Tekoälyosaamisen viitekehykset opettajille

KULUVAN VUODEN AIKANA on julkaistu useita tekoälyosaamiseen viitekehyksiä sekä opettajille että oppijoille.

Tässä artikkelissa esitellään lyhyesti kaksi erilaista kehystä opettajille. Unesco julkaisi oman viitekehyksensä sekä opettajille että oppijoille syksyllä 2024. Tutkijaryhmä (Filo et al, 2024) julkaisi marraskuussa 2024 opettajien ja oppijoiden kanssa yhteistyössä laaditun viitekehyksen, joka vaikuttaa erittäin käyttökelpoiselta.

Suomessa OKM ja Opetushallitus ovat valmistelemassa suosituksia teko­älyn käytöstä varhaiskasvatuksessa ja koulutuksessa. Ne julkaistaan vuoden 2025 keväällä.

Unescon tekoälyosaamisen viitekehys opettajille

Unescon opettajien tekoälyosaamisen viitekehys (1) esiteltiin syyskuussa 2024. Opettajien viitekehyksessä keskitytään opettajien elinikäiseen ammatilliseen kehittymiseen ja se sisältää viisi avainkohtaa.

Unescon taulukko

Viitekehyksen tavoitteena on varmistaa, että opettajilla on valmiudet käyttää tekoälyä vastuullisesti ja tehokkaasti ja minimoida samalla mahdolliset riskit oppilaille ja yhteiskunnalle.

  • Ihmiskeskeinen lähestymistapa määrittelee ne arvot ja kriittiset asenteet, joita opettajien on kehitettävä ihmisen ja tekoälyn vuorovaikutusta kohtaan. Opettajia rohkaistaan asettamaan aina ihmisoikeudet ja ihmisen hyvinvoinnin tarpeet tekoälyn keskeiseksi tavoitteeksi koulutuksessa. Opettajia kannustetaan kehittämään kriittisiä lähestymistapoja tekoälyn hyötyjen ja riskien arvioimiseksi, huolehtimaan ihmisen toimijuudesta ja vastuusta sekä ymmärtämään tekoälyn yhteiskunnallisia vaikutuksia ja vaikutuksia kansalaisuuteen tekoälyn aikakaudella.
  • Tekoälyn etiikka: Opettajat ovat tietoisia tekoälyyn liittyvistä eettisistä perusperiaatteista ja ymmärtävät niiden merkityksen, tunnustavat tekoälyn ihmislähtöisen luonteen ja ihmisen keskeisen roolin tekoälyn kehittämisen vaiheissa ja näkökohdissa. Tekoälyn etiikka sisältää ne keskeiset eettiset arvot, periaatteet, säädökset, institutionaaliset lait ja käytännön eettiset säännöt, jotka opettajien on tärkeä ymmärtää ja soveltaa ja jotka on koottu tekoälyn etiikkaa koskevasta nopeasti laajenevasta tietämyksestä ja sen vaikutuksista koulutukseen.
  • Tekoälyn perusteet ja sovellukset määrittävät ne perustiedot ja käytännön taidot, joita opettajat tarvitsevat voidakseen tukea tekoälytyökalujen valintaa, soveltamista ja luovaa räätälöintiä oppilaskeskeisten tekoälyavusteisten opetus- ja oppimisympäristöjen rakentamiseksi. Opettajien odotetaan ymmärtävän tekoälyn määritelmän, perustiedot tekoälyn toiminnasta sekä tekoälyteknologioiden pääluokat. Lisäksi heillä pitäisi olla tarvittavat taidot arvioida tekoälytyökalujen soveltuvuutta ja rajoituksia.
  • Tekoälypedagogiikka: Opettajat osaavat tunnistaa ja arvioida tekoälysovellusten pedagogiset hyödyt ja valita asianmukaiset työkalut opetuksen suunnittelun, pedagogiikan ja arvioinnin tukemiseksi. Opettajien on kehitettävä kykyä arvioida kriittisesti, milloin ja miten tekoälyä voidaan käyttää opetuksessa ja oppimisessa eettisesti ja ihmiskeskeisesti, sekä suunnitella ja toteuttaa osallistavia tekoälyavusteisia opetus- ja oppimiskäytäntöjä.
  • Tekoäly ja ammatillinen kehittyminen: Opettajat ovat tietoisia tekoälyn mahdollisuuksista tukea heidän jatkuvaa ammatillista kehittymistään ja ovat motivoituneita käyttämään tekoälyä ammatilliseen elinikäiseen oppimiseen. Tekoälyn nopean kehityksen vuoksi opettajat tarvitsevat ohjeita siitä, miten he voivat jatkaa ammatillista kehittymistään koulutusympäristöissä, joissa ihmisten ja tekoälyn vuorovaikutus lisääntyy

Viitekehyksen osa-alueet ovat toisiinsa kietoutuneita ja toisiaan täydentäviä, eivät erillisiä. Tuloksellinen opetus (tekoälyn kanssa tai ilman) edellyttää kokonaisvaltaista lähestymistapaa, jossa yhdistyvät eri osaamisalueet.

Esimerkiksi opettajan kykyyn soveltaa tekoälypedagogiikkaa vaikuttaa hänen ymmärryksensä tekoälyn perusteista, hänen tietoisuutensa tekoälyä koskevista ohjeista ja hänen sitoutumisensa jatkuvaan ammatilliseen kehittymiseen. Vastaavasti opettajan kykyyn selviytyä tekoälyn eettisistä ongelmista vaikuttaa hänen ymmärryksensä tekoälyn perusteista ja hänen kokemuksensa tekoälyn soveltamisesta opetuksessa.

Osaaminen yhdellä alalla voi parantaa osaamista toisella. Tekoälyn perusteiden syvempi ymmärtäminen voi parantaa opettajan kykyä soveltaa tekoälyyn liittyviä pedagogisia ja eettisiä periaatteita, ja jatkuva ammatillinen kehittyminen lisää opettajan ymmärrystä kaikista näistä näkökohdista.

Kehyksessä korostetaan, että tekoälytyökalujen tulisi täydentää, ei korvata, opettajien elintärkeitä rooleja ja vastuita koulutuksessa.

Opettajien ja opiskelijoiden tekoälyosaamisen viitekehys

Toisessa ja verraten uudessa opettajien ja opiskelijoiden kanssa kehitetyssä opettajien ja opiskelijoiden tekoälyosaamisen viitekehyksessä määritellään neljä avaintaitoa (2):

  1. Tekoälymekanismien ja niiden toiminnan tunnistaminen;
  2. Tekoälyn tehokas ja asiantunteva käyttö;
  3. Tekoälyn hallinta: tekoälyn ennakoiva ja lisäarvoa tuottava käyttö; ja
  4. Tekoälyn eettinen käyttö.

Kehyksessä hahmotellaan myös arvoja, asenteita ja tietoa, joita tarvitaan tekoälyn käsittelyssä koulutuksessa, jotta opettajat ja opiskelijat voidaan valmistaa tekoälyn kyllästämään maailmaan.

Ehdotetun viitekehyksen mukaan tekoälymekanismien tunnistaminen on kriittinen taito sekä opettajille että opiskelijoille, sillä se luo perustan tekoälysovellusten navigoinnille ja kriittiselle käsittelylle eri yhteyksissä.

Ymmärtämällä tekoälyn toimintojen periaatteet voidaan paremmin arvioida tekoälysovellusten mahdollisuuksia, rajoituksia ja eettisiä vaikutuksia jokapäiväisessä elämässä.

Tekoälyn tehokkaaseen ja tietoon perustuvaan käyttöön kuuluu ymmärrys siitä, miten luoda syöte haluttujen tulosten saavuttamiseksi sekä kyky tunnistaa oikea tekoälytyökalu tiettyyn tehtävään. Kolmanteen osa-alueeseen kuuluu tekoälytyökalujen tuottamien tulosten kriittinen tarkastelu, niiden tarkkuuden arviointi, mahdollisten vääristymien tunnistaminen ja sen käytön eettisten vaikutusten ymmärtäminen jokapäiväisessä elämässä.

Tekoälyn hallinnalla tarkoitetaan sen eettistä ja oikeudenmukaista käyttöä siten, että se tukee ihmisiä korvaamatta heidän panostaan. Tämä lähestymistapa vaatii syvällistä ymmärrystä tekoälyn mahdollisuuksista ja rajoituksista. Hallintaan sisältyy tekoälyn hyödyntäminen aktiivisesti ja luovasti ihmisten voimaannuttamiseksi, ei pelkästään sen passiivinen käyttö. Tämä korostaa tekoälyn luovaa soveltamista ongelmanratkaisussa ja lisäarvon tuottamisessa, mikä on nykymaailmassa merkittävä etu. Näin ihmiset voivat hyödyntää tekoälyä positiivisella tavalla vaikuttaakseen elämäänsä ja ympäristöönsä. Samalla se painottaa tarvetta ymmärtää ihmisten ja koneiden yhteistyötä sekä arvioida kriittisesti tekoälyn tuottamia tuloksia.

Tekoälyn eettisellä käytöllä pyritään auttamaan oppijoita tekemään hyviä valintoja. Oppijoille tulisi korostaa oikeudenmukaisuutta, yksityisyyttä, moraalia ja vastuullista päätöksentekoa tekoälytyökaluja käytettäessä ja luotaessa. Tekoälyn eettinen käyttö tarkoittaa tekoälyjärjestelmien ennakkoluulojen ja vinoumien tunnistamista ja korjaamista, eriarvoisuuden vähentämistä sekä tärkeiden inhimillisten arvojen ja yhteiskunnan hyvinvoinnin edistämistä. Eettisyys edellyttää myös tekoälyn pitkän aikavälin vaikutusten, kuten inhimillisten taitojen heikentymisen, syrjinnän tai ihmisten käsitysten manipuloinnin, huolellista arviointia. Samalla korostetaan yksilön vastuuta ja aktiivista roolia näiden haasteiden ehkäisemisessä.

Suomalaiset tekoälysuositukset

Lokakuussa 2024 Opetus- ja kulttuuriministeriö ja Opetushallitus (3) antoivat lausuntokierrokselle tekoälysuositusten ensimmäisen osan. Siitä on poimittu seuraavat keskeiset perusteet:

Tekoälyn toiminnan ymmärtäminen ja sen vaikutusten hahmottaminen on edellytys tekoälyn vastuulliselle ja turvalliselle käytölle.

Tämä edellyttää kriittistä arviointia tekoälyn käyttömahdollisuuksista ja sen rajoitteista sekä kokonaisvaltaista pohdintaa hyödyistä ja haitoista.

  • Ennen tekoälyn käyttöönottoa on varmistettava, että käyttäjillä on riittävä ymmärrys ja kyky tulkita sekä kriittisesti arvioida tekoälyn tuottamaa tietoa.
  • Kasvatuksen ja koulutuksen keskeisenä haasteena on tuottaa oppijoille mm. kriittisen ajattelun sekä ongelmanratkaisun, lähdekritiikin ja luovuuden taitoja liittyen tekoälyn hyödyntämiseen.
  • Digitalisoituneessa ja globaalissa maailmassa nämä taidot ovat edellytys aktiiviselle osallistumiselle sekä sananvapaudelle ja demokratian varmistamiselle.
  • Keskeiseksi tarkastelun kohteeksi kasvatuksessa ja koulutuksessa nousee tekoälyn etiikka ja teknologian eettinen käyttö.

Suositusten lopulliset muotoilut ja tukimateriaalit julkaistaan varhaiskasvatuksen, opetuksen ja koulutuksen sekä oppimisen tueksi vuonna 2025.

Lokakuussa 2024 järjestetyssä AVI:n tekoälykoulutuksessa koulutukseen osallistuneilta opettajilta kysyttiin, kuinka tarpeellisina he pitävät näitä suosituksia. Vastaus oli selkeä. 98 % opettajista vastasi, että suositukset ovat tarpeellisia tai erittäin tarpeellisia.

suositusten tarpeellisuus

Lähteet

(1) UNESCO AI Competency Framework for Teachers (2024), https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000391104

(2) Filo, Y., Rabin, E. & Mor, Y. An Artificial Intelligence Competency Framework for Teachers and Students: Co-created With Teachers. European Journal of Open, Distance and E-Learning, 2024, Sciendo, vol. 26 no. s1, pp. 93-106. https://doi.org/10.2478/eurodl-2024-0012

(3) Tekoäly varhaiskasvatuksessa ja koulutuksessa – lainsäädäntö ja suositukset (ladattu 17.10.2024 lausuntopalvelu.fi) https://www.lausuntopalvelu.fi/FI/Proposal/Participation?proposalId=a0d6af03-67e1-4ec7-9269-fab75bb05807

edu@faktabaari.fi

Evästeet

Käytämme sivustollamme yksityisyyden suojaavaa analytiikkaa palveluidemme parantamiseksi.

Lue lisää tietosuoja käytännöistämme täältä.