NORDIS etsi huijarit Pohjoismaissa leviävän “2 minuutin terveystarkastelu” -vedätyksen takana

Pohjoismaiden faktantarkistajat selvittivät laajalle levinneen terveyshuijauksen taustoja. “2 minuutin terveystarkastus” -huijaukseen on langennut satoja ihmisiä Suomessa, Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa.

“Haista paska.” Näin tiivistää tanskalainen John Egtved tuntemuksensa huijauksesta, johon hän lankesi Facebook-mainoksen kautta.

Mainos lupasi terveysarvion, joka voisi paljastaa hänen ”kehonsa todellisen iän”. Tarvitsisi vain syöttää palveluun muutamia henkilökohtaisia tietoja ja vastata terveyttä ja elintapoja koskeviin kysymyksiin. Ja mikä parasta: arvio olisi valmis kahdessa minuutissa.

Ruuttukaappaus “2 minuutin terveystarkastelu” -huijaussivustolta.

Egtved ei kuitenkaan koskaan saanut luvattua terveysarviota, vaan ainoastaan yleistä tietoa terveellisistä elämäntavoista. Sen sijaan hänelle lähetettiin kallis lasku ja uhkauksia perinnästä, ellei maksua hoidettaisi.

Egtved ei ole yksin. Kaikissa Pohjoismaissa ihmiset ovat ilmoittaneet joutuneensa saman huijauksen uhriksi ja saaneensa myöhemmin perintäuhkauksia.

Kuluttaja-asiamiehet eri maissa ovat saaneet tästä lukuisia valituksia. Tanskassa niitä on kertynyt tähän mennessä 73. Ruotsissa valituksia on kesästä alkaen kertynyt 369 ja Norjassa peräti 400. Euroopan kuluttajakeskus Suomessa kertoo saaneensa 136 yhteydenottoa.

Facebook-ryhmät ja Trustpilot-arviot paljastavat, että moni etsii neuvoja siihen, mitä huijaukseen haksahtaneen täytyy tehdä.

Mainokset ovat levinneet Facebookissa kuukausia, mikä näkyy Facebookin mainoskirjastosta. Huijaus on saanut mediahuomiota eri maissa, myös Suomessa, mutta Nordiksen selvitys osoittaa, että se on varsin laaja ja aktiivinen monessa maassa.

Jäljet johtavat Unkariin. Faktantarkistajien yhteydenoton jälkeen sivustot suljettiin – mutta vain hetkeksi.

Näin huijaus toimii

”Kahden minuutin terveysarvioita” mainostetaan monilla verkkosivustoilla ja eri kielillä. Facebook-mainoksilla, jotka kohdennetaan esimerkiksi keski-ikäisille ja ikääntyneille, ohjataan käyttäjiä terveysarviota tarjoaville sivustoille. Suomenkielisiä mainoksia on mainoskirjaston perusteella näytetty yli satatuhatta kertaa yli 45-vuotiaille suomalaisille Facebook-käyttäjille. Faktabaarin testien perusteella terveysarviohuijaus näkyy myös Googlen hakutuloksissa korkealla etsittäessä tietoa sanalla “terveysarvio”.

Moni suomenkielinen mainos on sittemmin poistettu Facebookista sääntöjen vastaisena.

Sivusto näkyy Googlen hakutuloksissa testikerralla heti toisena.

Kysely on ollut suomeksi toiminnassa ainakin osoitteissa Terveysarvio piste com, Terveysarvios piste com ja Terveysarviointi piste com. Jutun julkaisuhetkellä ensin mainittu sivusto ei enää toimi.

Pohjoismaiden faktantarkistajien selvitys paljasti kaikkiaan 14 aktiivista terveysarviointisivustoa kuudella eri kielellä: kolme sivustoa tanskaksi, neljä ruotsiksi, yksi norjaksi, kaksi suomeksi, kaksi saksaksi ja kaksi ranskaksi. Sivustot on mukautettu kunkin maan markkinoille siten, että nimi, kieli, valuutta ja kuvat vaihtelevat.

Kun käyttäjät aloittavat terveysarvion, heidän tulee kertoa sukupuolensa, ikänsä, painonsa ja pituutensa. Ennen etenemistä heidän on rastitettava ruutu, jossa hyväksytään ehdot ja säännöt, joissa myös palvelun hinta ilmoitetaan – esimerkiksi 669 kruunua Tanskassa, 79,99 euroa Suomessa ja 899 kruunua Ruotsissa. Teksti on kuitenkin niin pienellä kirjoitettu, että moni käyttäjä ei huomaa sitä.

Vastattuaan kysymyksiin stressistä, fyysisestä aktiivisuudesta, mielenterveydestä, ruokavaliosta, tupakoinnista, alkoholista ja unesta käyttäjiä pyydetään antamaan nimensä ja yhteystietonsa. Sen jälkeen he saavat “henkilökohtaisen terveysarvion” sähköpostitse. Raportti sisältää vain yleistä tietoa terveydestä, unesta, ruokavaliosta ja liikunnasta. Sen mukana käyttäjille lähetetään lasku. Jos laskun maksaa 10 päivän kuluessa, siihen luvataan pieni “alennus”. Laskun “Maksa nyt” -painike johtaa ulkomaiseen maksupalveluun, jossa käyttäjien täytyy syöttää korttitietonsa. Kuittia maksusta ei toimiteta.

Perintäuhkauksia

Yksi pienellä painetun tekstin ohittaneista on tanskalainen 74-vuotias John Egtved Jyderupista.

Hän kertoo törmänneensä mainokseen Facebookissa ja ajatelleensa, että olisi hauska nähdä, mitä hän saisi kuulla terveydestään. Hän syötti tietonsa ja sai ilmoituksen, että vastaus tulisi 14 päivän kuluessa.

“Mutta katsoin asiaa tarkemmin ja kirjoitin heille viestin, etten haluakaan palvelua. He eivät hyväksyneet sitä, vaan lähettivät minulle 669 Tanskan kruunun (noin 90 euron) laskun, josta saisin alennuksen, jos maksaisin sen nopeasti”, hän kertoo Tanskan faktantarkistusorganisaatiolle Tjekdetille.

Aluksi Egtved ei maksanut laskua, mutta saatuaan sähköpostin, jossa uhattiin perinnällä, hän haki Mastercardinsa ja maksoi laskun. Hän sanoo, että “ei halunnut riskeerata joutumista perintään 600 kruunun takia”.

Hän ei koskaan saanut maksustaan kuittia. Varmistaakseen, että maksu oli mennyt perille, Egtved teki toisen maksun, mutta ei siltikään saanut vahvistusta. Huolestuneena hän otti yhteyttä Mastercardiin, joka kertoi estäneensä maksun, koska se vaikutti epäilyttävältä.

“Seuraavana päivänä Mastercard soitti minulle ja kertoi jäädyttäneensä korttini, koska he eivät olleet varmoja, mitä tietoja yritys oli saanut haltuunsa. He myös kertoivat, että maksu olisi ollut matkalla Unkariin,” Egtved kertoi.

Koska maksu ei siirtynyt huijairelle, Egtved lopulta vältti taloudelliset menetykset.

Jäljet johtavat Unkariin

Kaikilla kahden minuutin terveysarvioita tarjoavilla verkkosivustoilla väitetään, että terveysarvioiden takana on yritys nimeltä Belard-Web Kft. Unkarissa on kuitenkin yritys nimeltä Bellard-Web Kft. – kahdella l-kirjaimella yhden sijaan. Yksikään verkkosivustojen ilmoittama rekisterinumero ei vastaa Bellard-Web Kft.:n nykyistä rekisterinumeroa, eikä Belard-Web Kft. -nimistä yritystä ole olemassa. Sen sijaan numerot johtavat muihin yrityksiin, joiden omistajat vaihtelevat; osa yrityksistä on selvitystilassa, osa täysin väärennettyjä. Ainakin yhdessä tapauksessa ilmoitettu omistaja on ollut kuolleena jo vuosia.

Riippuen siitä, onko verkkosivusto tanskaksi, ruotsiksi, norjaksi vai suomeksi, niillä on eri rekisterinumerot. Todellisuudessa numerot ovat muunnelmia Bellard-Web Kft.:n aiemmasta rekisterinumerosta, jota on hienovaraisesti muokattu harhauttamaan käyttäjiä yhdistämään ne muihin, asiaankuulumattomiin yrityksiin.

Kuka on vastuussa?

Bellard-Web Kft. näyttää olevan huijauksen takana oleva yritys. Unkarilaisissa yritysrekistereissä 25-vuotias unkarilainen mies on merkitty sen johtajaksi. Hän otti yrityksen haltuunsa vuonna 2024, ja se on rekisteröity Budapestin lähistölle. Sosiaalisesta mediasta löytyvissä kuvissa hän viettää aikaa yrityksen rekisteröintiosoitteen läheisyydessä ja poseeraa aseiden kanssa.

Sosiaalisesta mediasta löytyvä kuva Bellard-Web Kft:n nykyisestä omistajasta.

Mies otti Bellard-Web Kft.:n haltuunsa 4. heinäkuuta 2024, mutta huijaukseen liittyviä mainoksia oli julkaistu jo tammikuussa. Kaksi tammikuussa julkaistua mainosta sisälsivät linkin nyt jo lakkautettuun “well-a-care.com”-sivustoon. Se toimi lyhyen aikaa testimielessä. Miehen tarkkaa roolia huijauksessa ei tiedetä, ja hän saattaa olla pelkkä yrityksen edustaja.

Häntä ei onnistuttu tavoittamaan tätä juttua varten.

Ennen heinäkuun alkua yritys yhdistettiin toiseen, noin 30-vuotiaaseen unkarilaiseen mieheen. Hän ja hänen sukulaisensa johtivat Bellardtech Kft.:tä, joka oli rekisteröity samaan osoitteeseen kuin Bellard-Web Kft. Hänen puhelinnumeronsa oli myös pitkään yhdistetty Bellard-Web Kft.:hen. Huomionarvoista on, että mies maksoi useita tanskalaisia terveysarviota tarjoavia Facebook-mainoksia vielä marraskuussa 2024, ohjaten uhreja terveystarkastuksia tarjoaville verkkosivustoille. Tämä käy ilmi Facebookin mainoskirjastosta.

Löysimme myös useita LinkedIn-profiileja, joiden perusteella 38-vuotias mies ja hänen sukulaisensa ovat kytköksissä Bellard-Web Kft.:hen. Sosiaalisessa mediassa hän käyttää eri nimeä, mutta kuvat ja sukulaisuussuhteet vahvistavat hänen henkilöllisyytensä.

Sosiaalisesta mediasta löytyvä kuva 38-vuotiaasta miehestä, joka on kytköksissä Bellard-Web Kft.:hen.

Yritimme soittaa miehelle, mutta puheluihin ei vastattu. Otimme häneen yhteyttä myös sosiaalisessa mediassa. Huomasimme, että hän oli vastaanottanut ja lukenut viestit, ja päivää myöhemmin kaikki terveystarkastusta tarjoavat verkkosivustot kaikilla kielillä suljettiin yllättäen. Sulkemisen syy on epäselvä, sillä verkkosivustot ovat nyt taas pystyssä.

Pyysimme miestä kommentoimaan yhteyttään Bellard-Web Kft.:hen, terveysarvioverkkosivustoihin ja syytä niiden hetkelliseen sulkemiseen. Hän ei ole vastannut kysymyksiin.

Älä maksa

Euroopan kuluttajakeskus on tietoinen huijauksesta ja on varoittanut siitä syyskuussa 2024. Jos huijaukseen on langennut, kuluttajakeskus kehottaa tekemään yritykselle valituksen mahdollisimman pian, mutta viimeistään vuoden kuluttua tilauksen tekemisestä. Sen voi kirjoittaa suomeksi ja lähettää terveystarkastusta tarjoavan palvelun yhteydenottolomakkeen kautta. Valituksessa tulee todeta, että koska palveluntarjoaja ei ollut varmistanut, että hyväksyit tilaukseen liittyvän maksuvelvollisuuden, sinulla on oikeus perua tilaus.

Valituksesta on hyvä ottaa ruutukaappaus tai valokuva ja pitää se tallessa. Näiden toimien jälkeen laskua ei tarvitse maksaa.

“Jos olet kuitenkin jo maksanut laskun, palveluntarjoajan on palautettava sinulta saamansa maksu viimeistään 30 päivän kuluttua kaupan perumisesta”, kuluttajakeskus neuvoo tiedotteessa.

Jos kuluttaja on kertaalleen reklamoinut palveluntarjoajalle Euroopan kuluttajakeskuksen ohjeiden mukaisesti, ei perintäuhkailuviesteihin tarvitse reagoida.

“Kuluttajan tarvitsee olla Euroopan kuluttajakeskukseen yhteydessä ainoastaan, jos hän saisi yhteydenoton suoraan perintätoimistosta. On hyvä huomata, että perintään siirtämisellä uhkaaminen ei vielä tarkoita sitä, että lasku olisi tosiasiallisesti siirtynyt perintätoimistolle. Meidän tiedossamme ei toistaiseksi ole perintään siirtyneitä tapauksia”, kuluttajakeskuksesta kerrotaan Faktabaarille.

Kuluttajakeskuksen mukaan loppusyksyn yhteydenotoissa on näkynyt etenkin huoli perintätoimilla uhkaavista maksumuistutuksista, joita toimija on lähettänyt kuluttajille tiheästi.

Kuluttajakeskuksen syyskuisessa tiedotteessa johtava asiantuntija Oskari Stenius Euroopan kuluttajakeskuksesta kertoi, että vastaavan kaltaisia huijauksia on muitakin. “Terveysarviopalvelu kuuluu samaan ilmiöluokkaan autonhinta-arviopalvelun kanssa, josta vielä äskettäin saimme satoja yhteydenottoja kuluttajilta. Omista henkilökohtaisista tiedoista on todellakin syytä pitää kiinni, eikä niitä ikinä kannata syöttää itselleen vieraaseen palveluun”, hän neuvoo.

Nordis on pohjoismainen faktantarkistajien, tutkijoiden, toimittajakoulujen ja muiden sidosryhmien yhteenliittymä, joka seuraa Pohjoismaissa leviäviä informaatiohäiriöitä, tekee faktantarkistuksia ja kehittää digitaalista informaatiolukutaitoa. Tämä artikkeli on tehty yhteistyössä Tanskan Tjekdetin, Norjan Faktiskin ja Ruotsin Källkritikbyrån kanssa. Nordiksen sivut löytyvät täältä. Aiemmin pohjoismaiden faktantarkistajat ovat muun muassa selvittäneet lastensuojelusta liikkuvaa disinformaatiota Pohjoismaissa.

Lue lisää: Arabiankielisten keskuudessa leviää propagandaa Suomen lastensuojeluviranomaisia vastaan

toimitus@faktabaari.fi

Evästeet

Käytämme sivustollamme yksityisyyden suojaavaa analytiikkaa palveluidemme parantamiseksi.

Lue lisää tietosuoja käytännöistämme täältä.