Lapset, nuoret ja myös aikuiset tarvitsevat kriittistä lukutaitoa, ja siihen Faktabaari tarjoaa työkaluja Educa-osastollaan 6d70. Hae omaksesi Faktabaarin uusi Tekoälyopas ja tutustu AI-to-peliin, joka perehdyttää niin oppilaat kuin opettajat tekoälyllä luotujen kuvien maailmaan. Tekoälyn aikana muista: Pysähdy, harkitse, tarkista.
Tervetuloa Educa-messuille Faktabaarin osastolle!
Ihminen on erehtyväinen ja meitä voidaan määrätietoisesti erehdyttää. Kiitos helppokäyttöisten tekoälysovellusten ja sosiaalisen median, erehdyttämistä ja manipulointia voidaan nykyään tehdä yhä suuremmassa mittakaavassa ja yhä helpommin. Faktabaari on poliittisesti sitoutumaton palvelu, joka taistelee aktiivisesti kansalaisten erehdyttämistä vastaan. Ajamme faktapohjaista julkista keskustelua ja edistämme kriittistä medialukutaitoa ja digitaalista yleissivistystä.
Educa-messuilla Faktabaari tarjoilee laajan kattauksen sisältöä, työkaluja ja vinkkejä opettajille. Löydät meidät osastolta 6d70.
Faktabaarin Kari Kivinen Opetushallituksen paneelissa
Faktabaarin hallituksen pitkäaikainen jäsen ja kansainvälistä mainetta niittänyt mediakasvatuksen asiantuntija Kari Kivinen keskustelee yhdessä Linda Mannilan, Kristian Smedlundin, Laura Taittosen sekä Christa Tigerstedtin kanssa Opetushallituksen järjestämässä paneelikeskustelussa Tekoäly opetuksen tukena lauantaiaamuna klo 10.45-11.30. Tervetuloa kuuntelemaan ja keskustelemaan!
Oppaat tuovat työkaluja informaatiolukutaidon kehittämiseen ja tekoälyn turvalliseen käyttöön
Informaatiolukutaitoon tuo lisää työkaluja Faktabaarin Digitaalinen informaatiolukutaito-opas ja uunituore jatko-osa: Tekoälyopas, joita on ilmaiseksi jaossa Faktabaarin osastolla.
Tekoälyopas on yleistajuinen tietopaketti, joka sopii kaikille tekoälystä kiinnostuneille, mutta siinä on monta lukua kirjoitettu suoraan opettajille.
Jokainen nuori tarvitsee kriittistä lukutaitoa eli taitoa hakea tietoa eri medioista, arvioida tekstien luotettavuutta ja vertailla tekstien sisältämää informaatiota. Sen lisäksi nuoret tarvitsevat tietoa tekoälyn haasteista ja potentiaalista ja sen turvallisesta käytöstä. Näitä oppaassa käydään laajasti läpi.
Oppaassa myös esitellään Unescon ja Euroopan komission asiantuntijaryhmän suosituksia generatiivisen tekoälypalvelujen eettisestä ja turvallisesta käytöstä koulutuksessa ja tutkimuksessa ja annetaan suosituksia sen hyödyntämisestä oppimisen tukena.
Tekoälyä voi esimerkiksi käyttää tuutorina tai valmentajana oppimisprosessin säätelyssä, jolloin oppijan ja teknologian välillä syntyy todellinen hybridisuhde.
Omat lukunsa on myös alakoulujen ja lukioiden opettajille. Luokanopettaja ja tekoälyasiantuntija Tapani Saarinen esittelee alakouluille neljä käytännön esimerkkiä: oppimissuunnitelmien teko moniälykkyyden teoriaa hyödyntäen, ajattelun taitojen kehittäminen argumentointia harjoittaen, tekoälyn käyttö tuutorina sekä tekstin muokkaaminen tekoälyn avulla oppijoiden ikäkauteen sopivaksi.
Lukion filosofian opettaja Aki Saariaho puolestaan esittelee muutamia tekoälysovellusten käyttömahdollisuuksia opetuksen suunnitteluksi ja elävöittämiseksi. 75 lukiolaista vastasi hänen laatimaansa tekoälykyselyyn. Heistä 96 prosenttia ilmoitti käyttävänsä tekoälypalveluja. Ainoastaan 12 prosenttia heistä luottaisi tekoälyn tekemiin päätöksiin. Saariaho mukaan osa opiskelijoista tietää hyvin jo nyt, missä tekoälyä on ja miten se toimii, osa ei vielä hahmota, missä kaikkialla tekoälyä on jo integroitu elämäämme.
Tekoälyoppaan avulla myös opettajat pääsevät tutustumaan, miten tekoäly toimii, ja miten sitä voi käyttää turvallisemmin niin opetuksessa kuin omassa elämässä.
Pysähdy, harkitse, tarkista - Digivaalivahti näyttää vaalivaikuttamisen
Faktabaari tulee Educa-messuille sloganilla ”Pysähdy Harkitse Tarkista”. Faktojen tarkastamista ja algoritmeja esitellään osastolla tuoreella videolla, joka sekin tarjoaa tärkeitä digitaitoja niin opettajille kuin vanhemmille nuorillekin. Faktabaari on myös aktiivinen Tiktokissa, jossa on paljon lisää videoita Tekoälystä nuorille.
Faktabaari on paitsi medialukutaidon ja lähdekritiikin asiantuntija, myös 10-vuotta kansainvälissä verkostoissa toiminut suomalainen faktantarkistuspalvelu. Vaalivuonna Faktabaari on perustanut Digivaalivahdin, jossa käytetään kymmenkuntaa tietokonetta ympäri Suomen analysoimaan, miten presidentinvaaleihin ja EU-vaaleihin yritetään vaikuttaa.
Digivaalivahdin avulla tehdään näkyväksi digivaltaa vaalien alla: sosiaalisen median markkinointilogiikkaa, suosittelualgoritmeja sekä muuta manipuloivaa ja polarisoivaa toimintaa esimerkkien kautta. Digivaalivahdissa tehdään myös faktantarkistusta. Uusin käsittelee presidentinvaaleihin liittyviä tekaistuja uutisotsikoita.
Tästäkin lisää kiinnostavaa asiaa Faktabaarin osastolla.
Ohjelmaa osastollamme
Faktabaarin ja Criticalin yhteistiskillä voi tutustua tuottamiimme maksuttomiin ja avoimiin materiaaleihin. Sen lisäksi osastollamme järjestetään omaa keskusteluohjelmaa:
- Perjantaina klo 13 -13.45 Kari Kivinen ja tutkijatohtori, Critical-hankkeen Elina Hämäläinen keskustelevat kriittisen ajattelun opettamisesta disinformaation maailmassa.
- Perjantaina 15.30-16.15 Kari Kivinen ja Sitran Tiina Härkönen keskustelevat tuoreesta Tekoälyoppaasta ja tekoälyn tulevaisuudesta.
- Perjantaina klo 18-18.45 Kari Kivinen ja Otto Heinonen keskustelevat nuorista ja disinformaation torjunnasta TikTokissa
- Lauantaina klo 11.15-12.00 Faktabaarin Kari Kivinen ja Mikko Salo keskustelevat aiheesta “Oppimisen loppu? Tekoäly ja oppimisen tulevaisuus”
- Lauantaina klo 14-14.45 Faktabaarin Kari Kivinen ja Pipsa Havula keskustelevat Digivaalivahti- hankkeesta ja algoritmien yhteiskunnallisesta vaikutuksesta presidentinvaalien alla.
Osastollamme myös tarjolla
AI-to-peli johdattaa tekoälykuvien maailmaan
Osastollamme pääset kokeilemaan uutta AI-to-peliä. Generatiivinen tekoäly on mullistanut uskottavien kuvaväärennösten tekemisen, ja somevirrassa niiden määrä on räjähtänyt. Pystytkö tunnistamaan aidon kuvan tekoälyn tekemisen kuvien joukosta nopeasti? Entä jos on enemmän aikaa harkita?
Tubeconissa testattua AI-to-peliä voi käyttää myös oppituntien keskustelun pohjana, ja Faktabaarin asiantuntija Kari Kivinen onkin laatinut esimerkkioppitunnin peliin pohjautuen. Peli ja siihen liittyvä oppitunti teroittavat uudenlaisen informaatiolukutaidon ja lähdekritiikin tarvetta.
Peliä voi kokeilla jo ennen messuja osoitteessa https://peli.faktabaari.fi
MILBox: Oppituntisisältöjä alakouluille
Faktabaari on tehnyt yhdessä liettulaisten ja kreikkalaisten hankekumppaniensa kanssa alakouluille valmiita oppituntiaktiviteetteja digitaalisista taidoista. Aktiviteetit on testattu kolmessa maassa yhdessä opettajien kanssa – ajatus on valmiin, ilmaisen materiaalin tarjoamisesta avaimet käteen -periaatteella.
Materiaali on julkaisuvaiheessa ja sitä esitellään Educassa. MILbox on EU digitaalisten taitojen osaamisviitekehyksen eli DigComp 2.2:n mukainen. Hankkeen sivut löytyvät osoitteesta https://milbox.eu
I2I: Verkkomateriaali informaatiovaikuttamisesta yläkouluille ja korkeammille asteille
Faktabaari on yhdessä belgialaisten ja alankomaalaisten hankekumppaniensa kanssa luonut kolme moduulia, joiden kanssa voi vahvistaa omaa resilienssiään informaatiovaikuttamista vastaan – ikään kuin rokottautua informaatiovaikuttamista vastaan.
Moduuleissa vahvistetaan kriittistä ajattelua, mediainformaatiolukutaitoa ja digitaalista informaatiolukutaitoa. I2I tarjoaa valmiita työkaluja, joilla ihminen voi oppia ajattelemaan mediaa entistä paremmin. Hanke on esittelyssä Educassa. Hankkeeseen voi perehtyä sivuilla https://immune2infodemic.eu/
- Yhteenveto Educa-kokemuksista täällä.
Blogia on päivitetty 24.1.: Lisätty osaston ohjelmaan Kari Kivisen ja Tiina Härkösen keskustelu. 30.1. lisätty linkki kokemuksia Educasta -juttuun.