Rahoitettavassa hankkeessa laajennetaan yhteiskunnallista keskustelua generatiivisen tekoälyn vastuullisesta käytöstä, konkretisoidaan niitä taitoja, joita kansalaiset tarvitsevat tekoälyä hyödyntävässä yhteiskunnassa sekä määritellään tekoälyyn liittyviä osaamistavoitteita kouluissa.
Faktabaarissa toteutetaan vuonna 2026 Tekoälystä tukiälyksi - Kohti kestävää tekoälylukutaitoa -hanketta, jota Alfred Kordelinin säätiö tukee 100 000 eurolla.
Tekoälystä tukiälyksi -hankkeessa keskitytään tekoälyn vastuullisen käytön ymmärtämiseen ja määritellään tukiäly-käsitteen avulla kompetensseja tekoälylukutaidolle osana opetusta. Tekoälyukutaidolla tarkoitetaan sellaisia käytännön tietoja, taitoja ja asenteita, joita tarvitaan tekoälyn turvalliseen käyttöön ja hyödyntämiseen.
Tulevana vuonna Faktabaarissa tehdään siis töitä sen eteen, että tukiäly vakiintuisi suomalaisen tekoälykeskustelun osaksi selkeänä, ymmärrettävänä käsitteenä. Sille kehitetään yhteistyössä laajan asiantuntijaryhmän kanssa yhteisesti hyväksytty määritelmä ja kompetenssikuvaus, joka tukee esimerkiksi tulevien opetussuunnitelmien kehittämistä.
Hankkeen pedagogisena ydintiiminä toimivat Faktabaarin hallituksen EDU-vastaava Kari Kivinen sekä tekoälykouluttaja ja tekoälylukutaidon tutkija Jukka Lehtoranta.
Hanke etenee viidessä vaiheessa. Se aloitetaan tukiäly-käsitteen käsitteen määrittelyllä hankkeessa koottavan asiantuntijaryhmän kanssa. Tämän jälkeen rakennetaan tukiälytaitojen kompetenssikehys, jonka pohjalta kehitetään opetusmateriaalieja. Kehitysvaiheessa materiaaleja myös pilottitestataan. Lopuksi laaditaan politiikka- ja organisaatiosuosituksia sekä levitetään tuloksia mm. erilaisten opetusalan tapahtumien kautta.
“Hankkeessa tuodaan yhteen suomalaista tekoälylukutaitopedagogiikkaa. Tärkeä areena yhteiselle keskustelulle on Tampereella vuosittain järjestettävä ITK-konferenssi.”, kertoo Kari Kivinen.
“Tekoälyyn liittyvää pedagogiikkaa on aktiivisesti kehitettävä kohti ilmiön laaja-alaista huomioimista. Tekoälyyn liittyvälle osaamiselle on jatkuvasti kasvava tarve lapsista aikuisväestöön ja eläkeläisiin. Tämän hankerahoituksen avulla pääsemme kehittämään ja tukemaan tekoälyyn liittyvän osaamisen kehittymistä valtakunnallisesti vaikuttavalla tavalla.”, jatkaa Jukka Lehtoranta.
Hankkeen tuloksena opettajat ymmärtävät vastuunsa ja mahdollisuutensa digitaalisen informaatiolukutaidon opetuksessa ja osaavat käsitellä tekoälyä opetuksessa. Kouluissa opitaan ymmärtämään tekoälyjärjestelmiä sekä hyödyntämään tekoälytyökaluja oppimisen tukena vastuullisesti ja kestävästi. Oppilailla on realistinen käsitys tekoälyn mahdollisuuksista ja rajoituksista.
Hankkeessa tavoitellaan lisäksi sitä, että suomalaisten kriittinen ajattelu tekoälyn suhteen vahvistuu ja tekoälystä käytävä julkinen keskustelu kehittyy tasapainoisemmaksi ja faktapohjaisemmaksi.
“Pitkän aikavälin tavoitteena on kasvattaa sukupolvi, joka osaa hyödyntää tekoälyä vastuullisesti ja kriittisesti, sekä vahvistaa Suomen asemaa kestävän digitaalisen osaamisen edelläkävijänä.”, kertoo Faktabaarin EDU-toiminnasta vastaava Aino-Elina Muhonen.
Lisätiedot:
Kari Kivinen
Faktabaarin hallituksen EDU-vastaava
Aino Elina Muhonen
EDU-koordinaattori
Rahoittaja

