Digitaalinen informaatiolukutaito. Yleistajuinen opas uutisvirran seuraajille
Digitaalinen informaatiolukutaito on nykyajan kansalaistaito, jonka varaan rakentuu osallistuminen demokraattiseen päätöksentekoon. Suomi on tunnettu hyvästä lukutaidostaan, ja monilukutaidon opetusta on sisällytetty nykyisiin opetussuunnitelmiin varhaiskasvatuksesta alkaen.
Verkon digitaalisilla alustoilla me kaikki törmäämme kuitenkin hämmentävään informaatiovirtaan, jonka seulomiseen kouluyhteisössä ja kotona saadut eväät eivät välttämättä riitä: somevaikuttajien väitteisiin erilaisista tuotteista, kaupallisten algoritmien räätälöimiin hakutuloksiin, taidolla käsikirjoitettuun propagandaan ja lukemattomien kyllä-näppäinten taakse kätkettyihin lupiin jäljittää verkkokäyttäytymistä tai fyysistä liikkumista kaupunkitilassa. Siksi on tärkeää vahvistaa kaikkien verkon käyttäjien ja erityisesti nuorten digitaalista lukutaitoa, jonka avulla voi tunnistaa, miten meihin vaikutetaan verkossa.
Tämä opas kokoaa kattavasti tietoa ja esimerkkejä digitaalisen informaatiolukutaidon edistämiseen.
Lataa Digitaalinen informaatiolukutaito-opas (PDF)
Projekti nro: INEA/CEF/ICT/A2020/2394203