Digitaalinen informaatiolukutaito-opas on julkaistu!

Mille tahoille omia tietoja on turvallista antaa? Miksi poliittinen propaganda leviää? Miten arvioida tieteellistä väitettä? Mitä tarkoittaa, kun on digitaalisesti lukutaitoinen? Muun muassa näihin kysymyksiin vastaa Faktabaarin tuore Digitaalinen informaatiolukutaito -opas.

Digitaalinen informaatiolukutaito on nykyajan kansalaistaito, jonka varaan rakentuu osallistuminen demokraattiseen päätöksentekoon.

Suomi on tunnettu hyvästä lukutaidostaan, ja monilukutaidon opetusta on sisällytetty nykyisiin opetussuunnitelmiin varhaiskasvatuksesta alkaen. Verkon digitaalisilla alustoilla, kuten TikTokissa, Youtubessa, Instagramissa ja Facebookissa, lapset ja nuoret törmäävät kuitenkin hämmentävään informaatiovirtaan, jonka seulomiseen kouluyhteisössä ja kotona saadut eväät eivät välttämättä riitä: somevaikuttajien väitteisiin erilaisista tuotteista, kaupallisten algoritmien räätälöimiin hakutuloksiin, taidolla käsikirjoitettuun propagandaan ja lukemattomien kyllä-näppäinten taakse kätkettyihin lupiin jäljittää verkkokäyttäytymistä tai fyysistä liikkumista kaupunkitilassa.

Siksi on tärkeää vahvistaa kaikkien verkon käyttäjien – erityisesti digitaaliseen mediaan kasvaneiden nuorten – digitaalista informaatiolukutaitoa, jonka avulla voi tunnistaa, miten meihin vaikutetaan verkossa.

Tätä tarkoitusta varten Faktabaari on nyt julkaissut digitaalisen informaatiolukutaidon oppaan. Löydät koko oppaan täältä. Oppaan PDF-versio on ladattavissa tästä.

Opasta on ollut kirjoittamassa kymmenen asiantuntijaa, jotka ovat jakaneet lukijoiden kanssa tuoretta tietoa ja selkeitä vinkkejä auttaakseen jokaista asiasta kiinnostunutta päivittämään tietojaan, taitojaan ja asenteitaan verkkoympäristössä toimimisessa.

Mille tahoille omia tietoja on turvallista antaa? Miksi poliittinen propaganda leviää? Miten arvioida tieteellistä väitettä? Entä asiantuntijan asiantuntemusta? Miten dataa voi poistaa? Mitä tarkoittaa olla nykyään digitaalisesti lukutaitoinen?

Muun muassa näihin kysymyksiin oppaasta löytyy vastaus!

EU on asettanut kunnianhimoiset tavoitteet, joiden mukaan vähintään 80% väestöstä tulisi hallita digitaaliset perustaidot vuoteen 2030 mennessä. Nämä digitaaliset perustaidot määritellään uudessa DigComp 2.2. digitaalisen osaamisen viitekehyksessä. Se sisältää hyvin konkreettisia esimerkkejä informaatio- ja medialukutaitoon liittyvistä tiedoista, taidoista ja asenteista ja siitä, mitä digitaalisia taitoja aktiivinen kansalaisuus edellyttää. Oppaassa esitellään tämä viitekehys suomalaiselle yleisölle, ja suurin osa julkaisun artikkeleista pohjautuu tähän eurooppalaiseen viitekehykseen.

Oppaan virallinen julkistustilaisuus on 15.9. yhteistyökumppanimme Sitran Hyvää huomista, demokratia -tapahtumassa. Tämä on kuitenkin vasta alkua – Faktabaari jatkaa digitaalisen informaatiolukutaidon edistämistä sekä kotimaisissa että ulkomaisissa verkostoissaan yhdessä yhteistyökumppaneidensa kanssa. Lähikuukausien aikana oppaan materiaaleja muokataan ja palastellaan erilaisiin uusiin materiaaleihin, ja niitä tullaan levittämään myös koulutusten, projektien, konferenssien ja tapahtumien kautta. Myös Faktabaarin faktantarkistajat jatkavat uusien pedagogisten tarkistusten tekemistä ja jakamista.

Opas on julkaistu suomeksi ja englanniksi osana EDMO NORDIS hanketta.

Kehitystyötä digitaalisen sivistyksen eteen jatketaan myös palautteesi pohjalta. Mikäli sinulla on kysyttävää, kommentoitavaa tai muita huomioita oppaasta, yhteystietomme löytyvät täältä.

Digitaalisessa mediassa viestimme DIL-oppastamme aihetunnisteella #informaatiolukutaito.

Antoisia lukuhetkiä!

edu@faktabaari.fi

Evästeet

Käytämme sivustollamme yksityisyyden suojaavaa analytiikkaa palveluidemme parantamiseksi.

Lue lisää tietosuoja käytännöistämme täältä.