Faktabaarin Pipsa Havula ja Mikko Salo kirjoittivat tuoreimpaan Media & viestintä -lehteen puheenvuoron otsikolla “Käytännön lääkkeitä informaatiohäiriöihin”. Puheenvuorossa käydään läpi sitä, miten Suomen ja suomalaisten informaatioresilienssiä tulisi parantaa nyt, ja millaisia käytännön toimia siihen tarvittaisiin niin kansalaisista, tutkijoilta kuin journalisteiltakin.
“Faktantarkistus on edelleen erittäin tärkeä osa työkalupakkia informaatiohäiriöihin vastattaessa, mutta Facebookissa, Instagramissa, Tiktokissa, Youtubessa, X:ssä ja muilla somealustoilla on käyttäjienkin näkökulmasta myös muita ongelmia kuin mis-ja disinformaatio. Yksi isoimmista haasteista on se, että sosiaalisen median alustat, jotka muuttuvat päivä päivältä vähemmän sosiaalisiksi, on suunniteltu lietsomaan tunteita. Mediakasvatuksen näkökulmasta niistä olisikin parempi puhua markkinointialustoina – ja erityisesti Muskin ostaman X:n osalta myös poliittisen ideologian markkinointialustana”, Havula ja Salo kirjoittavat.
Käy lukemassa koko puheenvuoro täältä.
Media & viestintä on Media- ja viestintätieteellinen seura Mevin julkaisema tieteellinen aikakauslehti, jossa on artikkeleita median, viestinnän ja journalismin tutkimuksen alalta. Sekä lehden tässä numerossa että aiemmissa numeroissa on runsaasti kiinnostavia artikkeleita aihepiiristä.
Uusimpaan lehteen esimerkiksi tutkijat Janne Matikainen, Minna Horowitz ja Salla Tuomola kirjoittivat erinomaisen artikkelin luottamuksen roolista informaatiohäiriöiden torjumisessa. Tutkimusaineistona ollut kysely toteutettiin osana NORDIS-projektia sekä Strategisen tutkimuksen neuvoston konsortioiden DECA ja IMAGINE yhteistyönä.
Johanna Vehkoo puolestaan kirjoitti lehden toisen puheenvuoron informaatioympäristön saastumisesta ja siitä, että journalistiselle faktantarkistukselle on tässä ajassa kasvava tarve. “Kun teknologiajätit pyristelevät irti sekä ulkopuolisesta sääntelystä että omista moderointisäännöistään, kansalaisten mediataidot joutuvat ennen näkemättömään koetukseen”, Vehkoo pohtii puheenvuorossaan.
Faktabaari on kirjoittanut hiljattain myös toiseen lehteen, Tietoasiantuntijaan. Tietoasiantuntijassa Faktabaari kertoo parhaillaan käynnissä olevasta Fakta-isku-kampanjastaan sekä antaa tietoasiantuntijoille vinkkejä kuvien, videoiden ja väitteiden tutkimiseen.