Tiedeopetus virheellisen infomaation aikakaudella

Stanfordin yliopiston koordinoima kansainvälinen ryhmä tiedemiehiä ja kasvatustieteen tutkijoita on pyrkinyt uudistamaan tiedekasvatusta julkaisemalla raportin ”Tiedeopetus virheellisen informaation aikakaudella”. Faktabaari osallistui työryhmään ja isännöi ryhmän vetäjää Helsingissä joulukuussa 2021. Loppuraportissa etsitään vastauksia mm. seuraaviin kysymyksiin:

  1. Miksi opiskelijat tarvitsevat valmiuksia arvioida tieteellistä asiantuntemusta ja tietoa?
  2. Mitä näyttöä on siitä, että nuorilla on vaikeuksia arvioida verkkolähteiden sisältöjä?
  3. Miksi tiedemiesten ja luonnontieteiden opettajien on ensisijaisen tärkeää kehittää oppilaiden tieteellisen tiedon arvioinnin osaamista?
  4. Mitä tutkijat ja opettajat voivat tehdä edistääkseen tieteellisen tiedon ja asiantuntemuksen arvioinnin osaamista?

Jos olet kiinnostunut pohtimaan, miten arvioida tieteellistä väitettä, mistä tunnistaa luotettavan asiantuntijan ja mitä voisimme oppia faktantarkastajilta, niin kannattaa tutustua tähän englanninkieliseen raporttiin. 

https://sciedandmisinfo.​stanford.edu/https://faktabaari.fi/edu/post-truth-society-first-ideas-for-action/

Report cover page