Suomalaisyritys Check First on kehittänyt menetelmän, jonka avulla kuka tahansa pääsee kurkistamaan sosiaalisen median suosittelualgoritmien “konepellin” alle. Check Firstin ja Faktabaarin perustaman Digivaalivahdin tietokanta on nyt avattu kaikkien käytettäväksi.
Sosiaalisen median algoritmeilla on valtava vaikutus siihen, mitä näemme verkossa. Niillä on valta muokata käsityksiämme maailmasta ja vaikuttaa käyttäytymiseemme. Digijätit, kuten Google, Meta ja Tiktokin omistaja Bytedance ovat perinteisesti olleet varsin salamyhkäisiä siitä, miten nämä suosittelualgoritmit käytännössä toimivat. Uuden digipalvelusäädöksen (DSA) myötä alustoilla on velvollisuus avata kuluttajille algoritmien toimintaa, mutta eri asia on, miten selkeästi ne onnistuvat ja haluavat asiasta kertoa.
Nyt kuitenkin kuka tahansa pääsee ottamaan algoritmien toiminnasta selvää.
Osana Faktabaarin ja Check Firstin Digivaalivahti-hanketta verkosta löytyy nyt kaikille avoin ja tarkkailun kohteena olevista alustoista (taloudellisesti) riippumaton tietokanta (engl. dashboard), jossa voi seurata noin sataa Faktabaarin valitsemaa avainsanaa kahdeksalla suomalaisten käyttämällä somealustalla ja hakukoneessa. Tietokanta löytyy täältä.
Tietokanta näyttää, mitä suositeltiin presidentinvaalien alla
Seurantaa varten kymmenen vapaaehtoisen koteihin ympäri Suomea lähetettiin tietokoneet, jotka simuloivat eri alueilla asuvia käyttäjiä. Ensimmäiset tietokoneet aloittivat datan keräämisen joulukuussa. Hanke jatkuu europarlamenttivaalien yli heinäkuuhun saakka.
Seuranta kattaa tällä hetkellä Tiktokin, Youtuben, Instagramin, Google Newsin, Mastodonin sekä Googlen, Bingin ja DuckDuckGon hakusuositukset. Youtube-kanavaltamme löytyy ohjevideo tietokannan käyttöön.
Tietokannassa voi tutkia esimerkiksi sitä, mitkä poliittiset puolueet tai kanavat nousivat Suomen presidentinvaalien ensimmäisen kierroksen alla kaikkein eniten esille Youtuben suosituksissa. Tai sitä, millaisen sisällön pariin Google tai Bing ohjaavat suomalaisia, kun nämä etsivät tietoa vaikkapa vaalivilpistä tai Venäjästä, ja vaihtelevatko nämä suositukset ajan saatossa.
Aiemmissa toteutuksissa Belgiassa Check First on esimerkiksi paljastanut, että Youtube suositteli belgialaiskäyttäjille runsaasti Kiinan valtion valvomaa CGTN-uutispalvelua, kun alustalta etsittiin sisältöä sanalla “Venäjä” (Russie). Se sai myös selville, että kun Googlen hakukoneeseen kirjoitti sanan ”dombass”, eli Donbass ranskaksi, yli 99 prosenttia hakukerroista belgialaisille käyttäjille suositeltiin Kremlin rahoittamaa, Venäjän propagandaa levittävää “Donbass insider” -sivustoa.
Miten tietokantaa voi tulkita?
Digivaalivahdin tietokannan aloitussivulta löytyy visualisoidut ohjeet tietokannan käyttämiseen sekä vastauksia muutamiin yleisimpiin kysymyksiin englanniksi. Tietokannan vasemmassa laidassa olevasta palkista voi valita, mitä sosiaalisen median alustaa tai hakukonetta haluaa tarkastella.
Tietokanta antaa lähes reaaliaikaisen kuvan sosiaalisen median suosittelualgoritmeista eri puolilla Suomea. Sen tulkitsemisen kanssa on kuitenkin syytä olla tarkkana ja muistaa muutama asia:
- Välttääksesi virhetulkintoja, lue tarkkaan, mitä tietokanta ja sen eri osiot kertovat esittävänsä.
- Sosiaalisen median syötteet näyttävät algoritmien takia meille kaikille erilaisilta. Syötteet muovautuvat meistä kerätyn datan perusteella – siis esimerkiksi ikämme, sukupuolemme, asuinpaikkamme, aiemman käyttäytymisemme, kiinnostuksen kohteidemme sekä sen mukaan, miten paljon aikaa vietämme kunkin somepostauksen parissa netissä.
- Digivaalivahti-hankkeen tietokannassa tietoja kerätään kahdella tavalla: Alustojen itse tarjoamien ohjelmointirajapintojen (API) avulla sekä simuloimalla eri puolella Suomea asuvia käyttäjiä.
- API:t kertova siitä, mikä on alustan itse ilmoittama virallinen esitys sisältösuosituksesta.
- Käyttäjäsimulaatio puolestaan näyttää sen, mitä uudelle käyttäjälle, joka asuu tietyllä alueella, suositellaan, kun hän esimerkiksi etsii Tiktokista videoita sanalla “vaalit” tai hakee Googlesta tietoa sanalla “äänestys”.
- Tällaisella kaksinkertaisella lähestymistavalla voidaan verrata alustojen toimittamia tietoja käyttäjien konkreettisiin kokemuksiin. Kuitenkin siis juuri sinulle sosiaalinen media saattaa näyttää erilaiselta kuin mitä tietokanta osoittaa.
Mikäli löydät tietokannasta jotakin mielestäsi mielenkiintoista, jota haluaisit meidän tutkivan tarkemmin, kerro siitä Faktabaarille osoitteeseen toimitus at faktabaari.fi.
Faktabaarin toimitus, Check First sekä tutkija Aleksi Knuutila tutkivat tietokantaa parhaillaan. Projektin aikana julkaistaan kaksi laajempaa raporttia tietokannasta tehdyistä löydöksistä, sekä tilanteen mukaan muita havaintoja algoritmien epäilyttävistä suosituksista. Tietokanta myös auttaa Faktabaarin toimitusta seuraamaan sosiaalista mediaa entistä tehokkaammin ja järjestelmällisemmin faktantarkistuksen näkökulmasta. Tietokannassa on kuitenkin paljon seurattavaa, ja Faktabaari ja Check First toivovatkin, että suomalainen media, tutkijat ja muut asiasta kiinnostuneet innostuvat tekemään siellä omia tutkimuksiaan ja tekemään omalta osaltaan näkyväksi digivaltaa, jonka vahtikoiria tarvitaan kipeästi lisää. Faktabaari ja Check First järjestivät journalisteille ja tutkijoille webinaarin viikolla 6. Webinaaritallenne löytyy täältä.
Sosiaalisen median markkinointilogiikka on tärkeä pystyä havainnollistamaan. Faktabaari on riippumattomana toimijana jo pitkään digitaalisen informaatiolukutaidon puitteissa kertonut myös digialustojen haasteista kansalaisille: manipulatiivisesta ja keskustelua polarisoivastakin logiikasta – digivallan lieveilmiöistä. Erityisesti vaalien alla digivaltaa on tärkeä pyrkiä tarkkailemaan.
Lisätietoja:
Pipsa Havula, Faktabaarin vastaava toimittaja, toimitus at faktabaari.fi
Guillaume Kuster, Check Firstin toimitusjohtaja, info at checkfirst.network
Faktabaari on vuonna 2014 perustettu poliittisesti sitoutumaton faktantarkistuspalvelu ja digitaalisen informaatiolukutaidon edistäjä, joka on palkittu toiminnastaan useasti – viimeksi tiedonjulkistamisen valtionpalkinnolla (2023) ja Alfred Kordelinin palkinnolla (2023). Check First on vuonna 2020 toimintansa aloittanut yritys, joka on kansainvälisesti arvostettu toimija faktantarkistuksen, avointen lähteiden tiedustelun ja disinformaation parissa. Check First on myös yksi ObSINT:n eli yleisen edun mukaisten OSINT-tutkimusten suuntaviivojen perustajaorganisaatioista.
Digivaalivahti on saanut rahoitusta European Media and Information Fundilta (EMIF), jota hallinnoi Calouste Gulbenkian säätiö.
Lue Digivaalivahdin aiemmat artikkelit:
Faktabaarin toimitus valmistautuu historialliseen vaalivuoteen
Digivaalivahtina 2024 vaaleissa – osa 1: digivaalivahtien emäntä
Faktabaari ja Check First seuraavat vaaleja syventymällä somen algoritmeihin
Artikkelia päivitetty 1.3.2024. Lisätty linkit Youtubeen ohjevideoon ja webinaaritallenteeseen.