Informaatioympäristön murros viimeisen kymmenen vuoden aikana yhdessä nopeatempoisen yhteiskunnan ja monisyisten kriisien aikakaudella vaatii sekä uudenlaista ymmärrystä että taitoja löytää luotettavan tiedon lähteille.
Kansainvälinen SciLMi-hanke vastaa tähän haasteeseen tuomalla asiantuntijat ja koulutusalan ammattilaiset yhteen kehittämään opettajankoulutuksia, joista eri oppiaineiden opettajat saavat käytännön metodeja ja oppituntisuunnitelmia, jotka tulevat helpottamaan heidän opettamistyötään sekä parantamaan oppilaiden pätevyyttä navigoida mis- ja disinformaation maailmassa.
Syyskuun ensimmäiselllä viikolla SciLMi-hankkeen työntekijät ympäri Eurooppaa kokoontuivat Helsingissä tutustuakseen suomalaiseen opetukseen ja oppimaan lisää luotettavan informaation tunnistamiseen tarvittavista taidoista ja metatieteellisestä lukutaidosta. Helsingin kokoontuminen auttoi hankkeessa mukana olevia eurooppalaisia opettajia ja koulutusalan toimijoita pohtimaan, miten he voisivat tunnistaa keinoja opettaa nuorille luotettavan tiedon tunnistamista sirpaleisessa informaatiomaailmassa.
Viikon ohjelmaan sisältyi vierailuja pääkaupunkiseudun kouluissa, joissa opettajat saivat käytännön näkökulman suomalaiseen opetukseen muun muassa biologian, yhteiskuntaopin ja kielten tunneilla. Lisäksi kaikki kävivät Faktabaarin toimistolla, Opetushallituksessa, Heurekassa sekä Helsingin yliopistossa ja Aalto-yliopistossa, joissa heille kerrottiin muun muassa koulutuksen digitalisaation ajankohtaisista aiheista, tiedeopetuksesta Suomessa sekä monitahoisesta yhteistyöstä koulutusalalla.
Näiden vierailujen kautta osallistujat syvensivät näkemyksiään siitä, miten kansalaisten informaatiolukutaidon tukemista voidaan edistää. Eurooppalaiset vieraat hämmästelivät erityisesti lukion oppilaiden mahdollisuutta valita kurssinsa ja tehdä projektitöitä pienryhmissä varsin itsenäisesti. Ihastusta herätti myös seurata biologian opetusta metsässä ja suomalaisten koululaisten kielitaito. Opettajavieraat olivat hyvin kiinnostuneita suomalaisten opettajien autonomiasta ja rehtorien vastuusta koulun johtamisessa.
SciLMi-opettaja-akatemialla on informaatiolukutaidon tukemisessa oma roolinsa: parantaakseen opettajien ja opettajiksi opiskelevien mahdollisuuksia opettaa oppilailleen kriittistä ajattelua ja kehittää jokaisen kykyjä tunnistaa luotettava informaatio, SciLMi-opettaja-akatemia on kehittänyt opettajille suunnattuja tieteenalojen välisiä intensiivisiä lisäkoulutusohjelmia. Näiden tarkoituksena on tarjota opettajille tarvittavia monipuolisia käytännön taitoja, ideoita ja osallistavia oppituntisuunnitelmia helpottamaan heidän työtään.
Myös opettajien lisäkoulutusohjelmien sisältöä alettiin työstää yhdessä konsortion jäsenten kesken Helsingin-matkalla.
Tieteellisen ajattelun ja hyvän informaatiolukutaidon opettaminen koskettaa useita opetusaloja ja kuuluu monen opettajan työpöydälle.
Mikäli olet kiinnostunut SciLMistä sekä opettajien lisäkoulutuksesta näihin aiheisiin liittyen, voit laittaa kalenteriisi viisi tulevaa opettajienkoulutustapahtumaa, jotka SciLMi-opettaja-akatemia järjestää. Näihin viiteen voidaan ottaa yhteensä noin 100 opettajaa tai opettajaksi opiskelevaa (jokaiseen noin 20), eli reippaasti vain ilmoittautumaan! Lisätietoa ja ilmoittautuminen nettisivuilta: https://www.scilmi.eu/teacher-trainings
BITs: Blended Intensive Trainings
- SciLMi BIT Pilot Run “SciLMi Critical Thinking for Effective Democratic Citizens” — blended, Santiago de Compostela (Spain) 16.6.2025-20.6.2025
- SciLMi BIT Pilot Run “SciLMi Digital Media and Information Literacies” — blended, Munich (Germany) 1.9.-5.9.2025
- SciLMi BIT Pilot Run “Inclusive SciLMi Classrooms for Effective Democratic Citizens” — blended, Nicosia (Cyprus) 3.11-7.11.2025
Train The Trainer Events
- Scale-Up Event III: SciLMi “Train the Trainer” Multiplier Event — on-site, Palaio Faliro (Greece) 20.4.-24.4.2026
- Scale-Up Event II: SciLMi Lesson Plans Translation Camp — on-site, Budapest (Hungary) 11.5.-15.5.2026