Kansainvälisissä lehdissä on kirjoitettu usein Suomesta media- ja informaatiolukutaidon mallimaana. Suomi onkin pärjännyt erinomaisesti esim. kansainvälisessä Media Literacy Index vertailussa.
Brittiläinen Telegraph-lehti julkaisi 16.2.2021 laajan artikkelin otsikolla ”Finland’s secret weapon in the fight against fake news: its kindergarten children.” Artikkelissa nostettiin esiin myös Faktabaarin pitkäjänteinen vaalilukutaito-projekti (ks. Vaalit tulevat – oletko valmis?; kuvassa englanninkielisen version kansi).
Telegraph julkaisi myös lyhyen klipinTikTokissa ja Twitterissä samasta aiheesta.
Suomessa Ilta-Sanomat uutisoi sarjassa ”iloisia uutisia” Telegraphin artikkelista ja suomalaisen monilukutaidon menestyksestä.
Ilta-Sanomien artikkelissa viitattiin myös The Guardian lehden artikkeliin viime vuodelta, Deutche Wellen julkaisemaan videoon ja CNN:n erikoisraporttiin vuodelta 2019. Kaikissa näissä nostoissa on esitelty Faktabaarin ja Helsingin ranskalais-suomalaisen koulun yhteistyötä media- ja informaatiolukutaidon kehittämiseksi.
Telegraphin artikkelin otsikko on kyllä jossain määrin harhaanjohtava. Vaikka mediakasvatus alkaakin jo esikoulusta ja on osa varhaiskasvatuksen opetussuunnitelmaa, niin Suomen mediakasvatuksen todellinen vahvuus on peruskoulun ja lukion erittäin ajantasaiset ja valveutuneet opetussuunnitelmat, jossa monilukutaito, demokratiakasvatus ja kriittisen ajattelun kehittäminen ovat erittäin korostetussa asemassa.
Suomalaiset opettajat ovat onnistuneet siirtämään opetussuunnitelman tavoitteet hyvin käytäntöön. Faktabaari EDU on pyrkinyt kehittämään ja jakamaan opettajille työkaluja juuri tähän tarkoitukseen. Viime keväänä julkaisimme Informaatiolukutaito-oppaan opettajille kriittisen medialukutaidon ja digitaalisen informaatiolukutaidon vahvistamiseksi.
Lisätietoja Faktabaari EDU:sta ja suunnitelmistamme yhteistyökumppaniemme kanssa edistää digitaalista informaatiolukutaitoa täältä.