Tekoälyn käytön arviointiasteikko

MONET OPETTAJAT OVAT kertoneet olevansa huolissaan siitä, että oppilaat saattavat käyttää GenAI-työkaluja kotitehtäviinsä, mikä voidaan nähdä huijaamisena, plagiointina tai jopa akateemisena vilppinä. Siksi oppijoita olisikin rohkaistava kertomaan avoimesti tekoälyn osuudesta heidän tuotoksissaan.

Kun tekoälyn tuottamaa sisältöä sisällytetään tutkimukseen, artikkeleihin tai opetukseen, olisi hyvä siteerata tekoälyn osuutta samalla tavalla kuin siteerataan muitakin lähteitä. Esim. Jyväskylän yliopisto (1) antaa seuraavanlaiset dokumentointiohjeet:

Kun hyödynnät tekoälysovelluksia opinnoissa tai tieteellisessä toiminnassa, dokumentoi käyttö huolellisesti. Dokumentointi on edellytys sille, että pystyt raportoimaan tekoälyn hyödyntämisen totuudenmukaisesti sekä hyvän tieteellisen käytännön mukaisesti.

Jyväskylän yliopiston linjausten mukaan opiskelijoiden on raportoitava generatiivisten tekoälysovellusten hyödyntäminen oppimistehtävien ja opinnäytetöiden tekemisessä.

Generatiiviset tekoälypalvelut ovat ilmaiseksi kaikkien oppijoiden saatavilla. Siksi opettajien tulisi pohtia, millaisia arvioitavia tehtäviä he antavat ja mitä he haluavat arvioida. Enää ei ole tarkoituksenmukaista antaa pelkästään tehtäviä, jotka edellyttävät tietojen tarkistamista tai esseiden kirjoittamista. Hakukoneiden ja GenAI:n avulla oppijat voivat helposti hakea mitä tahansa tietoa ja tuottaa tekstiä mistä tahansa aiheesta.

Opettajien olisi hyvä keskustella opiskelijoiden kanssa etukäteen, miten tekoälyä voi hyödyntää missäkin arvosteltavassa harjoitustehtävässä. Furzen & Al ehdottama tekoälyn arviointiasteikko (AI Assesment Scale, AIAS) (2) pyrkii selkeyttämään kommunikointia opettajien ja opiskelijoiden välillä. Arviointi­kehyksen avulla sekä opiskelijoille että henkilökunnalle voidaan tehdä selväksi, mikä on tekoälyn asianmukaista tai sopimatonta käyttöä tehtävässä.

Tekoälyn käyttö voidaan määrätä kielletyksi esim. ylioppilaskokeisiin valmistavissa kokeissa. Toisaalta on paljon tehtäviä, joissa tekoälyä voidaan käyttää hyödyllisenä ideoinnin apuna tai tukityökaluna. Tekoälyn luovaa käyttöä voidaan suosia ongelmanratkaisua ja innovatiivisuutta vaativissa tehtävissä.

Tekoälyn käytön eri tasot

Jos tekoälyn käyttöä koskevia rajoituksia aiotaan valvoa, rajoitukset on ilmaistava selkeästi ja kaikilla tulisi olla käytettävissään selkeät ohjeet. Furzen päivitettyyn taulukkoon on myös tarkennettu selkeitä ohjeita oppijoille erilaisiin tilanteisiin.

Tekoälyn käytön ohjeistus oppijoille

Jos halutaan taata oppilaiden täysin tekoälyvapaa arviointi oppijoiden tiedoista ja taidoista, arviointi on suoritettava jollain tapaa valvotusti. Tämä johtuu Furzen mukaan kahdesta syystä (3). ”Ensinnäkään ei voida mitenkään taata, että opiskelijalla, jolla on käytössään laite (mobiililaite, kannettava tietokone, tabletti, Meta Ray Bans…), ei ole tekoälyavustusta. Toiseksi, jos yritämme käyttää tunnistustyökaluja tai muita teknologiaratkaisuja, vaarana on, että syntyy tasa-arvokysymyksiä esimerkiksi niiden opiskelijoiden välillä, joilla on pääsy kehittyneempiin, maksullisiin tekoälytuotteisiin (ja jotka pääsevät niillä pälkähästä), ja niiden opiskelijoiden välillä, joilla on vain rajoitettu pääsy ilmaisiin työkaluihin (ja jotka todennäköisesti jäävät kiinni).”

Monet oppilaitokset ovat ottaneet käyttöön teko­älyä havaitsevia työkaluja, joilla pyritään valvomaan tekoälyn käyttöä. Valitettavasti ne ovat osoittautuneet epäluotettaviksi ja tuottavat usein vääriä positiivisia tuloksia (4). Näihin työkaluihin luottaminen saattaa johtaa epäoikeudenmukaisiin syytöksiin viattomia opiskelijoita vastaan, mutta samalla saattaa jäädä huomaamatta sellaisten opiskelijoiden hienostunut väärinkäyttö, jotka pyrkivät tietoisesti välttämään havaitsemisen.

Jos oppilaille annetaan lupa käyttää tekoälyä, on suositeltavaa pyytää heitä dokumentoimaan työskentelyprosessinsa ja esimerkiksi esittämään käyttämänsä kehotteet/syötteet, saamansa tulokset ja miten he ovat työstäneet ja muokanneet saamiaan tuloksia. Tämä menetelmä ei ainoastaan estä epäasianmukaista käyttöä, vaan auttaa myös kehittämään opiskelijoiden keskeisiä tekoälytaitoja. Lisäksi työskentelyn näkeminen antaa opettajille jonkinlaisen käsityksen näiden välineiden mahdollisista sovelluksista heidän antamissaan tehtävissä (5).

Leon Furze et al (2024) päivitetty AIAS taulukko opettajille

  1. EI TEKOÄLYÄ: Arviointi suoritetaan kokonaan ilman tekoälyn apua valvotussa ympäristössä, jolloin varmistetaan, että opiskelijat voivat luottaa ainoastaan olemassa oleviin tietoihinsa, ymmärrykseensä ja taitoihinsa.
  2. TEKOÄLYÄ HYÖDYNTÄVÄ SUUNNITTELU: Tekoälyä voidaan käyttää tehtävää edeltäviin toimintoihin, kuten ideointiin, hahmotteluun ja alustavaan tutkimukseen. Tässä tasossa keskitytään tekoälyn tehokkaaseen käyttöön suunnittelussa, synteesissä ja ideoinnissa, mutta arvioinnissa olisi korostettava kykyä kehittää ja jalostaa näitä ideoita itsenäisesti.
  3. TEKOÄLY TYÖKALUNA: Tekoälyä voidaan käyttää apuna tehtävän suorittamisessa, mukaan lukien ideointi, luonnostelu, palaute ja tarkentaminen. Opiskelijan tulisi arvioida kriittisesti ja muokata tekoälyn ehdottamia tuotoksia ja osoittaa ymmärtävänsä niitä.
  4. TEKOÄLYN VAPAA KÄYTTÖ: Tekoälyä voidaan käyttää minkä tahansa tehtävän osan suorittamiseen, ja oppilaat voivat käyttää tekoälyä tavoitteiden saavuttamiseksi. Tämän tason arvioinnissa voidaan myös vaatia tekoälyn käyttöä tavoitteiden saavuttamiseksi ja ongelmien ratkaisemiseksi.
  5. TEKOÄLYN LUOVA KÄYTTÖ: Tekoälyä käytetään luovasti edistämään ongelmanratkaisua, tuottamaan uusia oivalluksia tai kehittämään innovatiivisia ratkaisuja ongelmien ratkaisemiseksi. Opiskelijat ja opettajat suunnittelevat yhdessä arviointeja, joissa kartoitetaan erityisiä tekoälysovelluksia koulutusalaan sopivia työkaluja.

Leon Furze et al (2024) päivitetty AIAS taulukko oppilaille

  1. EI TEKOÄLYÄ: Arvioinnin aikana et saa käyttää tekoälyä missään vaiheessa. Sinun on osoitettava keskeiset taitosi ja tietosi.
  2. TEKOÄLYÄ HYÖDYNTÄVÄ SUUNNITTELU: Voit käyttää tekoälyä suunnitteluun, ideointiin ja tutkimukseen. Lopullisessa esityksessäsi on osoitettava, miten olet kehittänyt ja jalostanut näitä ideoita.
  3. TEKOÄLY TYÖKALUNA: Voit käyttää tekoälyä apuna tietyissä tehtävissä, kuten tekstin laatimisessa, työn hiomisessa ja arvioinnissa. Sinun on arvioitava ja muokattava käyttämääsi tekoälyn tuottamaa sisältöä kriittisesti.
  4. TEKOÄLYN VAPAA KÄYTTÖ: Voit käyttää tekoälyä laajasti koko työssäsi joko haluamallasi tavalla tai arvioinnissa annettujen ohjeiden mukaisesti. Keskity suuntaamaan tekoälyä tavoitteidesi saavuttamiseksi ja samalla osoittamaan kriittistä ajattelukykyäsi.
  5. TEKOÄLYN LUOVA KÄYTTÖ: Sinun tulisi käyttää tekoälyä luovasti tehtävän ratkaisemiseen ja mahdollisesti suunnitella uusia lähestymistapoja yhdessä ohjaajasi kanssa.

Lähteet

(1) Jyväskylän ylopisto (Haettu 15.12.2024) https://www.jyu.fi/fi/opiskelijalle/kandi-ja-maisteriopiskelijan-ohjeet/tiedonhankinta-ja-aineistonhallinta/tekoaly-tiedonhankinnassa

(2) The updated AI assessment scale (noudettu 12.12.2024) https://leonfurze.com/2024/08/28/updating-the-ai-assessment-scale/

(3) Leon Furze (haettu 29.12.2024) https://leonfurze.com/2024/08/09/can-the-ai-assessment-scale-stop-students-cheating-with-ai/

(4) Jason M Lodge (haettu 29.12.2024) The evolving risk to academic integrity posed by generative artificial intelligence: Options for immediate action https://www.teqsa.gov.au/sites/default/files/2024-08/evolving-risk-to-academic-integrity-posed-by-generative-artificial-intelligence.pdf

(5) Vertaa Jason M Lodge (haettu 29.12.2024) The evolving risk to academic integrity posed by generative artificial intelligence: Options for immediate action https://www.teqsa.gov.au/sites/default/files/2024-08/evolving-risk-to-academic-integrity-posed-by-generative-artificial-intelligence.pdf

edu@faktabaari.fi

Evästeet

Käytämme sivustollamme yksityisyyden suojaavaa analytiikkaa palveluidemme parantamiseksi.

Lue lisää tietosuoja käytännöistämme täältä.