TEKOÄLYPALVELUIDEN KÄYTTÖ OPETUKSESSA edellyttää opettajilta tarkkaa suunnittelua, avointa viestintää ja jatkuvaa kehittämistä. Näin varmistutaan siitä, että teknologia palvelee opetuksen tavoitteita turvallisesti ja pedagogisesti. Opetus- ja arviointisuunnitelmat tulee muokata siten, että tekoälytyökalujen valinta ja käyttö ovat tarkoituksenmukaisia. Uuden teknologian tulisi tukea opetuksen tavoitteita eikä olla lisärasite. Oikein hyödynnettyinä nopeasti kehittyvillä tekoälypohjaisilla sovelluksilla on potentiaalia tehostaa koulun arkirutiineja, luoda opetusmateriaaleja ja edistää oppimista.
Koulutuksen järjestäjän vastuulla on arvioida, miten tekoälysovellusten käyttö toteutetaan käytännössä tietoturvaa, tietosuojaa ja tekijänoikeuksia noudattaen sekä oppijoiden ja henkilökunnan oikeutta omiin tietoihinsa ja yksityisyyteen kunnioittaen. Samalla on huolehdittava siitä, ettei oppijoihin kohdistu esimerkiksi poliittista tai aatteellista vaikuttamista, kaupallista mainontaa tai markkinointia eikä haitallisia tai häiritseviä sisältöjä.
Koulutuksen järjestäjän on arvioitava lisäksi sitä, täyttääkö teköälysovellus EU:n tekoälysysteemin määritelmän ja siihen liittyvät velvoitteet ja ehdot.
Erityisen tärkeää on kiinnittää huomiota tekoälysovellusten eettisiin haasteisiin, opettajien ja oppijoiden tukemiseen sekä järjestelmien esteettömyyteen. Tekoälysovellusten käytön tulisi tukea opettajien työtä, hallinnon tehostamista ja edistää kaikkien oppijoiden oppimista opetussuunnitelman tavoitteiden mukaisesti.
Keskeiset eettiset kysymykset tekoälyn opetuskäytössä
Euroopan komissio (1) julkaisi asiantuntijaryhmän listauksen keskeisistä eettisistä ja tekoälyn käytön kannalta olennaisista kysymyksistä koulutuksen järjestäjille ja opettajille. Kysymykset keskittyvät ihmisen toimijuuteen, läpinäkyvyyteen, monimuotoisuuteen, yhteiskunnalliseen hyvinvointiin, yksityisyyden suojaan, tekniseen luotettavuuteen ja vastuullisuuteen.
Eettiset vaatimukset koulutuksen järjestäjille
Tekoälypohjaisten järjestelmien, työkalujen ja sovellusten hankinnan ja käytön tulisi noudattaa paikallista lainsäädäntöä ja tukea opetussuunnitelmia ja oppimistavoitteita. Opettajien edustajille olisi hyvä tarjota mahdollisuutta osallistua järjestelmien hankintaan ja siihen liittyviin päätöksiin.
Opetuskäyttöön hankittavien tekoälyjärjestelmien tulisi olla eettisiä, luotettavia, turvallisia ja ihmiskeskeisiä. Ihmiskeskeisyydellä tarkoitetaan muun muassa sitä, ettei tekoälyjärjestelmille tulisi antaa itsenäistä päätösvaltaa ilman inhimillistä valvontaa esim. oppilasvalinnassa ja arvioinnissa.
Yhteenveto tekoälyn opetuskäytön eettisistä osa-alueista
- Ihmisen toimijuus: Tekoälyn kehittämisessä ja käytössä on otettava huomioon ihmisten rooli ja vaikutus. On tärkeää varmistaa, että ihmiset pysyvät päätöksenteon keskiössä ja että heidän oikeutensa ja tarpeensa huomioidaan.
- Läpinäkyvyys: Tekoälyn toimintaperiaatteet ja päätöksentekoprosessit ovat selkeästi ymmärrettävissä. Käyttäjien ja sidosryhmien on voitava ymmärtää, miten ja miksi tekoäly tekee tiettyjä päätöksiä.
- Monimuotoisuus, syrjimättömyys ja oikeudenmukaisuus: Tekoälyn kehittämisessä on tärkeää edistää monimuotoisuutta ja estää syrjintää. Tekoälyjärjestelmien on oltava oikeudenmukaisia ja ne eivät saa vahvistaa olemassa olevia ennakkoluuloja tai syrjiviä käytäntöjä.
- Yhteiskunnallinen ja ekologinen hyvinvointi: Tekoälyn käytön on edistettävä yhteiskunnallista ja ekologista hyvinvointia ja tekoälyratkaisujen on tuettava kestävää kehitystä ja parannettava ihmisten elämänlaatua.
- Yksityisyyden suoja ja datan hallinta: Yksityisyyden suoja on keskeinen kysymys tekoälyn käytössä. On tärkeää varmistaa, että henkilötietoja käsitellään turvallisesti ja että käyttäjillä on valta hallita omia tietojaan.
- Tekninen luotettavuus: Tekoälyjärjestelmien on toimittava luotettavasti ja ennustettavasti. Tämä edellyttää huolellista suunnittelua ja testausta, jotta voidaan minimoida virheiden ja epäonnistumisten riski.
- Vastuuvelvollisuus: Tekoälyn kehittäjillä ja käyttäjillä on vastuu tekoälyn vaikutuksista. On tärkeää määrittää, kuka on vastuussa tekoälyn tekemistä päätöksistä ja mahdollisista seurauksista.
Lait ja säädökset
EU:n tekoälysäädös (2) luokittelee tekoälyn käytön koulutuksessa suuririskiseksi, koska järjestelmä saattaa vaarantaa käyttäjän perusoikeuksia kuten esimerkiksi yksityisyyttä, syrjimättömyyttä tai sanavapautta. EU-säädökset turvaavat erityisesti alaikäisten lasten digioikeudet.
Tekoälyasetuksen artikla neljä (3) kehottaa toteuttamaan toimenpiteitä, ”joilla varmistetaan henkilöstön ja toimijan puolesta tekoälyjärjestelmien toiminnasta vastaavien henkilöiden riittävä tekoälylukutaito. Tällä tarkoitetaan heidän teknisen tietämyksensä, kokemuksensa, koulutuksensa ja tekoälyjärjestelmien käyttöyhteyden sekä henkilöiden tai henkilöryhmien, joihin tekoälyjärjestelmiä on määrä käyttää, huomioimista tekoälyosaamisen edistämisessä.”
Tekoälyjärjestelmien tulee noudattaa EU:n tietosuoja-asetusta. Tietoihin pääsy rajoitetaan vain niitä tarvitseville, ja käyttäjien tulisi tietää, mitä heidän tiedoilleen tapahtuu ja miten niitä käytetään. Opettajien ja koulujen johtajien tulisi olla tietoisia siitä, miten he voivat ilmoittaa yksityisyyteen tai tietosuojaan liittyvistä ongelmista.
Tietoturvaloukkauksien varalta käytössä olisi oltava riittävät turvatoimet sekä valvontamekanismit tiedon käsittelyä (tiedonkeruu, tallentaminen, minimointi) varten. Henkilöstölle tulee järjestää asianmukainen koulutus turvallisuusohjeiden noudattamiseksi
Tekoälytyökalujen käytön mahdollisia riskejä, kuten kaupallisten etujen korostumisen vaaroja tai digitaalisen kuilun syvenemistä on seurattava ja arvioitava kriittisesti. Tämä varmistaa, etteivät tekoälytyökalut aiheuta epäoikeudenmukaisuutta tai syrjintää.
Saavutettavuus
Järjestelmien tulisi olla kaikkien oppijoiden käytettävissä riippumatta oppijan sukupuolesta, kyvyistä tai ominaisuuksista. Erityistä huomiota tulee kiinnittää oppijoihin, joilla on erityistarpeita.
Tekoälyratkaisuja valittaessa tulee huomioida, että ne eivät syvennä jo olemassa olevaa digitaalista kuilua. Kaikkien oppijoiden tulee saada mahdollisuus hyödyntää tekoälyn tarjoamia mahdollisuuksia. Siksi on tärkeää varmistaa, että sekä opettajilla että oppijoilla on käytössään samat tekoälytyökalut. Tämä helpottaa myös yhteistyötä, tiedon ja ohjeistusten jakamista ja opettajien täydennyskoulutusta.
Ohjeistus
Sekä opettajille että oppijoille tulee tarjota selkeät ohjeet tekoälytyökalujen käyttöön.
Opetushallitus ja opetus- ja kulttuuriministeriö (4) julkaisevat keväällä 2025 tarkempia suosituksia ja lainsäädäntöä tekoälyn käytölle varhaiskasvatuksessa, perusopetuksessa, vapaassa sivistystyössä ja toisella asteella. Tekoäly koulutuksessa — lainsäädäntö ja suositukset -tukimateriaalin tavoitteena on tukea varhaiskasvatuksen ja koulutuksen järjestäjiä tekoälyn hyödyntämisessä osana opetusta ja opiskelua. Tukimateriaali tullaan julkaisemaan suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.
Eettiset vaatimukset opettajille
Tekoäly tarjoaa opettajille uusia mahdollisuuksia, mutta samalla se asettaa uusia eettisiä haasteita. Heillä tulisi olla ymmärrys tekoälyteknologioiden toiminnasta ja tietoisuus tekoälytyökalujen mahdollisuuksista, rajoituksista ja riskeistä. Lisäksi opettajien tulisi käytännössä varmistaa, että tekoälyä käytetään eettisesti ja oppimisen tukena.
Opettajien edustajilla tulisi olla mahdollisuus osallistua tekoälytyökalujen hankintaan ja käyttöön liittyvään päätöksentekoon. Lisäksi opettajilla tulisi olla mahdollisuus antaa palautetta työkaluista ja niiden toimivuudesta. Henkilöstön tulisi käyttää opetuksessa vain koulutuksen järjestäjän hyväksymiä järjestelmiä annettujen ohjeiden mukaisesti.
Tekoälytyökalujen tuntemus ja vastuullinen käyttö edellyttää lisäkoulutusta
Tekoälyjärjestelmien käyttöönotto vaatii kouluttautumista ja jonkin verran perehtymistä siihen, miten esimerkiksi suuret kielimallit on koulutettu, miten ne toimivat ja miksi niiden toimintaan liittyy aina tiettyjä epävarmuuksia, jotka vaativat tuotosten tarkistamista.
Koulutuksen järjestäjien tulisi varmistaa, että opettajilla on hyvät perustiedot käytettävistä työkaluista ja ohjelmistoista ja että heillä selkeä ohjeistus sovellusten toiminnoista, käyttömahdollisuuksista ja rajoituksista. Koulutuksen järjestäjän tietosuoja-vastaavan tulisi antaa opettajille tietoa siitä, mitä tietoja järjestelmät keräävät oppilaista, miten kerättyjä tietoja käsitellään, mihin niitä käytetään ja missä niitä säilytetään. Opettajan tehtävänä on viime kädessä varmistaa, että työkaluja käytetään tarkoituksenmukaisesti opetuksen ja oppimisen tukena.
Opettajien tulisi olla itse tietoisia siitä, missä työkaluissa hyödynnetään tekoälysovelluksia, miten niitä käytetään ja mitä mahdollisia riskejä niiden käyttöön liittyy. Heidän tehtävänään on myös viestiä oppijoille, miten koulukäytössä olevia tekoälysovelluksia käytetään ja ohjeistaa niiden turvalliseen käyttöön.
Pedagogiikka
Tekoälytyökaluja tulisi käyttää pedagogisesti soveltuvilla ikätasoilla ja silloin, kun ne tuovat lisäarvoa oppimiseen. Opettajien tulisi olla tietoisia siitä, mitkä työkalut ovat soveltuvia eri ikäryhmille ja miten ne voidaan integroida oppimista tukien opetukseen.
Opetus suunnitellaan siten, että oppijoilla on tasapuolinen mahdollisuus käyttää tekoälytyökaluja, ja saavutettavuuspuutteista tulisi raportoida koulutuksen järjestäjälle. Tämä varmistaa, että kaikki oppijat pääsevät hyödyntämään tekoälytyökaluja riippumatta heidän taustastaan. Tekoäly on osoittautunut erittäin hyödylliseksi työkaluksi erityisopetuksessa, tarjoten monia mahdollisuuksia eriyttämiseen, yksilöllisen opetusmateriaalin räätälöintiin ja oppimista tukevaan tutorointiin.
Oppilasarvioinnissa ei pitäisi koskaan luottaa pelkästään tekoälytyökaluihin ilman inhimillistä tarkastusta. Opettajan tulee varmistaa, että tekoäly ei korvaa opettajan roolia, vaan että se toimii opetusta tukevana työkaluna ja apuna.
Opettajien on tärkeää tiedottaa oppijoille, miten ja miksi tekoälytyökaluja käytetään. Tämä avoimuus auttaa oppijoita ymmärtämään tekoälyn roolin opetuksessa ja vähentää mahdollisia epäilyjä, pelkoja ja väärinkäytöksiä.
Valvonta
Tekoälytyökalut ja -järjestelmät kehittyvät valtavaa vauhtia. Niiden toimintaa tulisi arvioida jatkuvasti, ja henkilöstöllä tulisi olla mahdollisuus antaa palautetta kokemuksistaan koulutuksen järjestäjälle. Tämä palaute auttaa varmistamaan, että tekoälytyökalut kehittyvät ja paranevat jatkuvasti.
Opettajat, jotka ottavat aktiivisesti osaa tekoälytyökalujen käyttöön ja kehittämiseen, voivat luoda uusia mahdollisuuksia oppimiselle ja parantaa opetustuloksia. Tämä edellyttää jatkuvaa dialogia, koulutusta ja valvontaa, jotta voidaan varmistaa, että tekoäly palvelee koulutuksen tavoitteita eikä uhkaa niitä.
Opettajille olisi annettava riittävät perustiedot mahdollisten tietoturvaloukkausten huomioimiseen ja raportointiin. Opettajien tulisi myös olla tietoisia siitä, että tekoälytyökaluja voidaan käyttää väärin esimerkiksi akateemisen vilppiin, ja heidän tulisi osata tunnistaa ja minimoida mahdolliset väärinkäyttöriskit.
Erityisesti huomioitavaa
Tekoäly on muuttamassa koulutusjärjestelmämme tarjoamalla personoidumpaa oppimista ja yksilöllisempää mentorointia. Samalla se tuo mukanaan merkittäviä haasteita.
Yksi suurimmista huolenaiheista on datan väärinkäyttö. On tärkeää varmistaa, että oppijoiden ja opettajien henkilökohtaisia tietoja käsitellään vastuullisesti eikä niitä käytetä GenAI-ohjelmien syötteinä tai prompteina.
Toinen merkittävä riski liittyy informaation luotettavuuteen. Tekoälyn tuottama informaatio ei ole aina täysin luotettavaa, ja oppijoiden on opittava arvioimaan kriittisesti tekoälyn tuotoksia esim. tarkistamalla lähteiden luotettavuus.
Lisäksi on olemassa riski, että oppiminen ulkoistetaan tekoälylle. Jos opiskelijat luottavat liikaa tekoälyn tarjoamiin ratkaisuihin, he eivät enää kehitä omia ongelmanratkaisutaitojaan tai syvenny aiheisiin itsenäisesti. Tämän seurauksena voi syntyä tilanne, jossa oppiminen jää pinnalliseksi.
Myös koulutuksen kaupallistuminen on huolestuttava trendi. Tekoälysovellusten kehittäjät ovat liian kiinnostuneita taloudellisesta hyödystä, mikä voi johtaa tilanteisiin, joissa koulutuksen sisältöä muokataan enemmän kaupallisten kuin pedagogisten intressien mukaiseksi.
Eettisten riskien hallinta vaatii opettajilta valppautta. Opettajien, oppilaitosten ja koulutuksen järjestäjien on yhdessä määriteltävä selkeät pelisäännöt tekoälyn hyödyntämiselle koulutuksessa. Tämä edellyttää jatkuvaa keskustelua, koulutusta ja valvontaa, jotta tekoälyn käyttö palvelisi koulutuksen tavoitteita. Tätä tarkoitusta varten Euroopan komission asiantuntijaryhmän laatima lista keskeisistä eettisistä ja tekoälyn käytön kannalta olennaisista kysymyksistä on erittäin käyttökelpoinen apuväline. Faktabaarin vuonna 2024 julkaiseman Tekoälyoppaan liitteeseen (5) on kerätty keskeisimmät kysymykset.
Sitran Tarmo Toikkanen on kiteyttänyt oivallisesti, miksi tekoälyn tuotokset tarvitsevat ihmillista tarkistusta ja valvontaa (6).
Tekstiä tuottava tekoäly…
- Ei ymmärrä sanojen merkitystä
- Ei ole mitään mieltä, ei arvota
- Ei ajattele, ei ennusta
- Ei tunne, ei välitä
- Ei ota vastuuta
- Hallusinoi
Lähteet
(1) European Commission, Directorate-General for Education, Youth, Sport and Culture, Ethical guidelines on the use of artificial intelligence (AI) and data in teaching and learning for educators, Publications Office of the European Union, 2022, https://data.europa.eu/doi/10.2766/153756
(2) Tekoälysäädös https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2024/1689/oj
(3) EU:n tekoälysäädös kuntakentällä (Haettu 1.12.2024) https://www.kuntaliitto.fi/kuntajohtaminen-ja-digitalisaatio/kuntien-digikehittaminen/kuntien-digikehittamisen-lainsaadanto/EUn-digi-ja-datalainsaadanto/eu-tekoalyasetus
(4) Opetushallitus (haettu 29.11.2024) https://www.oph.fi/fi/tekoalysuositukset
(5) Faktabaarin tekoälyopas (2024) https://www.faktabaari.fi/dil/ai/
(6) Tarmo Toikkanen (haettu 31.12.2024) Tekoäly opetuksessa https://drive.google.com/file/d/1dFhZjEWXRJn3OYP4iC-zTQJuPd5Qz-u7/view