Tekoälyopas opettajille
Faktabaarin tuoreen Tekoälyopas opettajille -julkaisun tavoitteena on antaa koulutuksen järjestäjille, opettajille ja myös oppijoille perustietoa tekoälyn toiminnasta,
mahdollisuuksista ja rajoituksista, eettisistä haasteista, hyöty- ja väärinkäytöstä, tekoälypedagogiasta ja tekoälylukutaidosta.
Lataa pdf-versio opettajien tekoälyoppaasta.
Oppaan tavoitteena on selventää koulutuksen näkökulmasta:
- MITÄ tekoäly on ja miten se toimii (Tekoäly oppimisen kohteena).
- MITEN tekoälyä voi käyttää vastuullisesti ja eettisesti opetuksen tukena ja edistämään oppijan oppimista (Tekoäly opettajan työkaluna).
- MILLÄ TAVOIN tekoäly muuttaa yhteiskuntaa? (Tekoälyn yhteiskunnallinen vaikutus työmarkkinoihin, tiedonhallintaan, ympäristöön, kommunikointiin, tulevaisuuden ammatteihin jne).
- MIKSI tekoälyn tuotoksiin tarvitsee suhtautua terveen kriittisesti (Tekoälyn haasteet).
Oppaan tuotantoa on tukenut Strategisen tutkimuksen neuvoston DECA-konsortio (Demokratian episteeminen toimintakyky algoritmien aikakaudella, DECA, HY viestintä 352557).

20.02.2025
EDU
Faktabaarin ohjeita oppijoille
20.02.2025
EDU

10.02.2025
EDU
Johdanto
10.02.2025
EDU

06.02.2025
EDU
PIKAOPAS: Aloita GenAI-työkalujen käyttö nyt!
06.02.2025
EDU

06.02.2025
EDU
Tekoäly episteemisenä muutoksena oppimisessa ja opetuksessa
06.02.2025
EDU

06.02.2025
EDU
Miten generatiivinen tekoäly toimii?
06.02.2025
EDU

06.02.2025
EDU
Digitaidot, informaatio-resilienssi & opettajat
06.02.2025
EDU

05.02.2025
EDU
Koulutuksen järjestäjien ja opettajien eettiset haasteet tekoälyn käytössä
05.02.2025
EDU

05.02.2025
EDU
Tekoälyosaamisen viitekehykset opettajille
05.02.2025
EDU

05.02.2025
EDU
Tekoälyn käytön arviointiasteikko
05.02.2025
EDU

05.02.2025
EDU
Mitä opettajan tulisi tietää EU:n tekoälysäädöksestä?
05.02.2025
EDU

05.02.2025
EDU
Tekoälytaitojen opettaminen Generation AI -sovellusten avulla
05.02.2025
EDU

05.02.2025
EDU
Generation AI -projekti
05.02.2025
EDU

05.02.2025
EDU
AI ku sattuu – tekoäly muuttaa pedagogiikkaa Lappeenrannassa
05.02.2025
EDU

05.02.2025
EDU
Denialismi vs. tekno-optimismi: Opettajan näkökulma tekoälyyn
05.02.2025
EDU

05.02.2025
EDU
Syväväärennökset matkivat todellisuutta
05.02.2025
EDU

04.02.2025
EDU
Tekoälypohjaiset suosittelualgoritmit somepalveluissa
04.02.2025
EDU

03.02.2025
EDU
Tekoäly – uhka vai mahdollisuus demokratialle?
03.02.2025
EDU

03.02.2025
EDU
Tekoäly ja luovuus – riski vai mahdollisuus?
03.02.2025
EDU

01.02.2025
EDU
Amerikkalaiset tekoälysuositukset opettajille
01.02.2025
EDU

31.01.2025
EDU
GenAI, tekijänoikeudet ja opettajat
31.01.2025
EDU

30.01.2025
EDU
Tekoälysovellusten tietosuoja
30.01.2025
EDU