Tekoäly luokkahuoneessa? Tekoälyn etiikka koulutuksen järjestäjän, opettajan ja oppijan näkökulmasta

Tekoälyn opetuskäytön eettisten riskien hallinta vaatii opettajalta valveutuneisuutta ja valppautta. Opettajien, oppilaitosten ja koulutuksen järjestäjien on yhdessä määriteltävä selkeät pelisäännöt tekoälyn hyödyntämiselle. Tämä edellyttää jatkuvaa keskustelua, koulutusta ja valvontaa, jotta tekoälyn käyttö palvelisi koulutuksen tavoitteita. Opetus- ja arviointisuunnitelmat tulee muokata siten, että tekoälytyökalujen valinta ja käyttö ovat tarkoituksenmukaisia. Uuden teknologian tulisi tukea opetuksen tavoitteita eikä olla lisärasite.

Koulutuksen järjestäjän vastuulla on arvioida, miten tekoälysovellusten käyttö toteutetaan käytännössä tietoturvaa, tietosuojaa ja tekijänoikeuksia noudattaen sekä oppijoiden ja henkilökunnan oikeutta omiin tietoihinsa ja yksityisyyteen kunnioittaen. Samalla on huolehdittava siitä, ettei oppijoihin kohdistu esimerkiksi poliittista tai aatteellista vaikuttamista, kaupallista mainontaa tai markkinointia eikä haitallisia tai häiritseviä sisältöjä.

Tätä tarkoitusta varten Euroopan komission asiantuntijaryhmän laatima opas keskeisistä eettisistä ja tekoälyn käytön kannalta olennaisista kysymyksistä on erittäin käyttökelpoinen apuväline. Kysymykset keskittyvät ihmisen toimijuuteen, läpinäkyvyyteen, monimuotoisuuteen, yhteiskunnalliseen hyvinvointiin, yksityisyyden suojaan, tekniseen luotettavuuteen ja vastuullisuuteen.

Faktabaarin vuonna 2024 julkaiseman Tekoälyoppaan liitteeseen on kerätty keskeisimmät kysymykset.

Velvoitteet ja suositukset

Opetus- ja kulttuuriministeriön ja Opetushallituksen huhtikuussa 2025 julkaistuissa velvoitteissa ja suosituksista tekoälyn käytöstä opetuksessa mainitaan eettinen käyttö opetus- ja ohjaushenkiöstölle suunnatussa ohjeessa:

“4. Käytettäessä tekoälyä, opettajan ja muun henkilöstön tulisi sopia tekoälyn käytön periaatteista opiskelussa yhdessä oppijoiden kanssa. Käytön tulisi olla avointa, eettistä ja on tärkeää, että oppijat saavat riittävän selkeät ohjeet tekoälyn käytöstä. Jos sovitaan ettei tekoälyä käytetä, oppijoille kerrotaan etukäteen, mitä mahdollisesta tekoälyn hyödyntämisestä tällöin seuraisi.”

Tekoälyohjeistuksen tausta-aineistoon on sisällytetty erityinen ”Tekoäly ja etiikka koulutuksessa” -osio. Tausta-aineisto kokoaa yhteen tekoälysuositusten tietopohjan sekä tukee koulutuksen järjestäjiä ja henkilöstöä tekoälyyn liittyvässä osaamisen kehittämisessä ja tekoälyn hyödyntämisessä paikallisesti.

Johdannossa määritellään selkeästi tekoälyn käytön eettiset periaatteiden tehtävä ja merkitys koulutuksessa:

“Koulutustoimialalla tekoälyä koskevien eettisten periaatteiden tehtävänä on tukea ihmiskeskeisyyden ja hyvän oppimisen edellytysten toteutumista tekoälyä käytettäessä. Etiikka ohjaa tunnistamaan, seuraamaan ja arvioimaan tekoälyn soveltamiseen liittyviä arvovalintoja kriittisesti ja avoimesti. Suomalaisen koulutusjärjestelmän arvojen, kuten tasa-arvon, yhdenvertaisuuden ja sivistyksen, tulisi muodostaa pohjaa tekoälyn soveltamiseen ja tukea oppijan kasvua sekä moraalista arviointikykyä.”

Tekoälyn eettiset periaatteet koulutuksessa, kuten turvallisuus, oikeudenmukaisuus, vastuu, läpinäkyvyys ja ihmiskeskeisyys, pohjautuvat kansainväliseen konsensukseen (Nguyen & al, UNESCO, EU, OECD). Ne ovat suuntaviivoja eri toimijoille omien käytäntöjen kehittämiseen. Vaikka tekoälyllä nähdään olevan potentiaalia koulutuksen parantamiseen, etiikkaan kuuluu riskien tunnistaminen avoimen ja demokraattisen kehityksen varmistamiseksi.

Kansainvälisissä koulutusalan tekoälyä koskevissa eettisissä periaatteissa korostuu seitsemän keskeistä teemaa (kuva 1).

Tekoälyn eettiset periaatteet koulutuksen järjestäjän, opettajien ja oppijoiden näkökulmasta

Tekoälypohjaisten järjestelmien, työkalujen ja sovellusten hankinnan ja käytön tulisi noudattaa paikallista lainsäädäntöä ja tukea opetussuunnitelmia ja oppimistavoitteita. Opettajien edustajille olisi hyvä tarjota mahdollisuutta osallistua järjestelmien hankintaan ja siihen liittyviin päätöksiin.

Opetuskäyttöön hankittavien tekoälyjärjestelmien tulisi olla eettisiä, luotettavia, turvallisia ja ihmiskeskeisiä. Ihmiskeskeisyydellä tarkoitetaan muun muassa sitä, ettei tekoälyjärjestelmille tulisi antaa itsenäistä päätösvaltaa ilman inhimillistä valvontaa esim. oppilasvalinnassa ja arvioinnissa.

Kesällä 2025 pohdimme OPH:n johdolla, mitä näillä seitsemällä tekoälyn opetuskäytön teemalla tarkoitetaan käytännössä koulutuksen järjestäjän ja opettajan näkökulmista. Oppijoille laadimme selkeitä ohjeita. Työryhmässä olivat mukana allekirjoittaneen lisäksi Kristian Smedlund, Antti Peltoniemi, John Henriksson, Linda Mannila, Christa Tigerstedt ja Tarmo Toikkanen. Tämän artikkelin ohjeistus perustuu tälle yhteistyölle, mutta olen muokannut tekstiä omien muistiinpanojeni mukaisesti.

Hallinta ja huolehtiminen

  1. Korostetaan monitieteistä näkökulmaa ja kaikkien eettisten näkökohtien huomioon ottamista.
  2. Harjoitetaan luotettavaa ja avointa tekoälyjärjestelmien käyttöönottoa sekä soveltamista.

Koulutuksen järjestäjä

  • Varmistetaan, että julkisilla hankinnoilla hankitaan eettisiä, luotettavia ja ihmiskeskeisiä tekoälyjärjestelmiä kiinnittäen erityistä huomiota oppijoihin, joilla on erityistarpeita.
  • Seurataan ja arvioidaan kriittisesti esimerkiksi kaupallisten etujen korostumisen riskejä tai digitaalisen kuilun syvenemistä.
  • Tekoälytyökalujen hankinta ja käyttö on suunniteltua ja tukee nykyisiä opetussuunnitelmia.

Opettaja

  • Opetustilanteissa käytetään koulutuksen järjestäjän keskitetysti valitsemia tai hankkimia tekoälytyökaluja.
  • Opetus ja arviointi suunnitellaan niin, että tekoälytyökalujen valinta ja käyttö ovat tarkoituksenmukaisia. Tästä tiedotetaan oppijoille.

Ohjeet oppijoille

  • Ole tietoinen, mitä tekoälytyökaluja voi koulussa käyttää ja minkälaisessa tilanteessa.
  • Huomioi, että vapaa-ajalla käytetyt tekoälysovellukset saattavat olla kiellettyjä koulukäytössä.

Läpinäkyvyys ja vastuullisuus:

  1. Vaaditaan datan käsittelyn ja algoritmien toiminnan läpinäkyvyyttä sekä selitettävyyttä.
  2. Edellytetään tekoälyjärjestelmien suunnitteluun ja käyttöön osallistuvien toimijoiden vastuullisuutta, jossa hyödynnetään datan minimointiperiaatetta ja raportoidaan mahdollisista haittavaikutuksista.

Koulutuksen järjestäjä

  • Varmistetaan, että käyttäjät ovat tietoisia järjestelmän tekoälyyn perustuvista toiminnoista.
  • Varmistetaan, että ohjeet ja tiedot ovat saatavissa selkeässä muodossa sekä opettajille että oppijoille.

Opettaja

  • Opettajalla tulee olla pääsy paikallisiin ohjeisiin ja hän noudattaa niitä.
  • Tekoälytyökalut tuovat lisäarvoa opiskelijan oppimiselle ja opetus noudattaa vallitsevaa opetussuunnitelmaa
  • Opettajat viestivät tekoälytyökalujen käytöstä, toiminnoista, mahdollisuuksista ja riskeistä oppilaille tai opiskelijoille sekä huoltajille.

Ohjeet oppijoille

  • Käytä tekoälyä vastuullisesti ja varmista, ettet plagioi muiden töitä.
  • Merkitse asianmukaisesti, jos käytät tekoälyn apua kouluun liittyvissä tehtävissä, ja noudata lähdeviittausohjeita. Kerro, mitä tekoälyn avulla on tehty ja minkälaisia pyyntöjä/prompteja on käytetty.

Kestävyys ja suhteellisuus:

  1. Tekoälyjärjestelmien suunnittelun ja käytön tulee olla kestävän kehityksen mukaista ja suhteutettua kokonaisuuteen, huomioiden käyttäjien hyvinvointi.

Koulutuksen järjestäjä

  • Tarkkaillaan, miten tekoälyjärjestelmä vaikuttaa oppijoiden ja opettajien sosiaaliseen ja emotionaaliseen hyvinvointiin.
  • Seurataan, aiheuttaako järjestelmän käyttö haittaa yksilöille, ympäristölle tai yhteiskunnalle.
  • Seurataan tekoälyjärjestelmien eettisiä vaikutuksia koko niiden elinkaaren ajan: niihin sisältyvät sekä ympäristövaikutukset että yhteiskunnalliset vaikutukset

Opettaja

  • Opettajilla on pääsy tietoihin siitä, miten tekoälytyökalujen valinta tai hankinta on tehty paikallisella tasolla.
  • Tekoälytyökaluja ja -järjestelmiä arvioidaan jatkuvasti ja henkilöstöllä on mahdollisuus antaa palautetta kokemuksistaan koulutuksen järjestäjälle.
  • Opettajat viestivät tekoälytyökalujen käytöstä, toiminnoista, mahdollisuuksista ja riskeistä oppilaille tai opiskelijoille sekä huoltajille.

Ohjeet oppijoille

  • Käytä tekoälyä ohjeiden mukaisesti, eikä vilpillisiin tarkoituksiin, kuten kokeissa huijaamiseen tai oppimistuotoksien vääristelyyn
  • Mieti, millaisia vaikutuksia tekoälyn käytöllä voi olla muihin ihmisiin tai yhteiskuntaan. Ymmärrä roolisi ja vastuusi teknologiakuluttajana osana kestävää kehitystä.
  • Rajoita tekoälyn käyttöä sopivaan määrään, jotta se ei vie liikaa aikaa muulta opiskelulta.

DigComp 2.2. tekoälyosiossa on kiteytetty tämä seuraavalla tavalla:

”Tarkastellaan tekoälyjärjestelmien eettisiä vaikutuksia koko niiden elinkaaren ajan: niihin sisältyvät sekä ympäristövaikutukset (digitaalisten laitteiden ja palvelujen tuotannon ympäristövaikutukset) että yhteiskunnalliset vaikutukset (esim. työn alustamaisuus ja algoritminen hallinta, joka voi rajoittaa työntekijöiden yksityisyyttä tai oikeuksia; halpatyövoiman käyttö kuvien merkitsemiseen tekoälyjärjestelmien kouluttamiseksi).”

Yksityisyys:

  1. Yksityisyyden ydin on henkilön tietojen suojaaminen, mikä konkretisoituu luottamuksen kautta.
  2. Käyttäjän on voitava luottaa siihen, että hänen tietojaan hyödynnetään vastuullisesti ja hänen etujensa mukaisesti, esimerkiksi osaamisen kehittämisessä.
  3. Etiikan näkökulmasta on tärkeää tarkastella, miten tätä luottamusta voidaan vahvistaa järjestelmien käytössä ja henkilötietojen hallinnassa kuten mahdollisten suostumusten osalta.

Koulutuksen järjestäjä

  • Varmistetaan, että tekoälyjärjestelmä on EU:n tietosuoja-asetuksen mukainen
  • Luodaan mekanismi, jonka avulla opettajat ja koulujen johtajat voivat ilmoittaa yksityisyyteen tai tietosuojaan liittyvistä ongelmista.
  • Varmistetaan, että oppijat ja opettajat tietävät, mitä heidän tiedoilleen tapahtuu ja miten niitä käytetään.

Opettaja

  • Opettajilla on peruskäsitys siitä, mitä tietoa tekoälytyökalut tallentavat ja mihin tarkoitukseen tietoja käytetään.
  • Opetushenkilöstö viestii tietojen keräämisestä ja käytöstä oppijoille ja huoltajille tarvittaessa asiantuntijoiden tuella.

Ohjeet oppijoille

  • Varmista, että et jaa henkilökohtaisia tietoja tekoälytyökalujen kanssa, kuten esimerkiksi nimi, osoite, puhelinnumero tai koulun nimi.
  • Tunnista vastuusi yksityisyyden suojaamisessa omatoimisessa tekoälyjärjestelmien käyttämisessä.

Turvallisuus ja tietoturva:

  1. Tekoälyjärjestelmät tulee suunnitella ja soveltaa niin, että ne suojaavat dataa kyberrikoksilta ja tietomurroilta. Implementoinnin osana toteutetaan valvonta- ja arviointimekanismi sekä turvallisuusohjeistus.

Koulutuksen järjestäjä

  • Luodaan yhteiset turvallisuusohjeet ja järjestetään henkilöstölle asianmukaista koulutusta.
  • Varmistetaan, että käytössä on riittävät turvatoimet tietoturvaloukkauksien varalta sekä valvontamekanismit tiedon käsittelyä (tiedonkeruu, tallentaminen, minimointi) varten.

Opettaja

  • Opettajat osallistuvat turvallisuusohjeiden laadintaan
  • Henkilökunta ohjeistaa oppijoita noudattamaan paikallisia ohjeita tekoälytyökalujen käytöstä.
  • Henkilökunta seuraa mahdollisia tietoturvaloukkauksia ja ovat tietoisia, miten niistä ilmoitetaan.

Ohjeet oppijoille

  • Tutustu turvallisuusohjeisiin ja siihen, miten tekoälytyökaluja käytetään ja mitä tietoja ne keräävät
  • Kerro, mikäli epäilet oman tai muiden tietosuojan olevan vaarassa tai huomaat muita puutteita tietoturvallisuuteen liittyen.
  • Pyydä rohkeasti neuvoja ja apuja turvalliseen tekoälyn käyttöön liittyen.

Osallisuus:

  1. Tekoälyjärjestelmien suunnittelussa, kehittämisessä ja käyttöönotossa huomioidaan saavutettavan, tasapuolisen ja yhdenvertaisen tekoälyn hyödyntämisen.
  2. Syrjimättömyys ja puolueettomuus varmistavat tasa-arvoisen käytön.

Koulutuksen järjestäjä

  • Huomioidaan, että opettajien edustajat voivat osallistua järjestelmän hankintaan ja siihen liittyviin perusteluihin.
  • Varmistetaan, että tekoälyjärjestelmät ovat esteettömästi kaikkien saatavilla ja että niiden käyttö ei johda syrjintään tai epäoikeudenmukaiseen toimintaan.
  • Käytetään oppijoiden ikätason kannalta soveltuvia ja esteettömiä käyttöliittymiä.

Opettaja

  • Opettajien edustajat osallistuvat järjestelmän hankintaan ja käytön suunnitteluun mahdollisuuksien mukaan.
  • Opetus suunnitellaan siten, että tekoälytyökalujen saatavuus on tasapuolinen ja saavutettavuuspuutteista raportoidaan koulutuksen järjestäjälle.
  • Henkilökunta seuraa mahdollisia tietoturvaloukkauksia ja ovat tietoisia, miten niistä ilmoitetaan.

Ohjeet oppijoille

  • Tee ehdotuksia tekoälyjärjestelmien valintaan ja kehittämiseen.
  • Auta muita käyttämään tekoälytyökaluja turvallisesti.

Ihmiskeskeinen tekoäly:

  1. Tekoälyjärjestelmien käyttämisen tavoitteena tulisi olla ihmisen kognitiivisten, sosiaalisten ja kulttuuristen kykyjen täydentäminen ja parantaminen sekä ihmisen autonomian suojeleminen ilman riskiä manipuloinnista.
  2. On säilytettävä tekoälyn käyttäjien valinnanvapaus ja turvata ihmisen hallinta tekoälypohjaisiin prosesseihin.

Koulutuksen järjestäjä

  • Varmistetaan, ettei tekoälylle anneta päätösvaltaa ilman inhimillistä valvontaa.
  • Määritellään opettajan didaktinen rooli tekoälyn käyttöprosessissa.
  • Varmistetaan, että opettajalla on aktiivinen rooli opiskelijoihin vaikuttavissa päätöksissä ja mahdollisuus havaita poikkeavuuksia ja mahdollista syrjintää.

Opettaja

  • Tekoälyn tuotoksia ei jaeta koskaan ilman tarkastusta.
  • Opetushenkilöstöllä on mahdollisuus jakaa kokemuksia tekoälytyökalujen käytöstä sekä ehdotuksia opetuksen kehittämiseen
  • Opetushenkilöstö keskustelee tekoälytyökalujen käytöstä avoimesti yhdessä oppijoiden kanssa ja välittää epäkohtia, ja kehittämispyyntöjä koulutuksen järjestäjälle.

Ohjeet oppijoille

  • Tarkista aina tekoälyn tuotokset.
  • Jaa kokemuksiasi tekoälyn hyödyntämisestä opiskelussa muiden kanssa.
  • Muista, että tekoäly on apuväline, ei korvike omalle ajattelulle tai oppimiselle. Käytä sitä tukemaan omaa oppimistasi hyvin harkitulla tavalla ja opettajan ohjeita noudattaen.

Miksi tekoälyn tuotoksiin tarvitsee suhtautua terveen kriittisesti?

Tekoäly käsittelee, prosessoi ja tuottaa dataa, vaikka sillä ei olekaan ihmisen kaltaista ymmärrystä tai tietoisuutta. Tekoäly ei pysty luomaan merkityksiä tai tulkitsemaan tietoa ihmisen tavoin, vaikka generatiivinen tekoäly tekeekin erinomaista työtä jäljitellessään ihmisen kaltaista käyttäytymistä tuotoksissaan. Tekoälyn tuottama tieto perustuu aina koneoppimismalleihin, algoritmeihin ja taustalla olevaan dataan.

Tekoälyllä ei ole ihmisen omaatuntoa tai kykyä eettiseen tai moraaliseen päättelyyn, eikä myöskään omaatuntoa ja kykyä tunteisiin ja empatiaan. Vastuu tietämisestä - tekoälyn tuottaman tiedon käytöstä ja tulkinnasta - on ihmisellä, tekoälyn käyttäjällä.

Tekoälyä käytettäessä on hyvä ottaa huomioon tekoälyn mahdolliset virhepäätelmät ja vinoumat sekä niiden vaikutukset.

On suositeltavaa keskustella myös oppijoiden kanssa tekoälyn virhepäätelmistä ja vinoumista.

Generatiivinen tekoäly pohjautuu ns. laajoihin kielimalleihin, jotka on koulutettu internetistä peräisin olevasta materiaalista, jossa on mukana myös disinformaatiota ja syrjivää tai muuta arveluttavaa sisältöä. Kielimallien kehittäjät ovat pyrkineet niitä jossain määrin karsimaan, mutta siitä huolimatta GenAI-järjestelmät saattavat tuottaa ja levittää eteenpäin virheellistä, vinoutunutta, loukkaavaa ja epäeettistä materiaalia.

Vaikka tekoälysovellusten tuotokset vaikuttavat huolellisesti laadituilta ja asiallisilta, niin on syytä aina tarkistaa ne. Generatiiviset tekoälysovellukset voivat myös keksiä “tosiasioita”, jotka kuulostavat täysin uskottavilta ja liittää ne tuotoksiinsa. Tätä ilmiötä kutsutaan usein hallusinaatioksi. Tämä on erityisesti suuri riski nuorille käyttäjille, joilla ei ole vankkaa yleis- tai ennakkotietoa kyseisestä aiheesta.

Lisäksi on muistettava, että GenAI palveluiden käyttäjien antamat syötteet eivät ehkä ole tarpeeksi tarkkoja tai niiden tuotoksia voidaan tulkita väärin.

GenAI työkalut ovat myös helpottaneet väärennettyjen video-, valokuva- ja äänisisältöjen luomista. Niillä voi tuottaa esimerkiksi aidolta vaikuttavia verkkosivuja, jolloin todellisen ja tekaistun sisällön erottaminen toisistaan on yhä vaikeampaa. Tekoälytyökaluja ja botteja voidaan käyttää myös disinformaation levittämiseen laajamittaisesti.

Tämän vuoksi koulutuksessa ja mediakasvatuksessa tulisi painottaa kriittisen ajattelun ja medialukutaidon kehittämistä. Nuorille tulisi opettaa, miten arvioida tekoälyn tuottaman tiedon luotettavuutta, tunnistaa mahdolliset vääristymät ja kyseenalaistaa saamansa informaation lähteet. Samalla on tärkeää edistää eettistä tekoälyn käyttöä, jotta sen tarjoamat mahdollisuudet voidaan hyödyntää oppimisen tehostamiseksi.

edu@faktabaari.fi

Evästeet

Käytämme sivustollamme yksityisyyden suojaavaa analytiikkaa palveluidemme parantamiseksi.

Lue lisää tietosuoja käytännöistämme täältä.