AI guide för lärare

AI-guiden är en fortsättning på AI-guiden om digital informationskompetens, som Faktabaari gav ut 2024. Syftet med publikationen är att ge utbildningsanordnare, lärare och också elever grundläggande information om hur artificiell intelligens (AI) fungerar, vilka möjligheter och begränsningar och etiska utmaningar AI har, hur AI kan vara till nytta eller missbrukas och vad som avses med AI-pedagogik och AI-kompetens. Syftet är att belysa följande frågor ur ett utbildningsperspektiv:

  • VAD är artificiell intelligens och hur fungerar den (AI som lärandemål)?
  • HUR kan AI användas ansvarsfullt och etiskt så att den stöder undervisningen och främjar elevernas lärande (AI som verktyg för läraren)?
  • HUR kommer AI att förändra samhället (AI:s inverkan på samhället inom områden som arbetsmarknad, informationshantering, miljö, kommunikation, framtidens yrken osv.)?
  • VARFÖR är det viktigt med ett sunt kritiskt förhållningssätt gentemot det som genererats av AI (Utmaningar med AI)?


Målet har varit att skapa en så tydlig guide som möjligt, så att den är lätt att läsa och förstå. Med hjälp av källhänvisningar kan man söka efter ytterligare information.

Ladda ner guiden som PDF.

Produktionen av guiden har stöds av Strategiska forskningsrådets (STN) konsortium DECA, HY kommunikation 352557.



12.02.2025 EDU

Inledning

12.02.2025 EDU Kari Kivinen
12.02.2025 EDU

SNABBGUIDE: Ta i bruk GenAI-verktyg nu!

12.02.2025 EDU Kari Kivinen
3
12.02.2025 EDU

AI som epistemisk förändring av hur information och kunskap förstås i undervisning och lärande

12.02.2025 EDU Pasi Silander
12.02.2025 EDU

Hur fungerar generativ artificiell intelligens?

12.02.2025 EDU Kari Kivinen
05.02.2025 EDU

Digital kompetens, informationsresiliens & lärare

05.02.2025 EDU Kari Kivinen
04.02.2025 EDU

Etiska utmaningar för utbildningsanordnare och lärare vid användning av AI i utbildning

04.02.2025 EDU Kari Kivinen
04.02.2025 EDU

Referensramar för AI-kompetens för lärare

04.02.2025 EDU Kari Kivinen
8
04.02.2025 EDU

Bedömningsskala för användning av AI

04.02.2025 EDU Kari Kivinen
04.02.2025 EDU

Vad bör en lärare veta om EU:s AI-förordning?

04.02.2025 EDU Tarmo Toikkanen, Sitra
04.02.2025 EDU

Undervisning om AI-färdigheter för grundskoleelever med hjälp av Generation AI-verktyg

04.02.2025 EDU Jari Laru, PeD, universitetslektor, Fakulteten för pedagogik och psykologi, Uleåborgs universitet
11
03.02.2025 EDU

Generation AI-projektet

03.02.2025 EDU Jari Laru, PeD, universitetslektor, Fakulteten för pedagogik och psykologi, Uleåborgs universitet
12
03.02.2025 EDU

AI, det gör ont – AI förändrar pedagogiken i Villmanstrand

03.02.2025 EDU Miika Miinin, Eduks
13
03.02.2025 EDU

Förnekelse vs teknooptimism: AI ur lärarens synvinkel

03.02.2025 EDU Aki Saariaho, Otaniemen lukio
14
03.02.2025 EDU

Deepfake härmar verkligheten

03.02.2025 EDU Pipsa Havula, ansvarig redaktör på Faktabaari
02.02.2025 EDU

AI-baserade rekommendationsalgoritmer på sociala medier

02.02.2025 EDU Harto Pönkä, Innowise
02.02.2025 EDU

AI – hot eller möjlighet för demokratin?

02.02.2025 EDU Minna Aslama Horowitz, Helsingfors universitet
02.02.2025 EDU

AI och kreativitet – risk eller möjlighet?

02.02.2025 EDU Ari Haasio, Seinäjoki yrkeshögskola
02.02.2025 EDU

Amerikanska AI-rekommendationer för lärare?

02.02.2025 EDU Pati Ruiz, Senior Director of Edtech and Emerging Technologies, Digital Promise
02.02.2025 EDU

GenAI, upphovsrätten och lärare

02.02.2025 EDU Kari Kivinen, Faktabaari
02.02.2025 EDU

AI-verktyg och dataskydd

02.02.2025 EDU Harto Pönkä, Innowise
02.02.2025 EDU

Bilaga: Faktabaaris anvisningar till elever

02.02.2025 EDU Kari Kivinen, Faktabaari

Evästeet

Käytämme sivustollamme yksityisyyden suojaavaa analytiikkaa palveluidemme parantamiseksi.

Lue lisää tietosuoja käytännöistämme täältä.