CrossOver Finland -projektissa tutkitaan, mitä suosittelualgoritmit suomalaisille ehdottavat eri sosiaalisen median alustoilla. CrossOver-projekteissa on tehty aiemmin menestyksekkäitä toteutuksia Belgiassa ja muissa ranskankielisissä maissa. Hankkeen päälle pyritään rakentamaan laajempi “digivaalivahti” suojaamaan mahdolliselta vaalihäirinnältä ja manipuloinnilta.
Faktabaari ja Check First tarkkailevat ensi vuoden presidentinvaaleja ja Euroopan parlamenttivaaleja täysin uudenlaisella ja poikkeuksellisella tavalla: seuraamalla sosiaalista mediaa ja sen suosittelualgoritmeja.
Siis mitä?
Loppuvuodesta 2023 käynnistyvässä CrossOver Finland -projektissa eri puolille Suomea viedään 11 tietokonetta, joilla seurataan ja tutkitaan sitä, miten virheellinen ja valheellinen informaatio mahdollisesti leviää kahdeksalla alustalla, muun muassa Googlen hakusuosituksissa, Facebookissa, Redditissä, Youtubessa ja Tiktokissa.
Seuranta kattaa alustavasti Helsingin, Turun, Tampereen, Oulun, Salon, Seinäjoen, Kittilän, Kuusamon, Jyväskylän, Lappeenrannan ja Joensuun alueet.
CrossOver Finland -projektin rahoittaa European Media and Information Fund (EMIF). Se on Euroopan yliopistoinstituutin (EUI) sekä portugalilaisen Gulbenkian säätiön perustama rahasto, joka rahoittaa etenkin disinformaation rajoittamista ja faktapohjaista julkista keskustelua tukevia projekteja.
Aiemmissa CrossOver-projekteissa Check First on esimerkiksi paljastanut, että kun Googlen uutispalvelussa Google Newsissa belgialaiset käyttäjät hakivat uutisia hakusanalla “Xinjiang”, merkittävä osa heille esitetyistä uutisista oli Kiinan valtion valvomien toimijoiden tuottamia. Nämä artikkelit olivat valtaosin myönteisiä, eikä niissä mainittu juurikaan tai lainkaan Xinjiangin alueen ihmisoikeuskysymyksiä.
Viime vuonna Check First löysi kiinnostavia havaintoja muun muassa siitä, miten sana ”natsit” oli säännöllisesti suosiossa Belgian Twitterissä ja millaisen sisällön pariin Google on käyttäjiä ohjannut Donbassia koskevissa hauissa.
Saamme informaatiota yhä enenevissä määrin somealustojen kautta, minkä vuoksi on tärkeää tietää, mitä meille niissä tarjoillaan suosittelualgoritmien avulla. Erityisen tärkeää tämä on vaalien alla, ja juuri tähän haasteeseen Faktabaari ja Check First nyt vastaavat. Samaan aikaan Faktabaari rakentaa “digivaalivahtitoimitusta”, jonka toimintaa CrossOver Finland -projekti mitä parhaimmalla tavalla tukee.
Faktabaari ja Check First etsivät parhaillaan yhteistyökumppaniensa kanssa eri puolilla Suomea asuvia vapaaehtoisia, jotka mahdollistavat CrossOver Finland -projektin toteutumisen ottamalla tietokoneen kotiinsa yhdeksäksi kuukaudeksi.
Faktabaarin vastaava toimittaja Pipsa Havula: Mitä hyötyä tästä projektista on? “Faktabaari ja Check First julkaisevat projektin aikana vähintään kaksi laajempaa raporttia, joissa analysoidaan löytämiämme johtolankoja ja syvennytään niiden syntysijoille. Vielä ei tiedetä, mitä projektissa saadaan selville, mutta tuloksena voi olla esimerkiksi hämäriä suosituksia somealustoilla, disinformaatiokampanjoita ja tai jälkiä vieraiden valtioiden informaatiomanipuloinnista.
Projektissa saadaan arvokasta tietoa suosittelualgoritmien toiminnasta ja niiden yhteiskunnallisista vaikutuksista. Projektiin kuuluu myös ymmärtämistä tukevien informaatiolukutaitomateriaalien tuottamista, millä halutaan lisätä etenkin algoritmilukutaitoa. Emme kuitenkaan istu kaiken tiedon päällä itse, vaan myös kaikki muut pääsevät hyötymään projektista: CrossOver Finlandissa luodaan kaikille avoin ja ilmainen käyttöliittymä eli ns. dashboard, jonne keräämämme tiedot siiretään. Näin esimerkiksi tutkijat, journalistit ja OSINT-osaajat pääsevät hyödyntämään projektissa saatua dataa omassa työssään ja tekemään omia tutkimuksiaan.”
Faktabaarin perustajajäsen ja Avoin yhteiskunta ry:n puheenjohtaja Mikko Salo: Miksi Faktabaari kokee projektin tärkeäksi? “Pääsemme vihdoin kurkistamaan konepellin alle yhdessä sidosryhmien kanssa. Sosiaalisen median markkinointilogiikka on tärkeä pystyä havainnollistamaan. Faktabaari on riippumattomana toimijana jo pitkään digitaalisen informaatiolukutaidon puitteissa kertonut myös digialustojen haasteista kansalaisille: manipulatiivisesta ja keskustelua polarisoivastakin logiikasta - digivallan lieveilmiöistä. Erityisesti vaalien alla digivaltaa on tärkeä pyrkiä tarkkaillemaan kehitteillä olevalla “digivaalivahdillamme”. Jatkossa toivomme myös voivamme verrata tuloksia EU:n puitteissa alustayhtiöiltä vaadittuja raportteja vasten. Perinteisen faktantarkistustoiminnan skaalaamisen osalta vetosimme jo mediataloihin ainakin omien kanaviensa osalta. Faktabaarissa voimme toivottavasti täydentää haastavilla digialustoilla.”
Lue lisää: Faktantarkistajien avoin vetoomus suomalaisille mediataloille
Check First -yrityksen toimitusjohtaja Guillaume Kuster: Miksi Check First haluaa tehdä tällaisen projektin? “Hankkeen koordinaattorina ja teknisenä kumppanina Check First on innoissaan päästessään laajentamaan CrossOverin Suomeen erityisesti tulevien kansallisten ja Euroopan parlamentin vaalien vuoksi. Aiempien menestyksekkäiden toteutusten pohjalta CrossOver Finland luo seurantaverkoston vapaaehtoisten osallistujien koteihin. Järjestelmä tarjoaa reaaliaikaista tietoa suosittelualgoritmeista eri alustoilla ja valottaa disinformaation leviämistä ja sen mahdollisia vaikutuksia suomalaisiin. Olemme vakuuttuneita siitä, että yhteistyössä Faktabaarin kanssa tämä hanke vahvistaa demokratiaa tuottamalla yksityiskohtaista ja täsmällistä tietoa. Digipalvelusäädöksen (DSA) täytäntöönpanon myötä CrossOver Finland pyrkii saamaan alustat entistä enemmän vastuuseen sisällöstä, jota ne tarjoilevat käyttäjilleen erityisesti vaalien aikaan.”
Lue Check Firstin tiedote täältä.
Faktabaarin toimitus tulee raportoimaan hankkeesta työnimellä “digivaalivahti”, jonka lisäksi luodaan linkki Digitaalisen infomaatiolukutaidon kehittämiseen ongelmia ennaltaehkäisevässä muodossa. Kunnianhimoisena tavoitteenamme on se, että digitaalisilla alustoilla jo havaittua manipulatiivista käyttäytymistä voitaisiin tehdä näkyväksi ja että siitä voisi myös jäädä kiinni. Faktabaari muistuttaa, että toimijat voivat olla myös kotimaisia ja että myös digivaalimarkkinointia pyritään vahtimaan. Faktabaari tekee mielellään yhteistyötä alan toimijoiden kanssa. Olkaa yhteydessä digivaalivahti@faktabaari.fi
21.9.2023 julkaistu tiedote julkaistu uudelleen 22.9. Faktabaarin päivitettyä yhteistyökumppaninsa aiempia projekteja koskevaa osuutta.
Pääkuva: Jaap Arriens/NurPhoto/Shutterstock/All Over Press