SciLMi-hankkeen ensimmäinen opettajien ja opettajaksi opiskelevien täydennyskoulutus järjestettiin kesäkuisessa Santiago de Compostelassa - haku seuraaviin täydennyskoulutuksiin on auki!

Tiedeopetusta kehittävässä SciLMi-hankkeessa alkoi uusi vaihe kesäkuussa 2025: sekä hankkeen ensimmäinen Erasmus + Teacher Academy- rahoitteinen opettajien koulutus että pilottikurssi opettajiksi opiskeleville järjestettiin Santiago de Compostelassa Espanjassa. Kurssit järjestettiin yhdistetty opetusmuoto -tyylillä, mikä merkitsi sitä, että koulutuksen alku ja lopetus suoritettiin netin välityksellä, mutta suurin osa kurssista tapahtui paikan päällä Santiago de Compostelassa.

“Koulutusviikkojen osallistujat kolutusryhmien kanssa yliopiston edessä”

Samassa yhteydessä järjestettiin hankekonsortion vuosikokous, jossa pohdittiin seuraavia askeleita ja tulevaa syksyä.

Ensimmäisen koulutusviikon tavoitteena oli ScilMi-kehyksen opettaminen ympäri Eurooppaa kurssille hakeneille opettaja-opiskelijoille. ScilMi-kehys (https://scilmi.eu/ tähän linkki) on tarkoitettu edistämään kriittisellä ajattelulla tehostettua opetusta kaikissa oppiaineissa. Opettajien hektisen arjen keskelle ei sopisi kokonaisen uuden opetusmallin tuominen mukaan ympäri Eurooppaa, ja siksi ScilMi-hankkeessa tuodaan sellainen ajattelun kulma ja käytännöllisiä parannusehdotuksia, joita voidaan integroida opetukseen vaivattomammin kuin kokonaista uutta opetusmallia.

Toinen viikko oli tähdätty jo töissä käyville opettajille. Aiemman työskentelyn pohjalta tiedettiin, että he tulevat haluamaan kurssilta hyvin erilaista otetta kuin opiskelijat. Koko kurssin opettajakunta oli todella motivoitunutta ja kehitti kursseilleen oivia opetusmenetelmiä, jotka tulevat ScilMi-hankkeen sivuille vapaaseen käyttöön hankkeen aikana.

Faktabaari jakoi osallistujille tuoreen Tekoälyopas opettajille -julkaisun

Osallistujien mielestä koulutuksen parhaimpiin puoliin kuului se, että he olivat tavanneet uusia ihmisiä ja oppineet uusista kulttuureista, mutta he mainitsivat myös, että henkilökohtainen kehittyminen, itsevarmuuden lisääntyminen, luonnon ja uusien paikkojen näkeminen sekä kielitaidon harjoittelu olivat mielekkäitä ja mukavia osia koulutusta. Lisäksi arvioinneista kävi ilmi, että opettajien tiedot meta-tieteellisen lukutaidon ja yhteiskuntatieteellisten teemojen osalta oli lisääntynyt kohtalaisesti tai merkittävästi.

Koulutuksen jälkeen kysyimme osallistujilta, mitä he pitävät yhdistetty opetusmuoto -tyylillä järjestetyn koulutuksen etuna. Yhdistetty opetusmuoto tässä yhteydessä viittaa kokonaisuuteen, jossa osa opetuksesta toteutuu verkko-opiskeluna ja osa paikan päällä toisiaan tukevana jatkumona. 15 osallistujaa 20:stä oli sitä mieltä, että virtuaalinen osa valmisti heitä paikan päällä tapahtuviin aktiviteetteihin. Yksi osallistujista muotoili tämän toisessa vastauksessa: ”Yleensä perinteinen viikon mittainen paikan päällä tapahtuva koulutus on hyvin intensiivinen tiedon osalta, ja tieto unohtuu yleensä nopeasti, mutta netti-istuntojen ansiosta tieto toistui ja se jäi paremmin mieleen + valmisti paremmin paikan päällä tapahtuvaan viikkoon.”

Osallistujat mainitsivat myös, että yhdistetty opetusmuoto -tyylinen koulutus pidentää hyvällä tavalla oppimisaikaa ja integroi oppimisen paremmin päivittäiseen käytäntöön ennen ja jälkeen tehtävien avulla.

Lisäksi osallistujista 90 prosenttia sanoi että voisi suositella seuraavaa SciLMi BIP -ohjelmaa kollegoilleen tai tutuille!

Lisää tietoa hankkeesta ja tulevista kansainvälisistä koulutuksista saa hankkeen nettisivuilta scilmi.eu sekä artikkelistamme Faktabaari on mukana kehittämässä tiedeopetusta.

Santiago de Compostelassa opettajien koulutuksia järjestänyt tiimijien

edu@faktabaari.fi

Evästeet

Käytämme sivustollamme yksityisyyden suojaavaa analytiikkaa palveluidemme parantamiseksi.

Lue lisää tietosuoja käytännöistämme täältä.