, miten GenAI:n tuottamaa sisältöä voi referoida ja lainata.
  4. Edistä kriittistä ajattelua GenAI:n tuotosten oikeellisuuden tarkistamiseksi.
  5. Kannusta oppilaita luomaan omaperäisiä teoksia ja käyttämään tekoälyä inspiraatiovälineenä eikä korvaamaan omaa luovuutta.
  6. Luo vuorovaikutteisia oppitunteja, joilla opiskelijat harjoittelevat tekoälyn tuottaman sisällön etsimistä, käyttöä ja asianmukaista referointia.

(1) OpenAI (Haettu 12.12.2024) OpenAI faces multiple lawsuits over its use of copyrighted articles, books, and art to train its generative AI tools. https://www.euronews.com/next/2024/01/09/openai-says-its-impossible-to-train-ai-without-copyrighted-materials

(2) Wired (2024) Most top news sites block AI bots. Rigth-wing media welcomes them. https://www.wired.com/story/most-news-sites-block-ai-bots-right-wing-media-welcomes-them/

(3) Reuters Institute (2024) How many news websites block AI crawlers. https://reutersinstitute.politics.ox.ac.uk/how-many-news-websites-block-ai-crawlers

(4) EUIPO (2024) Generative AI in Education – understanding copyright implications. https://euipo.europa.eu/tunnel-web/secure/webdav/guest/document_library/observatory/documents/reports/2024_Generative_AI_in_Education_infographic/2024_Generative_AI_in_Education_Understanding_copyright_implications.en.pdf

edu@faktabaari.fi

Evästeet

Käytämme sivustollamme yksityisyyden suojaavaa analytiikkaa palveluidemme parantamiseksi.

Lue lisää tietosuoja käytännöistämme täältä.