Tekoälyopas opettajille

Faktabaarin tuoreen Tekoälyopas opettajille -julkaisun tavoitteena on antaa koulutuksen järjestäjille, opettajille ja myös oppijoille perustietoa tekoälyn toiminnasta, mahdollisuuksista ja rajoituksista, eettisistä haasteista, hyöty- ja väärinkäytöstä, tekoälypedagogiasta ja tekoälylukutaidosta.

Lataa pdf-versio opettajien tekoälyoppaasta.

Oppaan tavoitteena on selventää koulutuksen näkökulmasta:

  • MITÄ tekoäly on ja miten se toimii (Tekoäly oppimisen kohteena).
  • MITEN tekoälyä voi käyttää vastuullisesti ja eettisesti opetuksen tukena ja edistämään oppijan oppimista (Tekoäly opettajan työkaluna).
  • MILLÄ TAVOIN tekoäly muuttaa yhteiskuntaa? (Tekoälyn yhteiskunnallinen vaikutus työmarkkinoihin, tiedonhallintaan, ympäristöön, kommunikointiin, tulevaisuuden ammatteihin jne).
  • MIKSI tekoälyn tuotoksiin tarvitsee suhtautua terveen kriittisesti (Tekoälyn haasteet).
Opas on pyritty kirjoittamaan mahdollisimman selkeästi, jotta sitä olisi helppo lukea ja ymmärtää.

Oppaan tuotantoa on tukenut Strategisen tutkimuksen neuvoston DECA-konsortio (Demokratian episteeminen toimintakyky algoritmien aikakaudella, DECA, HY viestintä 352557).


Faktabaarin ohjeita oppijoille
20.02.2025 EDU

Faktabaarin ohjeita oppijoille

20.02.2025 EDU Kari Kivinen
Johdanto
10.02.2025 EDU

Johdanto

10.02.2025 EDU Kari Kivinen
Kuva: Pikaopas
06.02.2025 EDU

PIKAOPAS: Aloita GenAI-työkalujen käyttö nyt!

06.02.2025 EDU Faktabaari EDU
Otsikko kuvana
06.02.2025 EDU

Tekoäly episteemisenä muutoksena oppimisessa ja opetuksessa

06.02.2025 EDU Pasi Silander
06.02.2025 EDU

Miten generatiivinen tekoäly toimii?

06.02.2025 EDU Kari Kivinen
06.02.2025 EDU

Digitaidot, informaatio-resilienssi & opettajat

06.02.2025 EDU Kari Kivinen
6
05.02.2025 EDU

Koulutuksen järjestäjien ja opettajien eettiset haasteet tekoälyn käytössä

05.02.2025 EDU Kari Kivinen
7
05.02.2025 EDU

Tekoälyosaamisen viitekehykset opettajille

05.02.2025 EDU Kari Kivinen
8
05.02.2025 EDU

Tekoälyn käytön arviointiasteikko

05.02.2025 EDU Kari Kivinen
05.02.2025 EDU

​​Mitä opettajan tulisi tietää EU:n tekoäly­säädöksestä?

05.02.2025 EDU Tarmo Toikkanen, Sitra
05.02.2025 EDU

Tekoälytaitojen opettaminen Generation AI -sovellusten avulla

05.02.2025 EDU Jari Laru, Oulun yliopisto
05.02.2025 EDU

Generation AI -projekti

05.02.2025 EDU Jari Laru, Oulun yliopisto
05.02.2025 EDU

AI ku sattuu – tekoäly muuttaa pedagogiikkaa Lappeenrannassa

05.02.2025 EDU Miika Miinin, Eduks
05.02.2025 EDU

Denialismi vs. tekno-optimismi: Opettajan näkökulma tekoälyyn

05.02.2025 EDU Aki Saariaho, Otaniemen lukio
05.02.2025 EDU

Syväväärennökset matkivat todellisuutta

05.02.2025 EDU Pipsa Havula, Faktabaari
04.02.2025 EDU

Tekoälypohjaiset suosittelualgoritmit somepalveluissa

04.02.2025 EDU Harto Pönkä, Innowise
03.02.2025 EDU

Tekoäly – uhka vai mahdollisuus demokratialle?

03.02.2025 EDU Minna Aslama Horowitz, Helsingin yliopisto
03.02.2025 EDU

Tekoäly ja luovuus – riski vai mahdollisuus?

03.02.2025 EDU Ari Haasio, Seinäjoen ammattikorkeakoulu
01.02.2025 EDU

Amerikkalaiset tekoälysuositukset opettajille

01.02.2025 EDU Pati Ruiz, Senior Director of the Edtech and emerging technologies, Digital Promise
31.01.2025 EDU

GenAI, tekijänoikeudet ja opettajat

31.01.2025 EDU Kari Kivinen
30.01.2025 EDU

Tekoälysovellusten tietosuoja

30.01.2025 EDU Harto Pönkä, Innowise

Evästeet

Käytämme sivustollamme yksityisyyden suojaavaa analytiikkaa palveluidemme parantamiseksi.

Lue lisää tietosuoja käytännöistämme täältä.