Informaatiolukutaito & demokratiakasvatus -webinaari

Faktabaari EDU järjesti kansainvälisenä demokratiapäivänä 15.9.2020 Informaatiolukutaito & demokratiakasvatus -webinaarin Eurooppa-salissa Helsingissä. Webinaari suunnattiin opettajille ja media- ja demokratiakasvatuksesta kiinnostuneille ja  lähetettiin suorana lähetyksenä YouTube-kanavalla.

Tallenne tilaisuudesta katsottavista kokonaisuudessaan täältä ja osioissa ohjelman linkeistä
https://youtu.be/OYHyHySqGkY

PALAUTELOMAKE

Ohjelma ja tallenteet

   
12.30 Tervetuloa, Mikko Salo, Faktabaari & Avoin yhteiskunta ry 
12.40 Nuoret @ sosiaalinen media, Helsingin ranskalais-suomalaisen koulun nuoret ja opettaja Pirjo Sallinen
13.00 Informaatiolukutaito-opas infodemia, Faktabaari EDU, rehtori Kari Kivinen
13.20 Kansainvälisiä näkökulmia medialukutaitoon; painopisteenä Unescon linjaukset, opetusneuvos Paula Mattila, Opetushallitus
13.40 Tenk (Think) MIL project from Norway, Helje Solberg, Faktisk.no Chair of the Board & NRK, News Director (videohaastattelu)
14.00 Euroopan neuvoston ”Free to speak –safe to learn” -projekti - avain demokraattisen toimintakulttuurin ja mediaosaamisen vahvistamiseen, opetusneuvos Kristina Kaihari, Opetushallitus
14.20 EU-vaalit ja suomalaisten nuorten äänestyskäyttäytyminen, Jarmo Oikarinen, Euroopan parlamentin Suomen-tiedotustoimisto
14.35 Demokratiakasvatus, vaalilukutaito & vuoden 2021 kunnallisvaalit, opettaja Valentina Uitto, HRSK
14.45 Yhteenveto ja loppusanat, Kari Kivinen & Mikko Salo, Faktabaari & Avoin yhteiskunta ry

Informaatiolukutaito & demokratiakasvatus -webinaarin puhujat

Mikon_sivu.jpg


**Mikko **Salo, Faktabaarin yksi perustajista ja Avoin Yhteiskunta Ry:n puheenjohtaja, on ensimmäinen Informaatiolukutaito &
demokratiakasvatus -webinaarin osallistuvista puhujista.

Faktabaarin tavoitteena on alusta asti ollut toimia faktapohjaisen julkisen keskustelun puolesta. Tämä iskulause on ohjannut Faktabaarin toimintaa alusta alkaen ja sen toteutumista arvioi yleisömme lisäksi myös toimituksellisesti itsenäisen Faktabaarin kehitystä tukeva puoluepoliittisesti riippumaton Avoin yhteiskunta ry. Faktabaari on palkittu myös kansainvälisesti ja osallistunut erityisesti eurooppalaiseen yhteistyöhön globaalissa verkostossaan. 2016 aloitettiin Faktabaarin EDU medialukutaito hanke, jolle kansainvälisen kiinnostuksen vuoksi kehitettiin FactBar EDU yhteistyöhanke.



kari_esittely.jpg


**FT **Kari Kivinen on Helsingin ranskalais-suomalaisen koulun rehtori. Rehtorin toimen ohella hän osallistuu aktiivisesti yhteiskunnalliseen keskusteluun ja viime aikoina erityisesti informaatiolukutaidon ja demokratiakasvatuksen edistämiseen Suomessa ja kansainvälisesti.

Hän on pitänyt luentoja ja kirjoittanut artikkeleita esim. media-kasvatuksesta, demokratiakasvatuksesta, tekijänoikeuskasvatuksesta, monikielisyydestä, erilaisista koulujärjestelmistä, motivaatiosta ja itsesäätelystä (ks. https://kivinen.wordpress.com ).


kristina_esittely.jpg


**Opetusneuvos **FM Kristina Kaihari työskentelee Opetushallituksessa vastuualueenaan perusopetuksen ja lukion historian ja yhteiskuntaopin oppiaineiden kehittäminen. Lisäksi demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen, mediakasvatuksen sekä oppilaiden aktiivisen osallisuuden edistäminen ovat keskeinen osa hänen työtään. Kristina Kaihari toimii Suomen edustajana Euroopan neuvoston Education Policy Advisers Networkissa (EPAN) ja on Suomen IHRA-delegaation (International Holocaust Remembrance Alliance) varapuheenjohtaja.

”Puheenvuorossani kerron Euroopan neuvoston toiminnasta, erityisesti demokratia- ja ihmisoikeuskasvatuksen jalkauttamista tukevasta demokratiakompetenssien viitekehyksestä, Suomen opetussuunnitelmien linkittymisestä siihen demokratia- ja IO-kasvatuksen sekä mediaosaamisen toteuttamisen näkökulmista. Miten voimme hyödyntää EN.n Free to speak – safe to learn -projektia?”


paula_esittely.jpg


**FK\, **KL Paula Mattila toimii Opetushallituksessa opetusneuvoksena vastuualueenaan yleissivistävän koulutuksen kansainvälistämiseen, globaalikasvatukseen ja kieltenopetukseen liittyviä asioita. Hän on Suomen Unesco-koulujen maakoordinaattori ja edustaa Suomea Euroopan neuvoston nykykielten keskuksessa ECML:ssä. Hän on osallistunut perusopetuksen ja lukion opetussuunnitelmien perustetyössä toisen kotimaisen ja vieraiden kielten osuuksien laadintaan ja on erityisen innostunut kielikasvatuksesta. Lukion vuoden 2019 perusteissa hän vastasi arvoperustaa käsittävän tekstin päivittämisestä ja uuden, laaja-alainen osaaminen -kokonaisuuden koostamisesta. Hän toimii vapaaehtoisena rikos- ja riita-asioiden sekä lähisuhdeväkivallan sovittelijana.

Puheenvuorossaan Paula Mattila avaa medialukutaidon käsitettä Unescon näkökulmasta ja peilaa sitä suomalaisten opetussuunnitelmien monilukutaidon ja kielitietoisuuden. käsitteisiin. Hän nostaa esille koronapandemian aiheuttamia muutoksia, ongelmia ja onnistumisia koulutuksen tilanteeseen nyt, kun YK:n Agenda 2030:n tavoitteiden tavoittamiseen on aikaa vajaa kymmenen vuotta. Mitä Unesco-koulu voi tehdä yksin ja yhdessä Agendan tavoitteen 4, Hyvän koulutuksen ja sen myötä media- ja monilukutaidon ja kielitietoisuuden hyväksi?


EDU -hankkeen materiaalit: https://faktabaari.fi/edu/
Lisätietoja: kari@faktabaari.fi

edu@faktabaari.fi

Evästeet

Käytämme sivustollamme yksityisyyden suojaavaa analytiikkaa palveluidemme parantamiseksi.

Lue lisää tietosuoja käytännöistämme täältä.