Tekoäly on raivannut tiensä yhteiskuntaamme vauhdilla, ja sen seuraukset näkyvät kaikkialla: arjessa, mediassa, opetuksessa. Katselemme maailmaa, jota tekoäly myllertää kovaa vauhtia uusiksi, ja informaatioympäristömme muutoksessa on vaikea pysyä mukana. Siksi tarvitsemme luovia kasvatusratkaisuja taklataksemme tekoälyn tukiälyksi.
Tekoälyn aiheuttama haaste kouluopetukselle on kahtalainen:
a) yhtäältä tulisi opettaa oppilaille turvallisia tapoja käyttää tekoälyä tukemaan ja tehostamaan oppimista ja kriittistä, itsenäistä ajattelua sen sijaan että sen käytöstä muodostuisi vaihtoehto niille, ja
b) toisaalta pyrkiä opettamaan informaation kriittistä arviointia maailmassa, jossa yksi uusi disinformaation ja sekaannuksen lähde ja apuväline on tekoäly ja sen avulla hurjaa vauhtia lisääntyvässä määrin tuotettu sisältö.
Tähän vastaa uteliaan kriittinen tekoälylukutaito.
*Me Faktabaarissa haluamme haastaa suomalaiset opettajat kehittelemään tapoja ja keinoja opettaa tekoälylukutaitoa käytännössä. Sitä varten julistamme ITK2025:ssä alkavan “hackathonkilpailun”, jonka tarkoitus on pureutua tähän tekoälyn luomaan kaksoishaasteeseen. Jotta tämä ei olisi vain hyvän tahdon varassa, haasteessa kolme parhaaksi arvioitua ideaa tulee palkituksi rahapalkinnolla.*
Faktabaarin hackathonhaaste opettajille ja opettajiksi opiskeleville on:
Luoda innovatiivisia tuntisuunnitelmia, opetussuunnitelmia, aktiviteetteja, opetusmenetelmiä tai -välineitä, joilla opettaa kriittistä, uteliasta tekoälylukutaitoa käytännössä.
Tai:
Kehittää innovatiivisia tapoja torjua tekoälyn kiihdyttämää informaatiohäiriötä kouluopetuksen keinoin.
Hackathonissa tulemme arvioimaan kilpailutöinä jätettyjen ratkaisujen innovatiivisuutta, pedagogista toimivuutta, relevanssia haasteen tehtävänantoon sekä suoraa sovellettavuutta kouluopetukseen – emme siis hae pelkkiä ideoita, vaan suoraan käytäntöön sovellettavia pedagogisia ratkaisuja, jotka voimme jakaa teille, opettajille, suoraan käyttöön!
Taustamateriaalina haasteeseen voi käyttää esimerkiksi seuraavia materiaaleja inspiraatioon, vertailukohdaksi tai raaka-aineeksi esim. kekseliäille tuntisuunnitelmille tai aktiviteeteille:
- Faktabaarin tuore Tekoälyopas Opettajille, joka sisältää käytännön vinkkejä tekoälylukutaidon opettamiseksi
- Faktabaarin Tekoälyopas, joka on hyvä johdatus tekoälyyn kenelle tahansa asiasta kiinnostuneelle.
- Otavian Tekoäly tutuksi -materiaali, joka on oiva johdanto tekoälyaiheiden opettamiseen kouluissa.
- Harto Pönkän johdatus tekoälylukutaitoon ja tekoälyasetuksen velvoitteisiin opetuksessa.
- Generation AI -hankkeessa tekoälyaiheista tuotetut materiaalit opettajille.
- Faktabaarin AI-to -kuvantunnistuspeli, joka opettaa kuinka hankalaa tekoälygeneroitua materiaalia on tunnistaa.
Haasteessa on lupa käyttää tekoälyä tukiälynä – kannustamme siihen! Mutta edellytyksenä on, että haasteen yhteydessä kerrotte myös, millä tavalla olette käyttäneet tekoälyä apunanne. Arvioimme myös tässä innovatiivisuutta.
Aikaa kilpailutöiden palautukseen on 07.05.2025 saakka. Kilpailutyöt arvioi Faktabaarin Tekoälyopas Opettajille -teoksen kirjoittajista koostuva arviointipaneeli. Voittaja julkistetaan 9.5. tällä verkkosivulla, Helsingin kaupungin pääkirjasto Oodissa 9.5. järjestettävän FAKTA-isku -tapahtuman yhteydessä sekä sähköpostitse suoraan voittajille.
Voittanut työ saa palkinnoksi 500€, toiseksi tullut työ 350€, ja kolmanneksi 150€.
Kaikki kilpailutyöt tullaan julkaisemaan avoimeen, maksuttomaan käyttöön Creative Commons -lisenssillä Faktabaarin EDU-sivustolla.
Kilpailuun voi ilmoittaa itsensä tai oman tiiminsä ITK2025 tapahtumassa Faktabaarin osastolla 219, tai sähköisesti tällä lomakkeella.
Kilpailutyöt palautetaan pdf-muodossa tai linkillä sähköpostilla osoitteeseen: edu@faktabaari.fi otsikolla “Hackathon 2025”