Raportti: Uudenlaisella disinformaatiokampanjalla kuormitetaan toimituksia, faktantarkistajia ja tutkijoita ympäri maailmaa – myös Faktabaari kohteena

Operation Overload -nimellä kulkevan kampanjan taktiikkana on lähettää suuria määriä nimettömiä sähköposteja, jotka sisältävät linkkejä väärennettyyn sisältöön ja Ukrainan vastaisiin narratiiveihin. Check Firstin ja Reset.Techin tänään julkaisema Operation Overload -raportti läpivalaisee Venäjää suosivaa kampanjaa.

Is this news true or not?

Please check this news.

Faktabaari on saanut tällaisilla otsikoilla varustettuja sähköposteja liki päivittäin viime syksystä alkaen. Ja niin on saanut moni muukin toimitus ympäri maailmaa.

Roskapostifiltterit ohittavien sähköpostien alkuperää selvitti aluksi Antibot4Navalny-kollektiivi yhdessä AFP:n kanssa. Operaatiolle annettiin nimi “Matriochka” eli Maatuska. Ohjelmisto- ja metodologiayritys Check Firstin ja Reset.Techin tänään julkaisema Operation Overload -raportti pureutuu vieläkin syvemmälle outojen sähköpostien alkulähteille ja paljastaa poikkeuksellisen disinformaatiokampanjan, joka ylittää valtioiden rajat ja yhdistelee useita eri taktiikoita.

Selvitys tuo päivänvaloon Venäjän propagandaa levittävää ulkomaista informaatiomanipulointia ja -häirintää (FIMI), jonka tarkoituksena on heikentää demokraattista keskustelua Euroopassa ja sen ulkopuolella sekä kuormittaa toimittajien, faktantarkistajien ja tutkijoiden resursseja. Samalla se palvelee propagandan levittämisessä myös venäläiselle yleisölle.

Koska disinformaation levitystaktiikat ovat niin moninaiset, Check First päätyi nimeämään operaation uudelleen “Operation Overloadiksi”. Kampanja toimii koordinoidun sähköpostistrategian, Telegram-kanavaverkostojen, monien väärennettyjen X-tilien ja venäjämielisten verkkosivustojen avulla.

Faktabaari sekä yli 20 muuta mediaa ja faktantarkistuspalvelua ovat auttaneet Check Firstiä selvityksen tekemisessä antamalla saamiaan sähköpostiviestejä yrityksen tutkittaviksi. Check Firstin mukaan kampanjan kohteena on kaikkiaan yli 800 organisaatiota tai muuta toimijaa. Se jatkuu edelleen.

Pähkinänkuoressa kampanja toimii näin: kutakin kertomusta varten venäjänkielisiin Telegram-kanaviin lähetetään ensin manipuloitua sisältöä, minkä jälkeen sama sisältö julkaistaan Kremliin liittyvillä verkkosivustoilla. Kampanjan seuraava vaihe tapahtuu X:ssä, jossa kampanjaan liittyvät toimijat levittävät tätä väärää sisältöä ja ovat yhteydessä tiedotusvälineisiin, instituutioihin ja faktantarkistajiin. Viimeinen vaihe on koordinoitu sähköpostikampanja, jossa vastaanottaja ohjataan Telegramissa, X:ssä tai verkkosivustoilla aiemmin julkaistuun sisältöön.

Tarkistuspyynnöissä on esimerkiksi pyydetty tarkistamaan graffitien aitoutta. Sähköpostiin on lähetetty esimerkiksi kuva graffitista, jossa Ukrainan presidentti Volodymyr Zelenskyi on vauva, joka itkee ja potkii maassa ja pyytää rahaa. Graffitin tyyli on kopioitu ranskalaiselta graffititaiteilijalta, mutta todellisuudessa kyseistä graffitia ei ole olemassa: se on kuvamanipulaatio.

Kampanjan viestiä siis voimistetaan postaamalla samaa ja samankaltaista viestiä eri alustoille, jotta sen uskottavuus vahvistuu ja jotta journalistit ja faktantarkistajat erehtyisivät pitämään asiaa kiireellisenä. Kampanjassa myös esiinnytään luotettavina länsimedioina tai näiden journalisteina esimerkiksi matkimalla luotettavien uutissivustojen ulkoasuja ja logoja. Operaatiossa onkin samankaltaisuuksia EU DisinfoLabin aiemmin paljastamaan Doppelgänger-operaation kanssa sekä yhtymäkohtia venäläiseen Portal Kombat -verkostoon, josta myös Faktabaari uutisoi hiljattain.

Lue lisää: Venäjän propagandaa levittävä Portal Kombat -verkosto avasi suomenkielisen “uutissivuston”

Check First arvioi, että operaation päätavoitteena on hukuttaa maailmanlaajuinen disinformaation tutkimus- ja faktantarkistusyhteisö tarkistuspyyntöihin sekä hämätä asiantuntijat käyttämään aikaansa sellaisen väärän sisällön todentamiseen ja kumoamiseen, joka on itse asiassa suunniteltu ja levitetty juuri heitä varten. Toinen tavoite on pyrkiä hyödyntämään näitä asiantuntijoita siihen, että he kumoaisivat näitä vääriä väitteitä, jolloin kampanja saavuttaisi entistä laajemman yleisön, Check First arvioi.

“Tämä on merkittävä operaatio mittakaavansa, operaatiossa käytettyjen hienostuneiden taktiikoiden sekä tuotetun väärennetyn sisällön laadun vuoksi”, Check Firstin toimitusjohtaja Guillaume Kuster toteaa tiedotteessa.

Alla Check Firstin raportista kaavio, jossa näkyy, millaisia narratiiveja operaatio Overloadissa levitetään.

Neuvoja toimituksille manipuloinnilta suojautumiseen

Operation Overload osoittaa Guillaume Kusterin mukaan uudenlaista, luovaa toimintatapaa, kun faktantarkistajille ja mediaorganisaatioille kohdennetaan viestejä, joissa näitä kehotetaan julkaisemaan uutisia tai faktantarkistuksia tekijöiden itsensä keksimistä tarinoista. “He luovat vaihtoehtoisen todellisuuden ja väittävät esimerkiksi, että kuvat väärennetyistä graffiteista leviävät X:ssä tai että niissä on ‘DW:n julkaisema video’, joka on ‘monilla verkkosivustoilla’, vaikka todellisuudessa kaikki se sisältö on saman toimijan keksimää”, Kuster selittää.

Toimijoiden periaatteena näyttää olevan se, että kaikki julkisuus on hyvää julkisuutta. Jotkut faktantarkistusorganisaatiot etenkin Itä-Euroopassa ovatkin päätyneet tarkistamaan operaatio Overloadissa levitettyjä väitteitä. Faktabaari ei ole tarkistuspyyntöihin tarttunut.

Check First haluaa raportillaan tarjota medialle tietoa ja oppeja tällaisten kampanjoiden tunnistamiseen ja suojautumiseen niiden monimutkaisilta toimintamalleilta.

Check First neuvoo toimituksia pysymään valppaina ja olemaan varovaisia etenkin sellaisten ei-toivottujen yhteydenottojen kanssa, jotka sisältävät linkkejä tai liitetiedostoja, jotka liittyvät Ukrainaan, Venäjään tai muihin poliittisesti arkaluonteisiin aiheisiin – varsinkin jos niissä viitataan ”Kremlin propagandaan”. Erityisen varovainen kannattaa olla tuntemattomien yhteystietojen kanssa.

Muiden toimittajien ja faktantarkistajien vakiintuneisiin verkostoihin liittyminen tai ainakin niiden seuraaminen voi olla varsin hyödyllistä, jotta tietoa ja näkemyksiä kohdennetuista disinformaatiokampanjoista päästään jakamaan matalalla kynnyksellä ja nopeasti.

Lisäksi Check First neuvoo investoimaan kyberturvallisuuskoulutukseen ja satsaamaan muutoinkin koulutukseen tällaisten asioiden tiimoilta.

Lue lisää operaatio Overloadista Check Firstin tuoreesta raportista.

Check First on suomalainen ohjelmisto- ja metodologiayritys. Faktabaarilla on sen kanssa parhaillaan käynnissä Digivaalivahti-nimellä kulkeva projekti, jossa seurataan, mitä suosittelualgoritmit suosittelevat suomalaisille vaalien alla.

Tämä julkaisu on osa European Media and Information Fundin (EMIF) rahoittamaa Faktabaarin faktantarkistushanketta.

toimitus@faktabaari.fi

Evästeet

Käytämme sivustollamme yksityisyyden suojaavaa analytiikkaa palveluidemme parantamiseksi.

Lue lisää tietosuoja käytännöistämme täältä.